Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Lågtryckslarm 2 Comfortzone EX 50
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Lågtryckslarm 2 Comfortzone EX 50 (läst 2359 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hakansan
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Hakansan
«
skrivet:
09 december 2016, 18:21:57 »
Citera
Jag har nu i 1 års tid haft problem med min EX 50 från 2012-12. Den larmar för lågtryckslarm 2. Gjorde detta hela förra vinter. Fungerade under perioden april - september. I Oktober började larmen igen. ComfortZone har vari inkopplade på mitt problem sedan 14 December 2015. De har hävdat läckage kylmedia. Jag har haft service tekniker ute 3 gånger utan att de har hittat läckage. Har någon haft liknande problem.
Den larmar vid övergången från varmvattenproduktion till värmeproduktion. Blir så frustrerad på problemet och ComfortZone.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30681
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Lågtryckslarm 2 Comfortzone EX 50
«
Svar #1 skrivet:
10 december 2016, 06:54:39 »
Citera
Jag hittar tyvärr inte informationen om vad som orsakar larmet, om det är en tryckvakt eller tempgivare?
Men kolla förångningstemp, speciellt då den växlar från varmvatten till värme?
Min spontana gissning är givarfel om kylteknikern kollat grejerna ordentligt?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tompajan44
Nyfiken
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
CZ EX50L
tompajan44
«
Svar #2 skrivet:
10 december 2016, 09:29:31 »
Citera
Hej, Jag hade liknande problem med min EX50L från 2012 också. I mitt fall så utlöste Lågtrycklarm 2 pga dålig montering av flatstift till larmkretsen (IN4, lågtrycksvakt) . Bytte till nytt flatstift och återmonterade kabeln. Problem löst.
Loggat
CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30681
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
10 december 2016, 10:56:15 »
Citera
Bra information, så kolla upp både anslutning och själva lågtrycksvakten.
Det låter högst troligt att detta är nått liknande.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
ComfortZone
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2050
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
uecjs
macman
Carl N
Asse75
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info