Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bli med värmepump.  (läst 28364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #120 skrivet: 10 oktober 2016, 08:38:04 »
Du vet lille Ricky  att en del av oss är hantverkare och arbetar pÃ¥ dagarna  tummenupp  nÃ¥gon mÃ¥ste dra in deg till allt vansinne sÃ¥na som du som sitter pÃ¥ arslet hela dagen ställer till med  ;)

DÃ¥ är det svÃ¥rt att bemöta alla eoner av text du häver ur dig och att svara pÃ¥ alla frÃ¥gor som ställs.  Det tog mig lÃ¥ng tid att knappa in det här pÃ¥ mobilen tex.  :)

Nu skall jag koppla lite FJV vilket blir roligt dÃ¥ jag precis avslutat ett projekt med 3 st 300G sammankopplade mot tank o 1200 l vvb.  Har sedan ytterligare 220 kw pumpar som mÃ¥ste in inklusive de 40 kw Nibe LVVP jag simultant bygger Ã¥t en samarbets :) partner  tummenupp

Sätt dig nu pÃ¥ din stol och skriv lite o drick lite kaffe sÃ¥ blir det bra.....skriv lite skit om mig o CC sÃ¥ är din dag fulländad . Det är det enda du gillar att göra ändÃ¥ och det är därför du skriver i viessmann avdelningen som du inte varit i sedan den lades till i forumet  dontknow

Större slingor är bättre.
Vet inte hur mÃ¥nga lager emalj det är ...stÃ¥r inte och tittar när dem gör det  :o
Konstigt att Nibe har sÃ¥ dÃ¥ligt med tryck över i alla  sina maskiner utom just 10 kw o dÃ¥ tar du det som att nibe har bra saker o viessmann dÃ¥liga....aktie kursen  tummenupp
Vet inte hur lÃ¥ng tid det tar att fÃ¥ VV efter stt det tagit slut i 390 vvb    har adrig hänt mig o jag har en 8 kw maskin ocksÃ¥.    Men  45 min kanske....det är ju lite mer att värma upp.

Man kan programmera mkt runt omkring hur mkt vv man vill ha.

Om Rikard kommer fram till att du behöver 7 kw    skulle jag valt 10 kw  minst.    Rikard har fel i nästan allt sÃ¥ varför skulle detta stämma  ;)

Jag skulle ha en tank   o sÃ¥ stor maskin jag hade rÃ¥d med.    tummenupp

Platt vvx är bättre än slingor    effektivare  pga mer yta som växlar.

MÃ¥ste jobba nu...min beställare kommer säga att jag inte är samarbetsvillig annars  :-\

« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 08:40:11 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #121 skrivet: 10 oktober 2016, 08:59:12 »
Brukar man inte rekommendera att man kontaktar sin vattenleverantör för att få råd om valet av material i sin beredare?

Till Oraklet.
Min dag skulle vara mycket trevligare, och forumet likaså om det inte vore för att jag måste bemöta dina grova påhopp, och osanna påståenden.
Om de får stå oemotsagda så blir de annars en sanning i läsarnas ögon.
Nu har de i alla fall två synvinklar att ta ställning till.
Som jag sagt tidigare om just det tillgängliga externa tryckfallet på kalla sidan så var det du som började jämföra 10 kW maskiner.
Ja, jag fortsatte med det, för att inte blanda äpplen och päron (som är din specialitet).
När det kommer till sakfrågan, så är det inte heller bra att Nibe har ett lågt tillgängligt externt tryckfall på vissa av sina värmepumpar.
Finns ingen anledning att jag skall behöva bekräfta det då du redan pekat på detta, de som är läskunniga förstår att jag har samma uppfattning om tillgängligt tryck oavsett vilken etikett som sitter klistrad på maskinen.
Speciellt på 1245-8 har de ett lågt externt tryckfall, det som kan rädda upp situationen en aning är ju att den har en uteffekt vid DUT på under 7 kW, så kyleffektbehovet är ju inte lika stort som på 8 kW värmepumpar från de tillverkare som kör med scrollkompressor.
Även med detta sagt, så ligger de lågt på ett par värmepumpar, det har du helt rätt i.
Även på dessa kanske man bör ha koll på dimensionerna mellan maskin och kollektor.
Detta med kalla sidans cirkpumpar, och det tillgängliga tryckfallet har så vitt jag vet aldrig/sällan varit uppe till diskussion, så här har vi ju faktiskt en ny sak att ha i åtanke när folk vill överdimensionera kollektorns längd, t.ex. på en 1245-8, men även på Viessmanns 10 kW maskin.
Ytterligare en sak att ha i vågskålen alltså.

Kan du peka på en enda dimensionering som jag gjort där någon återkopplat att den var felaktig så skulle det ge lite mer fog för din kritik.
Jag har aldrig hävdat att mina beräkningar alltid stämmer till 100%, men jag anger vilka ingångsvärden jag använder, och tar allt som oftast till när det gäller kollektorns längd, jämför med vad som kan anses vara branschstandard.
I just detta fall har jag lagt till några tusen kWh ovanpå det trådstartaren anger att deras nuvarande förbrukning är, just för att inte räkna för snålt.

Och OM olyckan skulle vara framme och huset visar sig ha ett toppeffektbehov på 9 kW istället för 7 kW så kommer det att kosta trådstartaren mellan 100-200 kronor/år i elpatrondrift.
Mer är det inte.
2 grader större deltaT på KB p.g.a. för klen cirkpump kostar i runda slängar 180 kWh, så det är samma siffror vi talar om.
Egentligen struntsaker, som så ofta.
Finns dock ingen anledning för mig att vara tyst, eller hålla med då du kommer med felaktiga påståenden om att det totalt saknar betydelse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #122 skrivet: 10 oktober 2016, 09:16:12 »
Jag skriver endast sanna saker till skillnad frÃ¥n dig .   Du vill ju värme berget med elkabel o det säger allt vi behöver veta  tummenupp

Du har även ofta erkännt din ringa kunskap om kylteknik .   Vilket ju är hur en VP fungerar

Nuff said  ;)

Gällande dina dimensioneringar sÃ¥ utgÃ¥r jag frÃ¥n att de inte stämmer dÃ¥ näst intill ingenting du skriver gör det  tummenupp
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 09:17:54 av ORAKLET »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #123 skrivet: 10 oktober 2016, 09:25:10 »
Jag har aldrig påstått att jag vill värma berget, det är du som förvränger, misstolkar och ljuger ihop historier som helt enkelt inte är sanna.
Det jag förslagit är att man, vid behov, med en värmekabel skulle kunna hålla en isfri kanal i borror som är så klena att de riskerar pressa ihop kollektorn om man inte gör något är saken.
Visst, man kan borra ett hål till a 50 000 kr, eller köra ned el för högst några hundra kronor/år för att garantera att kollektorn inte deformeras av is.
Det var en tanke från mig i ett ämne där trådstartaren inte ville/kunde borra mer, men hade en grund borra sedan tidigare.
Alltså ett okonventionellt förslag som gav TS en möjlig lösning på sitt dilemma, men som du uppenbarligen inte fattat ett smack av.
I princip kan man ju jämföra det med att ha en värmekabel i alla utedelar på luft/luft och luft/vattenvärmepumpar.
Det är inte optimalt, men om det behövs så behövs det.

Att jag erkänner att jag inte är fullt kunnig på kylteknik kan väl inte vara en brist?
Men å andra sidan så behöver man ju inte vara kunnig på det för att svara på 98% av alla frågorna i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #124 skrivet: 10 oktober 2016, 09:34:32 »
Jag förklarade varför din idé om El i berget var förkastlig.   Du fattade inte det heller  dontknow

Varför gjorde du inte det ?  Jo din kylkunskap är ringa  :)

Men det är klart...Varför kunna ngt om de saker man tjänar pengar pÃ¥ att ge rÃ¥d om till människor som investerar 100000 tals kronor  dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #125 skrivet: 10 oktober 2016, 09:37:35 »
Än en gång bevisar du att du inte fattat vad jag menat.
Eller sÃ¥ har du det och bara trollar.  dontknow

Det där har för övrigt inte med kylteknik att göra, det har med fysik att göra.
EN kollektor som pressas ihop får inget flöde, och då löser värmepumpen ut.
Resultat = 100% elpatron, ca 20 000 kWh för normalvillan.
Om man istället håller en isfri kanal öppen i borran så att kollektorn inte kan deformeras så får man 20 000 kWh värme med COP 4.0 istället för med COP 4.2.
Det innebär ca 15 000 kWh billigare uppvärmning tack vare att man ser till att hÃ¥lla borran fungerande, med el.  tummenupp
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 13:17:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #126 skrivet: 10 oktober 2016, 11:10:52 »
Ja   och du kan plocka 8 kw  kyla ur den   för att du värmer med 800 w   :) tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #127 skrivet: 10 oktober 2016, 13:16:44 »
Nu har poletten fallit ned, tack för det.
Fast det lär inte krävas så stora effekter att hålla en kanal i borran isfri som gör att trycket kan utjämnas.
Men principen har du förstått. Bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #128 skrivet: 10 oktober 2016, 13:53:40 »
Nej Rikard.  Det är tyvärr du som bevisar din inkompetens dÃ¥ du tror att ett hÃ¥l som isar ned sig tinar samtidigt som du tar ut 8 kw ur det för att du värmer det med 800 w.

Att en kompressor som fÃ¥r 10 minus in hamnar pÃ¥ 15-17 minus i förÃ¥ngning är ingeting du reflekterar över, för du vet helt enkelt inte hur en VP fungerar  :)

Detta är hela min invändan .   Du profiterar pÃ¥ ett forum där du ger felaktiga rÃ¥d   :o

Och sen försöker du smutskasta mig och fÃ¥ mig att vara den som har fel  dontknow  de flesta utom din fan klubb av kockar osv genomskÃ¥dar ju givetvis detta ganska fort som tur är  :)
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 13:55:53 av ORAKLET »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bli med värmepump.
« Svar #129 skrivet: 10 oktober 2016, 14:45:34 »
Hur mycket effekt skulle det krävas för att hålla en isfri kanal i borran om man tar ut 8 kw ur den samtidigt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #130 skrivet: 10 oktober 2016, 14:52:58 »
Vi mÃ¥ste ju tillföra mer energi än vi tar ut.  Annars blir det bara mer is.    Berget värmer ju   men det vet vi ju att det inte hinner med att värma hÃ¥let sÃ¥ snabbt som vi vill...annars vore det ju inte is  :)

Nu skall alltsÃ¥ en sladd hÃ¥lla röret öppet o vi kan fortsätta köra  :o

Dessutom vid -17  i förÃ¥ngning o 50 plus kondensring ..   ::)   bättre o köra pÃ¥ Elpatronen nu  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #131 skrivet: 10 oktober 2016, 14:53:57 »
Man behöver inte tina hela borrhålet för att hålla en kanal isfri där trycket kan utjämna sig.
Att brine skulle bli -10 grader är helt gripet ur luften från din sida, det har inget med verkligheten att göra.
Belastar man ett sedan tidigare hårt belastat borrhål med en ett nummer större värmepump så blir det inga större skillnader i det årliga energiuttaget, kanske 1000-2000 kWh kyleffekt, och det påverkar temperaturen med kanske ett par grader.
Ett par grader kallare brine ger ca 6% sämre COP, eller kostar 360 kWh mer i el än om man hade borrat ett nytt hål för 50 000 kr.
Roland och andra har både förstått och räknat på mitt förslag och det har visat sig vara ett prisvärt förslag jämför med alternativt nytt djupare borrhål, även om det naturligtvis finns osäkerheter när det gäller exakt hur man skulle göra, och vilken längd och effekt det skulle behöva vara på värmekabeln.
Drar man den i en perforerad 20 mm PEM-slang så skulle den bara behöva mäkta med att tina vattnet inuti den slangen för att tryckutjämning skulle ske runt kollektorn, och till det skulle det nog inte krävs så stora effekter, ej heller skulle den behöva vara aktiv så stora delar av året om man hade mätning och styrning av temperaturen inuti slangen.
Oftast har man dessutrom problem med att borrhålet fryser och komprimerar slangarna i foderröret, så många gånger skulle värmekabeln bara behöva vara 10-20 mter lång, säg 16 W/m (Som till de luftvärmepumpar jag installerat) så blir det 160 - 320 W.
Under ett par månader/år.

Att du i denna fråga förvanskar det jag skriver, och påstår nåt som inte har något med verkligheten att göra är ren och skär lögn från din sida.
Varken mer eller mindre, för jag kan bara inte tro att du inte förstått resonemanget.
Alldeles oavsett om du förstått och ljuger, eller om du inte förstått så tycker jag synd om både dig, och de stackare som behöver läsa sån här strunt från din sida.
« Senast ändrad: 10 oktober 2016, 14:56:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #132 skrivet: 10 oktober 2016, 14:56:05 »
Du skrev 10 minus in nÃ¥nstans   kommer inte ihÃ¥g vart.

Ser att du kallar in Roland  :)  han har varit borta länge men boom   nu skriver han i denna trÃ¥d  haha    du klarar dig inte själv längre alltsÃ¥  :)

Isfri kanal   haha

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bli med värmepump.
« Svar #133 skrivet: 10 oktober 2016, 14:56:55 »
Skriver Roland i denna tråd? det var mer än jag visste.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bli med värmepump.
« Svar #134 skrivet: 10 oktober 2016, 14:58:06 »
Du borde sälja in denna idé till alla 80 m  IVT hÃ¥l  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 331
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!