Halloj,
Efter att ha auskulterat bla detta forum föll valet på en Nibe F2120-12 (3x400) med VVM 320 när pelletspannan mitt i huset skulle bytas för både bättre ekonomi och bättre planering av huset. Jag fick ett bra pris och även produkten kändes stabil:, modern, tyst och effektiv. Tyvärr kunde jag inte närvara vid driftsättningen men när jag nu i helgen äntligen fick se det hela känns det lite som om vi förstört huset. Det är nämligen en hemsk aukustisk resonans i rummet som utedelen står utanför, lågfrekvent men med märkliga övertoner och helt klart bukar/noder i intensitet i rummet. Ute låter det faktiskt minst rakt framifrån och mest från sidan.
Pga lite märklig placering av den tidigare pannan går alla rör igenom det rum där det bullrar mest. Rummet är 4x7m där 2x35mm-rör (mellan inne-och utedel) korsar rummet och 4x22mm rör går längs med halva långväggen till tidigare anslutningspunkt för värme och tappvatten. I de grövre rören är det en kännbar vibration och lite sjunger det liksom i dem. De grövre rören är klamrade med enkla plastklamrar tätt mot vägg/tak medan de klenare rören sitter med svep och stag i taket.
Ute är det isolerade flexslangar mellan apparat och anslutning i vägg. Kanske lite tajt dragna, de verkar inte flexa jättemycket. I genomföringen i väggen är det isolering runt rören, kanske 20 mm. Utedelen står på ett gjutet fundament som i sin tur står på singel/markskivor, ingen kontakt med huset den vägen. Avståndet till fasad är ca 40 cm.
Allt ser väldigt prydligt ut men tyvärr bullrar det som sagt alldeles för mycket. Jag ska jaga dit rörmokaren igen men lite tips och råd och dåd från forat skulle vara mycket uppskattat. Jag hoppas såklart på något fel på enheten men man vet ju aldrig.
Ni som har en F2120, brukar den bullra mycket? Den här låter som ett riktigt dåligt kylskåp.