0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I energimyndighetens test får Nibe 1255 5.0 i COP och 1245 får 4.6,
Att koppla tanken så att den varken fungerar optimalt med högre eller lägre externt flöde tycker jag i princip är fel, då skulle jag hellre dra rör så man kunde lägga om mellan arbetstank och volymtank-funktion beroende på årstid/driftfall - detta för att maximera tankens fördelar.
Priser på prisjakt.seEn Daikin inverter kostar 57900 krEn Nibe 1255-6 kostar 56875En Nibe 1245-8 kostar som billigast 54200 krCTC Gsi 12 kostar 62300 kr.
Fast om ni får 70 starter med en tank då har ni kopplat fel 4 rörs är alltid det bästa volymtamk suger följ detta råd o ni hamnar inte i dessa problem igen
@ stedevilSP testar värmepumparna med en fast effekt och framledningstempen exakt på börvärde.Det ger on/off-värmepumparna en fördel som de egentligen inte har i normal drift där de tvärt om har en rätt kraftigt varierande frameldningstemp med en stor del av drifttiden med framledningstempen ÖVER börvärde.Om de testade värmepumparna på ett adekvat sätt skulle invertrarna troligen ha en större fördel än vad som nu indikeras.Rätt sätt att testa borde vara att belasta värmepumparna med 25, 50, 75 och 100% av dess maxeffekt, och sedan låta on/off-värmepumparna gå on/off för att nå sina resultat, invertrarna skulle snurra på på deleffekt med avsevärt högre COP på dellast än on/off-värmepumparna - det känner jag mig trygg med, men det har ännu aldrig testats så vitt jag vet.OM du anser det vara värt lite sämre COP med en större tank som inte kopplas optimalt så tycker jag lika gärna att man kan acceptera att köra helt utan tank även om det under några veckor/år skulle innebära lite mer starter än man egentligen vill se, men visst, en stor tank som kopplas för skaplig drift i alla lägen innebär säkert en helt OK lösning.Jämförelsen mellan 1255-6 och 1245 8 gjordes för att de motsvarar varandra i uteffekt.1255-6 kan ge 7 kW vid DUT.1245-8 kan ge 6,73 kW vid DUT.Visst är det en nackdel med enfas, men i fallet med 6 kW toppeffektbehov så är det inte mer fel att jämföra 1255-6 med 1245-8 än att ta in 1255-12 i kalkylen som har så stor överkapacitet.Lägger man tvättmaskin, torktumlare och ugn på tredje fasen så borde det inte vara ett stort problem om man har 20A säkringar, har man klenare, jag - då kan det vara ett problem - så det är absolut något att ha i beaktande när man väljer värmepump.Även med trefas maskin (som jag har) så skulle jag inte vilja säkra ned till 16 amp.När det gäller kostnaden för tank + installation så vidhåller jag att det skulle vara intressant att se två prisförslag, ett med tank och ett utan tank - från ett företag som inte är med i diskussionen.Jag vet vad jag tror om prispåslaget, men det går ju inte bevisa så länge ingen begär två sådana offerter.Köper man själv på nätet, och kopplar in själv, ja - då har du rätt, då är det bara tanken och några rördelar.De allra flesta köper komplett installation, och då talar vi heller oftast inte om några rinkabyrör-tankar - utan då är det märkestankarna som kostar avsevärt mycket mer.