Har en ecoelpanna med ecoair.
Har byggt en gästlägenhet på tomten med golvvärme, kök och toalett där min bror bor för tillfället.
Eftersom stugan ligger en bit bort skapar detta tre problem. Det mindre är att det tar tid för varmvattnet att komma. Det kan man leva med. Det andra är att det blir svalare än i huset pga avståndet. Det tredje och större problemet är att varmvattnet inte räcker till.
Vi är ett par vuxna i huset med en ettåring och i huset bor en vuxen.
Funderar på att installera en varmvattenberedare och har några frågor till er experter.
1. El-delen av pannan är idag inställd på 42 grader och 1,5 kwm. Är det ens lönt att prova att ställa den högre för att se om den räcker?
Vad kan vara lämpliga tal?
2.1 Om jag installerar en vvb för tappvatten, hur stor bör jag ha? 200l? Vad kan merkostnaden i el mellan tummen och pekfingret?
2.2 bör jag i sådana fall seriekoppla vvb efter pannan så att så mkt som möjligt av vattnet blir varmt av utedelen?
3. För att få varmvatten snabbare i stugan är väl det enda vettiga att sätta en liten varmvattenberedare där. Räcker en billig på 10 liter om jag kopplar på den på varmvattnet från huset?
Tacksam för svar, tycker sådant här är väldigt svårt.