0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Expansionskärlet är trasigt? Gummibälgen har brustit.Stiger trycket snabbt när du fyller på?
Mmm, troligen expansionskärlet.HAr du ställt ett kärl under skvallerröret så du säkert vet att det inte trycks ut vatten där?Har du kollat inne i värmepumpen så det inte står vatten där?Min Nibe har ju läckt ut tryck via packningen runt elpatron, skulle kunna vara nåt sånt.Annars kanske du kan sektionera bort delar av radiatorkretsen och se om du ser någon skillnad?
Hej! 6 bar på inkommande 12L som nu utbytt till 18L? Räcker verkligen ett 18L kärl till 300kvm som du värmer upp?Tycker det låter mer som problemet ligger när du får tryckförändring i systemet.
Du har helt rätt som ifrågasätter och undrar. 6 bar var det INTE utan en 9 bars ventil och inget annat.Jag har gått in och ändrat i inlägget tidigare. Men inkommande?... ...jag har fått för mig att den 9 bars ventilen är kopplad som en sista ventil som ev släpper det övertryck som varmvattentillverkning kan ge.
Tryckfall i ett slutet system är väl omöjligt om det inte finns en läcka?Det finns tre alternativ:1. Det kan läcka vatten in i expansionskärlet via ett trasigt gummimembran, det gör det bara tills kärlets luft-fas är fylld med vatten, sen kan det inte läcka mer dit.2. Det läcker ut i huset eller under huset någonstans.3. Det läcker ut i tappvarmvattenkretsen.Läcker det inte ut i byggnaden så läcker det in i beredaren, men jag har svårt att se hur det skulle gå till om inte inkommande kallvatten har ett tryck som är lägre än radiatorsystemets tryck...Som jag ser det måste det finnas en läcka i systemet.Fråga till trådstartaren, har du MÖJLIGHET att kolla alla ledningar, eller finns det gott om dolda ledningar i huset?En annan möjlighet skulle kunna finnas, och det är att det finns ett öppet kärl kvar i systemet sedan gammalt, som i princip har en igenrostad anslutning, när man höjer trycket så tappas det succesivt via det vatten som säker sig upp till det gamla kärlet, det blir fullt, och vattnet rinner via det gamla skvaller-röret till avlopp någonstans.Men det känns långsökt.