0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tanken var att bara blåsa uteluft genom den eftersom jag bara har självdragsventilation. Idag har jag en Thermia värmepump på 5,5 kW och kommer inte göra något så länge den fungerar, men när den lägger av en dag behöver jag sätta in åtminstone en på 8 kW. Det pallar nog inte mitt borrhål idag, så alternativen är att borra nytt (dyrt), koppla på jordslinga efter borrhålet som jag gräver ner på tomten (lite billigare men kräver utrymme), eller sätta aerotemper på köldbäraren (billigast, det skulle bli som en luftvärmepump sommarhalvåret). Det känns som att det sista skulle ju göra att borrhålet fick "vila" under maj-september, och att jag därför skulle kunna belasta det hårdare under okt-april istället om jag satte in en större pump.Sista alternativet är fjärrvärme då fjärrvärmenätet går i gatan utanför huset, men det är inte heller gratis. Bergvärmen är billigare om jag kan hitta en lösning där jag slipper borra nytt hål. Dessutom är fjärrvärme supertrist Som kuriosa kan jag säga att första året vi bodde i huset så hade det stått tomt ett år och bara med underhållsvärme, borrhålet hade fått "vila upp sig". Första året förbrukade vi 3000 kWh mindre än vi gör idag (ökning från 14000 till 17000 kWh) och brinetempen var betydligt lägre in, därav min teori om att kunna "avlasta" borrhålet med annan lösning.