0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Skulle inte förvåna mig om de har alldeles för hög kurva, och radiatortermostater som stryper bort värmen.Då får värmepumpen dålig COP.Kanske har de även större tappvarmvattenförbrukning än er?Med en Logger 2020 och lite förståelse för hur en värmepump fungerar kan man spara in rätt mycket pengar över tid.Dock.Din granne lär vara nöjd även om de även fortsättningsvis bara har en COP på 2.5 - det har ju "blivit mycket billigare uppvärmning" sedan installationen av värmepump!
Säg åt honom/henne att öppna alla radiatortermostater.Vänta en vecka, och hör sedan hur det gick.
Skall tillägga att jag inte kollat på era olika typer av värmepumpar, kanske finns förklaringen där.Men annars brukar det vara rätt lika, speciellt vid denna utetemp så presterar även "sämre" värmepumpar rätt lika med de bästa.
Mmm, en stor stark värmepump, med många start och stopp (värmepumpen går mot stängda radiatortermostater) gör att man får en dålig COP.Det är vad jag tror är orsaken, men det kan naturligtvis vara nåt fel på hans pump också.
Gissar på att det är vv tempen som skiljer eftersom förbrukningen är för oktober och du antagligen bor söderut där det fortfarande varit hyffsat varmt.