0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag misstänker att man ligger på gränsen till vad som är bra för kompressorerna sett till smörjning och kylprocess vid Minvarvtal, och därför skulle jag aldrig rekommendera någon en inverter som går on/off 80-90% av tiden.
Jag har räknat med 24 000 i förbrukning, då du uppger att ni snålar, och har barn som kommer att förbruka mer framöver.5500 kWh för tappvarmvatten (inräknat i ovan)Det ger ca 7 kW i toppeffektbehov, så att köpa en 1255-16 blir alldeles för stort för er, den har dessutom så hög lägsta uteffekt (4 kW) att det skulle bli en on/off-värmepump av den större delen av året.Om du vill ha en inverter så välj en 12 kW modell, Nibe, CTC, Thermia och Daikin har alla modeller i den storleken.Borrdjupet som jag får fram i min kalkyl är 180 meter aktivt, borra 200 meter eller mer, men inte för mycket, det påverkar flödesmotståndet så du riskerar få onödigt lågt flöde på kalla sidan. (Därav diskussionerna om tillgångligt yttre tryckfall och storleken på Viessmanns cirkpump)Viessman har ca 6 hekto tillgängligt tryck för att pumpa, Nibe (10 kW) har ca 8.5 hektos tryck att pumpa med.Om du tänkt värma källare så kan dock en lösning med on/off-värmepump och arbetstank vara en bättre lösning, då on/off-värmepumpar ofta bullrar lite mer (större delen av året går ju en inverter på smygfart) så kan Viessmann ändå vara ett bra alternativ för dig, de utmärkte sig ju verkligen i den testen.Annars tror jag nog att du oroar dig lite i onödan för bullret.Om du väljer on/off med tank, sikta på 10 kW värmepump, då vet du säkert att du klarar dig med effekten.JAg har inte riktigt fått kläm på om du redan har solfångare eller om du tänkt skaffa det om du bygger pool?Solfångare är en dålig ide till en pool, det lönar sig inte om du har värmepump.Att värma en pool med värmepumpen blir dessutom alltid i princip lika dyrt som att köpa en poolvärmepump.Om du inte själv kan skaffa en billig poolvärmeväxlare och koppla in den på egen hand så blir värmeväxlare + installation ofta lika dyrt som en separat poolvärmepump till poolen, så jag skulle egentligen inte låta framtida poolplaner styra mig för mycket i val av värmepump.
Och jag skulle utan tvekan välja 1255 16 och nyttja den som en 8-10 kw med flödesutjämnande tank . Omöjligt att höra den när går på den effekten och därmed har man gjort det bästa man kunde med det den tänkta inst har koll på