0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, den borde bete sig så att max dt blir vid dut.5.1.3 bestämmer väl när kompressorn skall tvångstartas eller stoppas. Om bör värdet är 11 grader högre än är värdet startar kompressorn oberoende gm och om är värdet är 11 grader mera än bör värdet stannar kompressorn.
NU har jag hittat vad som kan påverka dT mellan fram- och returledning till radiatorerna!5.1.14 Flödesinst. klimatsystem Nuvarande värde är "Förinställt" samt ikryssat på "Radiator" och DUT=-20 . Jag har alltså DUT ställt på -20, men är sugen på att ändra till -10. Det är få nätter, om ens någon per år, då temperaturen faller under -10 grader hos mig. Vad tror ni en sådan ändring skulle innebära för pumpen?Det intressanta i 5.1.14 är dock om man ändrar till "Egen inställning". Då dyker, förutom DUT, även en ruta för dT vid DUT upp. Och den är ställd på 10 grader nu.Så det förklarar varför jag i nuläget endast har 4-5 grader i dT mellan fram- och retur. Den sparar sina 10 grader i dT till senare, när den börjar närma sig DUT.Därav min tanke: sätta DUT till -10 istället, så hamnar jag närmare DUTten redan nu, och även dT bör öka (förutsatt att det är linjärt). När dT ökar lär det bli varmare hemma och jag kan sänka kurvan igen till nåt mer normalt än kurva 6+6.Åsikter?Till slut, kort: det finns en meny, 5.1.3 Max diff. framl. temp. Vad gör den exakt nu, när mina värden är max diff 10 grader (kompressor) och 3 grader (tillsats)?
@Roland: Det vore fantastiskt med några papper, men det finns dessvärre ingenting. Tre ägare bak i tiden som det gjordes, 1997. Bara att gissa sig till.
De flesta professionella installatörer designar först ett radiatorsystem sedan anpassar man VP efter detta. Gör alla dessa fel alltså? Som jag tolkar Rikards texter så skall VP sköta och ändra flödet hur den vill, och det är helt tvärtemot hur alla byggt radiatorsystem till dags dato.Har du TS några helt nya adaptiva radiatorer och radiator ventiler
Men har ni andra också liknande inställning på 5.1.3? För som jag har det, 10 på kompressorn och 3 på tillsats så låter det som tillsatsen går in redan när diffen är 3 grader, medan kompressorn vid 10, vilket låter helt korkat. Det måste väl vara att kompressorn alltid har företräder och med min inställning innebär det att kompressorn går in vid diff på 10 och tillsats vid 13 i själva verket?Men jag förstår nog inte vad inställningen gör. Trodde det var gradminuter och det man ställer in där på tillåten differens för kompressorn respektive tillsats (och de olika tillsatsstegen) som styrde när och vad som går in?
Elspetsen går in när gradminuterna blir tillräckligt låga enligt din inställning men elspetsen stoppas när framledningen blir 3 grader över börvärde oavsett vad gradmin visar och det funkar lika med kompressorn fast 10 grader då.
Så längre regleringen alls fungerar så skall du aldrig ligga så långt från börvärde att de där värdena triggas någon gång.