Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtryckslarm  (läst 11178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #15 skrivet: 11 december 2016, 10:40:40 »
Går visst inte ladda upp .log men detta va infon i den. Om jag nu loggat rätt:

Divisors      1   10   10   10   10   10   10   10   10   1   1   10   10   10   100   1   10
Date   Time   Version   BT1   BT1 Mean   BT2   BT3   BT10   BT11   Calc Supply   GM   Alarm   RELAYS PCA BASE   BT12   BT14   BT17   Tot.int.add.   Prio   BT6
2016-12-11   10:29:10   1199   0   -5   566   523   82   86   396   346   0   2   622   433   271   0   10   508

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #16 skrivet: 11 december 2016, 12:23:56 »
Om du byter filändelse till tex txt så går filen bifoga till forumet och tror det lila jag såg av loggen att kompressorn stog still.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #17 skrivet: 11 december 2016, 13:32:55 »
Logfil

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #18 skrivet: 11 december 2016, 13:45:38 »
Alltså.

Jag fick detta installerat förra fredagen och det funkade bra tills jag nu i fredags satte dit termostater. Sen tog det ett dygn innan det började fucka. Med ventilerna blev det ett sus (från 4 till 6) ungefär som man hörde en storm på långt håll. Tog bort ventilerna och gänga dit plastlåda. Högtryckslarm igen. Nu tog jag bort plasten och nu funkar det. Men jag tycker det är konstigt då plasten endast är runt givaren och inte på. Dessutom funkade det innan med dessa på utan oljud. Jag vet inte om det är en tillfällig inget eller om det har samband. Nu törs jag inte ändra ngt igen. Men vill ha på plasten för att få bort ljudet. Dessutom kan man undra om det är termostaten som håller låg kvalitet som "värmeställare" och släppet igenom ett högt sus eller om även t'ex Danfoss också skulle susa... Måste nog provas antar jag.


Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #19 skrivet: 11 december 2016, 13:47:15 »
Termostat/ adapter

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #20 skrivet: 11 december 2016, 15:49:55 »
Loggfilen är för kort säger ingenting logga några timmar och lägg in den senare på nytt. Det brukar gå att ställa flödet på radiatorn på tex en ring där termostaten ska sitta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Högtryckslarm
« Svar #21 skrivet: 11 december 2016, 16:19:02 »
Och plasthatten kan man reglera flödet med, helt inskruvad så är elementet avstängt och av/upp skruvad så går vattnet genom elementet. Och lite inskruvad stryper den flödet lite osv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #22 skrivet: 11 december 2016, 17:15:09 »
Loggfilen är för kort säger ingenting logga några timmar och lägg in den senare på nytt. Det brukar gå att ställa flödet på radiatorn på tex en ring där termostaten ska sitta.

Ska fixa en längre logfil sÃ¥ fÃ¥r ni analysera  ;)

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #23 skrivet: 11 december 2016, 17:19:50 »
Och plasthatten kan man reglera flödet med, helt inskruvad så är elementet avstängt och av/upp skruvad så går vattnet genom elementet. Och lite inskruvad stryper den flödet lite osv.

Om den stryper helt när den är på så är det inte konstig om det blir larm. Dock, så funkade det utmärkt i en vecka med locken på. Men kanske är de så att orört från fabriken är de på max med hatten på?

Iaf blev det ett sabla oväsen med termostaterna (ja nu med utan förstås) när man hade på 4 och uppåt. 4 motsvarar 20 och 5 23 så ngnstans där emellan skulle jag vilja ligga. Kan det bero på termostaterna att det blir oväsen typ sus eller har det med ngt annat att göra? För när systemet är färdigbyggt vill jag ju kunna reglera till svalare i t'ex sovrummen och varmare i källaren...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #24 skrivet: 11 december 2016, 17:40:40 »
Suset kan tex bero på att cp är för högt ställd du har ingen arbetstank till vp antar jag utan den går direkt mot radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #25 skrivet: 11 december 2016, 17:58:09 »
Suset kan tex bero på att cp är för högt ställd du har ingen arbetstank till vp antar jag utan den går direkt mot radiatorerna.

Ja så är det. Går det ändra hastighet på cpn i ngn meny eller måste man göra det mekaniskt i vpn?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Högtryckslarm
« Svar #26 skrivet: 11 december 2016, 18:16:47 »
Man gör det via menyn men har man ingen extern cp så är det samma cp som sköter cirk genom vp och den vill ha runt 7-8 graders delta när kompressorn går är deltat lägre sänk hastigheten. Om man vill kan man uppdatera vp via usb minne ny mjukvara finns hos Nibe då regleras cp automatiskt efter deltat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Högtryckslarm
« Svar #27 skrivet: 11 december 2016, 18:28:20 »
Behöver du termostaterna? Räcker det inte att ställa rätt grundflöde och justera in värmekurvan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #28 skrivet: 11 december 2016, 20:41:32 »
Den här logen kanske det går att få ut ngt matnyttigt av?

Utloggad BJN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryckslarm
« Svar #29 skrivet: 11 december 2016, 20:44:24 »
Man gör det via menyn men har man ingen extern cp så är det samma cp som sköter cirk genom vp och den vill ha runt 7-8 graders delta när kompressorn går är deltat lägre sänk hastigheten. Om man vill kan man uppdatera vp via usb minne ny mjukvara finns hos Nibe då regleras cp automatiskt efter deltat.

Oki. Var ställer man in hastigheten på cpn? Hittar inte det i menyn. Kanske är det så att jag behöver uppdatera mjukvaran? Den är från oktober 2010. Vad exakt händer då. Blir menyerna annorlunda så jag får lära om mig det lilla jag kan igen eller utökas det med fler funktioner och bättre drift? Tack för er hjälp. Men det är rätt kul att börja utforska ett nytt område.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 391
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!