0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hittar ingen olja som rinner under vv pumpen, men på förra vet jag att där läkte det i röranslutningarna, då jag var med då repen läcksökte pumpen.
Fjärren är ställd på 30 grader celsius, fläkten står på fem av fem möjliga. Men slår jag över den i Powerfull så stannar fläkten och går på minvarv.. Så jag misstänker att det är signalfel. Teknikern ringde idag och sade att de skulle byta aggregatet på tisdag eftersom det bar sig så konstigt åt. Bland annat att fläkten stannar då den får signal att öka. Vi är båda inne på att det är något elfel som ligger och fortplantar sig efter det att första innedelen vart kortsluten i kombination med gasläcka.Huset jag bor i är ett timrat hus som är rejält tilläggsisolerat. Det enda som inte är tillsnyggat vad det gäller isolering är vardagsrumsgolvet. Där är det fortfarande ca 30 cm kutterspån, det ska dock snyggas till i sommkar. Men för övrigt så är det inte i dåligt skick. Det beror mest på att värmepumpen inte orkar få ur sig värmen.Gör jag stegning som beskrivet så stannar fläkten i läge två typ. Sen efter en tio minuter så kan den få för sig att gå med full fart i två tre min för att sedan gå tillbaka till ett lägre läge trotts att den har en order på att gå på fullvarv.
Väger man verkligen gasen när man fyller på ?? Är väl ganska onödigt.Vad jag vet så mäter man trycket och följer ett diagram som finns i manualen.(tryck beroende på temperatur)Det som händer när man fyller på gas är att trycket i pumpen föjer mängden gas. Fyller du på lite mer än rekommenderat får du ut mer värme ur pumpen ( har provat) Vad händer om du fyller på ytterligare köldmedel? Pumpen får för högt tryck, brummar kraftigare, drar mer ström för att till slut havera. Det kan ju vara frestande att fylla på lite extra gas för att få mer värme men det förkortar garanterat kompressorn livslängd.Väga ?
Vad händer om du fyller på ytterligare köldmedel? Pumpen får för högt tryck, brummar kraftigare, drar mer ström för att till slut havera.