0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack, jag ska läsa.Har här vi ju cirkulation, funkar väl med vilken fläkt som helst som flyttar tillräckligt med luft men detta verkar ju inte tokigt. Någon som testat?https://youtu.be/iEkxAzZ-aKo?t=25s
Airmove är inte annat än ännu en s.k värmeförflyttare som har på tok för lite luftkapacitet för att göra märkbar skillnad.Skillnaden ligger mest i marknadsföring och att airmoven går på 12 volt vilket ev gör det enklare för en lekman att montera. En vanlig intelliventfläkt är både tystare och har högre luftkapacitet och kostar mindre men behöver även vara 3-4 st och en rejäl värmekälla om det ska orka höja temperaturen på en övervåning. Att försöka skicka upp 20-gradig luft känns bara kallare.
Vi har precis samma problem som du. Men vi har ftx som blåser in luft på både undre och övre plan. Har funderat på att sätta ett spjäll på luften som går upp på övervåningen, men inte bestämt mig ännu.Har hört en del som testat lösningar motsvarande Airmove, med varierande resultat.
Det är när man trycker ner luft från övervåningen som 20-gradig luft vandrar upp från trappan el hur? Har rummen,som de egentligen skall ha, friskluftsintag som späder ut värmen och kräver x watt av effekten i den 20-gradiga luften så.... Har själv hunnit gjort de flesta misstag och "onödiga" experiment och haft luftvärmesystem i eget äldre hus och monterat luftvärme i 70-80talstätade diton och placerat fläktar uppe o nere till angränsande rum o ovanliggande rum, kopplat kaminvärme som återluft till vvx mm vilket varit kul men har åxå gjort mig lite mer realistisk. Hos mig fungerade heller inte tropikfläkt i trapphuset, om man inte körde upp den på högsta läge, på annat sätt att det blev jä...it otrevligt att gå upp för trappan (och då var det en riktig "casablankafläkt och ingen pizzamodell) Detta har skrivits många trådar om på bygga hus tror jag. Läs innan ni perforerar huset.