Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Larm om högtrycksprest.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Larm om högtrycksprest. (läst 1676 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stolle
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 161
Karma +0/-0
Stolle
Larm om högtrycksprest.
«
skrivet:
13 november 2016, 14:59:48 »
Citera
Igår kom vi hem och det var kallt i huset. Värmepumpen en NIBE1255 hade stannat. Jag felsökare igår kväll men hittade inte problemet utan ställde den i reservlaget och sov på saken. Det verkar ha blivit en luftbubbla i köldbäraren för KB in var 27 grader och KB ut -9 grader. Drog slutsatsen att den tog värme bara från det vatten som fanns i kompressorn. Behållaren upptill var näst intill tom och när jag öppna luftningsventilen kom massa luft. Eftersom jag inte hade Brine hemma fyllde jag med vatten och tvångsstartade köldbärarpumpen. Luftade igen och fyllde på mer vatten. Nu verkar den gå OK igen. Varför blir det så? Pumpen är ett halvår gammal. Mängden vätska i behållaren varierar rätt mycket också.
Loggat
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7735
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Larm om högtrycksprest.
«
Svar #1 skrivet:
13 november 2016, 16:09:29 »
Citera
Varierar volymen i kärlet vid start och stopp tyder det på att du har luft i systemet. Att det varierar under säsongen är helt normalt då brine blir lite kallare när den belastas hår och då "krymper" lite. Och slå inte i för mycket vatten på en gång för det blandar sig rätt dåligt ute i slingan så då är det bättre med "småskvättar" så att inte allt vatten kommer på en gång till värmepumpen med risk att i värsta fall bilda en ispropp i växlaren.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13262
Karma +22/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #2 skrivet:
14 november 2016, 11:04:20 »
Citera
Om det är dåligt med brine så borde den väl lösa på lågtryck?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
14 november 2016, 11:39:44 »
Citera
Ja det borde den men, vi vet ju inte varför pumpen stannade det kan vi ju bara gissa.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Stolle
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Stolle
«
Svar #4 skrivet:
14 november 2016, 22:15:46 »
Citera
Eller pumpade den brine mot en luftbubbla som komprimerades och fick högt tryck?
Loggat
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
14 november 2016, 22:35:19 »
Citera
Brine har ingen "kontakt" med högtryckpressostaten för den sitter på gasledningen och inte brineledning.
Loggat
Stolle
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Stolle
«
Svar #6 skrivet:
18 november 2016, 06:45:36 »
Citera
Det kan ha varit ett följdlarm av något. Jag fick först ett annat larm som jag inte kommer ihåg, nått med kondensera. Pumpen stannade under förmiddagen och först vid kvällen upptäckte vi att det var svalt i huset, men pumpen gick inte att starta och den radade upp ett antal felorsaker. Jag släppte ut den luftbubbla i köldbäraren genom avluftningsventilen som sitter på utgående KB bredvid exp.kärlet och all brine som stod där skvalade ner i pumpen. Fyllde sedan på med c:a 4 L vatten och tvångskörde KB pumpen på 50% för att blanda ut vattnet med resten av brine. Nu får jag köpa lite biletanolen att ha hemma då jag inte hade det i helgen när pumpen stannade
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13262
Karma +22/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #7 skrivet:
18 november 2016, 08:26:58 »
Citera
Om det är rätt byggt så ska kärlet vara på högsta punkten och luften ska samlas där. Verkar konstigt att du har fått en luftbubbla i systemet om det inte har varit tomt i kärlet. Det kan ju iofs vara ett litet läckage på sugsidan av cirkpumpen så att den suger in luft där och då borde man kunna se att det läcker ut lite brine när pumpen inte går.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Stolle
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Stolle
«
Svar #8 skrivet:
19 november 2016, 16:27:29 »
Citera
Kärlet är placerat på högsta punkten och var tomt. Jag fyllde på det och volymen varierar kraftigt. Verkar sjunka rejält när köldbärarpumpen går på högt varv för att sedan stiga igen. Det finns en till högsta punkt på trycksidan av KB pump, där luftade jag systemet efter larmen och stannad pump. Man ser ventilen till höger om kärlet
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Larm om högtrycksprest.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 603
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
perra83
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info