Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Enklare "Booster" som komplement till bef. pump  (läst 799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mysman

• Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 454
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Enklare "Booster" som komplement till bef. pump
« skrivet: 27 november 2016, 13:19:22 »
Funderar på en hyffsat enkel och billig lösning för att komplettera en befintlig frånluftspump med en luft/vatten "Booster".

Mitsu hade ju en tidigare som skulle kopplas på returen. Men dessa special-lösningar får väl inga volymer direkt och blir ju lite dyra.

Vet ingen produkt som nishar in sig på detta idag?
Kanske får man försöka bygga om en enklare luft/luft till en luft/vatten med en plattvärmare då?

Jag önskar endast kunna lyfta bef. returtemp 3-4° med en liten 2-3kW pump alt. större inverter som kan gå ner i varv.

Helst inget vatten utanför huset utan en plattvärmeväxlare vore trevligt som då värms direkt av kylslingan från utedelen.

Vad är alternativen här? Skall det vara så svårt/dyrt att få till detta? Över 15k börjar intresset falna...
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

HansMarten3

• Gäst
HansMarten3
SV: Enklare "Booster" som komplement till bef. pump
« Svar #1 skrivet: 01 december 2016, 09:11:45 »
Hade jag varit du hade jag försökt hitta en " Ispinne ",  eller kanske en liten marcus /bonus vp med kort direktkondenserande markslinga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?