0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kurvlutningen är rätt hög, men samtidigt så verkar den ju behöva vara det om du trots detta får för kallt i ett rum.En hög kurva i kombination med (kanske?) en majoritet av radiatorerna som stryper på termostaterna ger värmepumpen väldigt liten aktiv vattenvolym att arbeta med, det genererar många start och stopp.Det bästa är om du kan öppna alla termostater och justera in värmen i rum som blir för varma genom att strypa in grundflödet så att det blir lagom varmt, kanske får du då också lite mer flöde till rummet som är för kallt.Känns som att det kunde vara ide att titta på att byta ut/komplettera radiatorn i det kallaste rummet.
När du har tagit bort alla termostater så kan du behöva justera grundflödet i radiatorerna. Annars är det dels risk att det blir ojämn temperatur mellan rummen och dels blir för bra flöde i de som ligger tidigt i slingan så att de andra inte får tillräckligt.
Kolla i nedre luckan på värmepumpen, det är inte ovanligt att det läcker lite från packningen vid elpatronens kopplingsplintar, det är en 3 eller 4 tums planpackning som är svårt att få riktigt tät, jag har fått ansätta min några gånger då det läckt där.Kan du ta en bild på hur dina radiatorer och koppel ser ut, det finns ett antal olika sätt man kan justera grundflödet på beroende på typ, omöjligt att säga hur utan att veta hur det ser ut.
Annars kan det ju vara så enkelt att det är luft nånstans eller att expansionskärlet är trasigt.
Bilderna du länkat till är inte publika, man måste vara inloggad för att kunna se dem.Det finns en funktion för att bifoga bilder i forumet, klicka på "Bilagor och andra tillval" som visas nedanför teckenfönstret när du skriver ett svar i forumet.
På många koppel finns det en justeringsmöjlighet på en "ring" runt den lilla piggen som syns på bilden (där termostaten brukar sitta.Jag känner inte igen den där så jag kan säga om det går på just den, men kanske någon annan kan säga det?
Ok, får kika lite närmare när jag är hemma, kan ju hända att det finns något där man ser inte så bra på bilden. om vi säger att det finns en sådan då, hur justeras denna för ändamålet? Ska allt var uppe för fullt fräs