Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bli med värmepump.  (läst 28369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #135 skrivet: 10 oktober 2016, 15:00:53 »
Jag skrev att man kan jämföra t.ex. Thermias Atria som cirkulerar Brine till en luftförångare ute, ned till -30 grader?
Min gamla Nibe klarar -12 på utgående brine innan den sparkar bakut och stoppar, och då inte för att kylprocessen inte fungerar, utan för att det finns risk att förångaren fryser ihop.
Det var i den kontaxten jag nämnde att det borde vara teoretiskt möjligt att köra en bergvärmepump med -10 på brine utan större problem om man ville.
Låt vara att COP skulle bli avsevärt mycket lägre, dock inte sämre än på en luft/vattenvärmepump vintertid som dessutom måste avfrosta och ha elkablar för att hålla bottentråget isfritt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #136 skrivet: 10 oktober 2016, 15:04:00 »
Vi mÃ¥ste ju tillföra mer energi än vi tar ut.  Annars blir det bara mer is.    Berget värmer ju   men det vet vi ju att det inte hinner med att värma hÃ¥let sÃ¥ snabbt som vi vill...annars vore det ju inte is  :)

Nu skall alltsÃ¥ en sladd hÃ¥lla röret öppet o vi kan fortsätta köra  :o

Dessutom vid -17  i förÃ¥ngning o 50 plus kondensring ..   ::)   bättre o köra pÃ¥ Elpatronen nu  ;)
Har jag fattat det rätt om vi säger att du har ingen koll på hur mycket energi som behöver tillföras för att hålla en kanal isfri och nu menar jag en kanal inte hela borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #137 skrivet: 10 oktober 2016, 15:06:00 »
Japp     men jag ifrÃ¥gasätter att 800 w gör en skillnad när 8000 skall tas ur den     dessutom  blir ju evap katastrof    stäng av o borra mer eller kör pÃ¥ el.


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #138 skrivet: 10 oktober 2016, 15:07:00 »
Har jag fattat det rätt om vi säger att du har ingen koll på hur mycket energi som behöver tillföras för att hålla en kanal isfri och nu menar jag en kanal inte hela borran.
Det är omöjligt att veta med Oraklet, han kan lika gärna trolla som att han verkligen inte förstår vad jag menar.
Verkar lönlöst att försöka förklara, men samtidigt så kan jag inte heller låta hans inlägg stå oemotsagda då vanligt folk som läser kan få för sig att han har rätt.
Kanske bättre att radera om han framhärdar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #139 skrivet: 10 oktober 2016, 15:08:26 »
Skrev jag inte nyss ett svar  dontknow

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Bli med värmepump.
« Svar #140 skrivet: 10 oktober 2016, 15:09:23 »
Man brukar ta ut 30-40 W/meter borrhÃ¥l. 8 kW betyder alltsÃ¥ mer än 200 meter aktivt hÃ¥l men borrhÃ¥lets djup är inte intressant. Det intressanta är hur lÃ¥ngt det är frÃ¥n grundvattenytan ner till berget. Det är där det kommer att frysa först i och med jord/lera leder värme sämre än berget. Det är bara den sträckan plus säkerhetsmarginal som behöver värmas.  I mitt fall med 4 meter grundvatten över berget är det kanske 6 meter som behöver värmas. DÃ¥ det bara handlar om att hÃ¥lla temperaturen över noll grader pÃ¥ ett litet omrÃ¥de, värmekabeln kan t.ex. placeras i ett plaströr, ska det räcka med 10 W/m för att skapa en isfri kanal som kan tryckavlasta borrhÃ¥let. I mitt fall skulle det handla om 60 W ett par hundra timmar per Ã¥r dvs nÃ¥gra tiotal kWh/Ã¥r.

Det handlar alltsÃ¥ om att tillföra en i förhÃ¥llande till värmeuttaget per meter borrhÃ¥l begränsad effekt pÃ¥ en mycket kort del av borrhÃ¥let under en kort del av uppvärmningssäsongen. Att Oraklet har svÃ¥rt att förstÃ¥ det har jag svÃ¥rt att förstÃ¥. Det är ju inte märkvärdigare än att värmekabel i stuprör fungerar. 
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #141 skrivet: 10 oktober 2016, 15:11:07 »
Oraklet, om du är iskall om fingrarna, och sedan håller handen över ett värmeljus (30 W effekt), visst bränner du dig på det, även om den effekten inte kan tina upp ett 200 meter långt borrhål?
Alltså, en låg effekt som värmer insidan på en PEM-slang skulle inte behöva ha hög effekt för att hålla den kanalen isfri, och kollektorn skyddad från deformation.
Sen kan vi diskutera om det skulle räcka med 60, 200 W eller 800 W, men det skulle vara mycket bättre än att spärra värmepumpen och köra på elpatron, eller som idag, man har invertrar som varvar ned om Brine blir -x grader istället för att låta den fortsätta ta energi ur berget med en något lägre COP, det tycker jag är oerhört dumt.
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 15:14:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #142 skrivet: 10 oktober 2016, 15:13:37 »
Japp     men jag ifrÃ¥gasätter att 800 w gör en skillnad när 8000 skall tas ur den     dessutom  blir ju evap katastrof    stäng av o borra mer eller kör pÃ¥ el.
Du ifrÃ¥gasätter inte du i princip idiot förklarar iden vilket kan vara helt ok om man har kompetensen att visa att den är idiotiskt har man inte kompetensen att visa hur dum iden är bör man uppträda lite mera försiktigt. Jag har tyvärr inte heller  kompetensen att visa hur dum eller lysande iden är och därför idiot förklarar jag inte nÃ¥n och hyllar heller inte nÃ¥n för iden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #143 skrivet: 10 oktober 2016, 15:16:11 »
Annars kan man ju även fylla borran med bentonitlera, då borde inte heller kollektorn kunna komprimeras av expanderande is.
Det kanske är enklare, men knappast billigare.
Själva kärnan i det jag är ute efter är det korkade i att strypa energiuttaget istället för att säkerställa att kollektorn inte deformeras, och fortsätta att belasta borran.
Ju kallare borran blir desto större energimängd kan berget transportera fram till borran, och det gör att temperaturen inte kommer att sjunka hur mycket som helst, det kommer att röra sig om en eller ett par grader som mest i en "normalklen" borra som belastas hårdare än den först designats för.
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 15:19:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #144 skrivet: 10 oktober 2016, 15:17:04 »
Jag redovisade Copeland siffror tidigare angående detta.
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 15:19:16 av Rickard »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #145 skrivet: 10 oktober 2016, 15:20:07 »
Oavsett om COP blir sämre så är det ju bättre än att ersätta värmen från berget med direktverkande el, vilket är alternativet.

Det blir lite som att säga, nä, nu ger min luft/vattenvärmepump under COP 3, sÃ¥ nu stänger jag av den, det är mycket bättre att köra med elpatron.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #146 skrivet: 10 oktober 2016, 15:26:50 »
Det är bättre med el      har skrivit om dig oxÃ¥ med ett ctc  exempel som en ctc Ã¥f kollega berättade.    Deras livslängd sjönk radikalt när de släppte maskinen 5 grader kallare. 

20 minus är det lägsta Copeland rekommenderar   och när vi kondenserar i 50  drygt  sjunker det till 18 .     Det betyder att 10-12 minus in är det absolut lägsta de tillÃ¥ter .  Cop här blir inget vidare och skall vi ändÃ¥ köpa 800w El är det bättre o göra det i kondensor änden än förÃ¥ngarsidan.

Men   what ever   sÃ¥ tycker jag iaf

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Bli med värmepump.
« Svar #147 skrivet: 10 oktober 2016, 16:19:25 »
I mitt fall handlade det om jag skulle kunna sätta in en ett nummer kraftigare pump än den jag har när den har tjänat ut. Det skulle betyda att i stället för KBin på några tiondels plusgrader skulle KBin bli kanske -2 grader med risk för genomfrysning av borrhålet i lerlagret. -2 in är vad som var normaldimensionering för 20 år sedan och långt ifrån -10 grader in. Dessutom får man den lägre köldbärartemperaturen bara några hundra timmar per år, under den tid då effektbehovet överstiger gamla pumpens kapacitet. Jag har svårt att inse att det skulle vara några problem för livslängden.

Och som jag tidigare har skrivit, det handlar inte om 800 W. Det finns ju ett talesätt ... som fan läser Bibeln. Jag tror att fan har mött sin överman.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #148 skrivet: 10 oktober 2016, 16:26:45 »
Här finns ett examensarbete från 2004 med exakt denna ide.
http://epubl.ltu.se/1402-1617/2005/070/LTU-EX-05070-SE.pdf, sidan 31.
Vore intressant med resultatet ifall det blev några tester som skribenten räknade med.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #149 skrivet: 10 oktober 2016, 16:26:56 »
-4  vid dut   Ã¤r normal dimensionering idag.

10- kommer frÃ¥n Rikard inte mig    han sa att man kan köra 10 minus in ett tag.  Inte jag

Varför lägger du det pÃ¥ mig .   Jag skulle aldrig köra sÃ¥ kallt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!