0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Behöver det inte var. Min far bytte sin gamla Hitachi med cop på hissnande 2,3(eller var det 2,1). Levererade bra med värme efter en fyllning för 5år sedan. Helt bekymmersfri på dom åren han haft den. Det var den första värmepumpen jag hörde talas om. Kan det varit innan 2005 som jag skrev innan 01-02? Men en ny pump ger mer värme, bättre cop och framförallt en mycket bättre komfort. Värt varje dag i veckan att byta.Samt att en 10-15år gammal pump kan ju lägga av när som, en ny är ju mer pålitlig. Dom är ju borta större delen av vintern och har då en bra värmekälla dom kan lita på.
Tack för ett intressant svar.Riktigt så lågt är jag tveksam på att vi kommer komma då våra billigaste sommarmånaderna med i princip bara varmvatten förbrukar 500kw fjärrvärme.-Dagens avtal är:4000kr/år -abb2500kr/år - avbetalning central fram till 20200.75kr/ kW - förbrukning Sen finns det en annan variant där den fasta avgiften läggs på förbrukningen.Ett abb gör dom som förbrukar lite mindre.103.50öre / kW
Det är väl så att varmvattenförbrukningen per person och månad brukar anges till omkring 100 kWh som schablon!? Ca 1200 kWh/år och kring 4800 kWh/år för en familj på fyra personer.
Se min senaste tråd om ersättare till min pump. FH-serien är 5 år gammal och presterar bättre än både C50-R och C35-R när det blir -10 och senare. Sen är det såklart så att över året kanske du kan spara mer med en R32-pump, problemet är att de är dyrare i inköp.Jag har tyvärr inte fått något visat för mig som gör att en investering på 4000-6000kr mer är värt det. Iofs, wifi-styrningen.Sen är det hål i huvudet att ersätta en pump innan den gått sönder, men det är såklart om pengar är det viktigaste. Komfort är inte att förakta.
Tack Alla som håller liv i tråden.Ja vårt hus är inte överisolerat.Håltegel, luftspalt, lättbetong, puts, tapeter.Vinden är 10cm lös vit glasull ( den mysiga varianten) mellan sparrarna. 51° taklutning så själva området att lösullsisolering är inte heller så stort. Har en idé att lägga på 30-35 cm cellulosa.Källaren är inte omdränerad men har heller inga släpp i putsen. -annars skulle nog en runda isodränskivor med påverka.Här finns lite att jobba med
Daikin.Sitter och funderar över Sarara Ururu-R vs Siesta C50R.Förutom avfuktning/befuktning så verkat Sarara Ururu -R ha både högre Scop och klara lägre yttertemp.Har jag uppfattat det rätt?Det nästa är att jag gärna vill sätta innerdelar i hallen. Hallen är inte jättestor men ger fritt flöde ut igenom köket och sen vidare. Riskerar man att pumpen slår av direkt då temprtaturen i hallen nått inställt värde termostaten sitter i innerdelen?Jag har nu hittat lite priser på Sarara Ururu R men allt från 20-29 000kr .... känns inte helt rimligt. ..
Hej bozton. Ururun är svårslagen, helt i en egen klass. Mycket låg mineffekt, hög maxeffekt. Jag har inte sett någon maskin som slår Ururu 35 i effekt samt cop vid -15. Ja, det skall väl vara Ururu 50 i så fall. Priset kan man alltid diskutera vad man anser vara värt eller inte, dock får man komma ihåg att Ururu inte är bara en värmepump utan ett helt klimatsystem.Daikin