0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den första är en Mitsubishi SW50 ecodan + split 9kw 3-fasDen andra är en panasonic-aquarea-all-in-one-t-cap 9kw
Var det något annat som ingick i första offerten från NIBE eftersom den låg så högt i pris? Vad är det för värmesystem idag? Fungerar det? Vilket underlag dimensionerar ni efter? Tycker inte ska ha för bråttom utan ta den tid som behövs för att reda ut det hela så det blir ett bra val.
Vad har ni för värmesystem idag? Elförbrukning? Storlek på hus och hushåll? Badkar eller bara dusch? (dvs hur mycket VV behöver ni?)Om ni precis köpt radhuset, bo in er ett år och lär känna huset innan ni gör stora investeringar.
Eftersom radhuset ligger mitt i längan och är 2-plans så har vi lite gratisvärme från grannarna.Förra ägarna har uppgett årlig elförbrukning till 20565 Kwh/år. Skulle tro att 17-18000 är från värmepannan.Jo längre vi väntar med att få in en bättre uppvärmning, desto dyrare blir den (mycket högre elräkningar)
Förra ägarna har uppgett årlig elförbrukning till 20565 Kwh/år. Skulle tro att 17-18000 är från värmepannan.
Hur stort är r+adhuset i fråga? Och när är det byggt? Vilken typ av ventilation? Tycker förbrukningen låter hög för ett radhus med lägenheter på båda sidorna.Kan nog finnas en del att spara genom ren optimering i det här fallet.
Om vi gör ett grovt överslag så sänker ni elförbrukningen ca 50% och elen kostar kring1 kr/kWh, så ni kommer att kunna spara ca 7000 per år. Om vi räknar med 10 års livslängd på en LVVP för 80 kkr, så kommer alltså amorteringar plus ränta på ett lån kosta mer än ni sparar per år. En Nibe VVM 240 går att komplettera med exv en Nibe 2040 8 kW som kostar 45 kkr. Då behövs ett ombyggnadskit till er 240, och det kostar ca 5 kkr. Det VVS och eljobb som krävs kan omöjligt kosta 30 kkr efter ROT. Snarare hälften. Då skulle ni alltså kunna få ner totalkostnaden till ca 60-65 kkr, och då är installationen betald på ca 9 år. Men er totala boendekostnad påverkas alltså inte förrän efter 9 år.
Om jag ska lägga 60-65 tusen på att få en värmepump från 2007 att fungera, ursäkta,
Jag läste besiktningsprotokollet igen. Förbrukningen för uppvärmning av hus samt vatten ligger på 15900 kwh/år.Säg att vi kommer ned till 8000 kw/h (lågt räknat) många har ett värde på runt 3 o över vad jag har läst här inne. Då skulle vi vara nere på en besparing på ca 10000kwh/år. El samt nätpris hamnar på ca 1.30kr. Det är 13000 om året. Vi sparar in pumpen på ca 6 år.
Mitsubishi SW50 split+ecodan är minsta 1-fas utedel med en nominell värmeeffekt på bara 5-6 kW. Då skulle i så fall SW100 split+ecodan passa bättre med en 3-fas utedel och en nominell värmeeffekt på 10 kW (pris 69.980 kr) om man jämför med den andra Panasonic-modellen T-Cap 9kW (pris 69.000 kr). Om man jämför med NIBE Split AMS 10-12 + ACVM 10-270 med nominell värmeeffekt på 9,3 kW så kostar den 61.176 kr. Priser hos Polarpumpen.se. Installation tillkommer, kanske drygt 20.000 kr med rot-avdrag.