0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som du kör din värmepump nu åsidosätter du mer eller mindre all reglering.
Skall bli intressant att se vad som händer när det blir kallare ute om du har elpatron spärrad, om det där larmet för KB verkligen styr varvtalet på kompressorn så det inte kan gå lägre.Står det verkligen inget i manualen om hur man spärrar effekten för att undvika för kall brine?
Prova öka kurvan rejält, då borde det hända saker.
Om jag tolkar dig rätt kan man då säga att:1. Gradminuter avgör när kompressorn och eltillsatsen startar (samt när de olika stegen på insatsen kopplas in). 2. Inställningen vi pratar om här avgör när kompressorn respektive eltillsatsen stannar.Gradminuter (negativa sådana) styr enbart start alltså?
Inväntar hellre kallare väder, det kommer. Skulle kunna vara så att pumpen nu inte anser att det finns värmebehov nog för att skruva upp kompressorn. Den stänger faktiskt av sig 3-4 gånger per dygn även nu och vilar i ~30 minuter. Hade den gått på högre varv hade den väl nått 0 GM snabbare och behövt stänga av sig tidigare, med fler start/stop som följd. Gissar att en inventer vill undvika det.
Jag har ett taskigt borrhåll, det är drygt 80 meter. Var också orolig över det, men har läst till mig att så länge deltat mellan KBin och KBut är ca 3 grader så är det OK.Jag har inte sätt någon inställning som uttrycklingen begränsar kompressorn, men jag har satt larm på KBin vid -4.0 grader.
Vp försöker hålla kb ut 2 grader varmare än din inställning så troligen är orsaken till låga varvtal det. Fabriksinställningen var ju -8.
Står det någonstans i manualen?