0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du ska väl ha en värmepump typ IVT Optima ute?Kan du kolla vilken effekt den är på?Sen vore det bra om du läste av alla temperaturer från T1 till T12 när utedelen går?
IVT 290 A/W 9 KW är en el-panna/innerdel som är konstruerad för att även arbeta tillsammans med en luftvattenvärmepump som står utanför huset. Viktigt att få fram vad det är för luftvattenvärmepump du har och vilken effekt det är på den för att kunna hjälpa dig vidare.
Om du trycker på menyratten i ca 5 sek så borde du hitta "avancerad meny".Därifrån borde du kunna hitta lite fler parametrar, tyvärr suger manualen så jag vet inte exakt vart man kollar.
Om det är en 600 så är den på 6kW. Att varmvattnet blir 60 grader när tillskottet går in är helt normalt och beror på konstruktionen. Eltillskottet värmer inte framledningen direkt, utan tanken värms och lagom mycket varmvatten blandas in i framledningen mha en shunt för att få önskad temp.Om det är normalt eller inte att tillskottet går in vid några enstaka minusgrader vet jag inte. Det beror på hur VP'n är dimensionerad i förhållande till husets effektbehov. En luft/vatten tappar effekt ganska snabbt när det blir kallt ute och man behöver relativt höga temperaturer. Din 6kW VP ger kanske 4-4,5 kW, och det är inte så mycket till ett lite större och/eller dåligt isolerat hus.
Kan de vara så att jag behöver komma in i accesmenyn för att se lite mer?
Lite låg hetgastemp, men kompressorn kanske inte hade gått så länge? Annars ser det normalt ut.