Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Passiv markvärme+värmeÃ¥tervinning avlopp för varmvatten  (läst 24148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Känns helt galet att köra en vp med fast kondensering i ett hus med golvvärme vid en nyinstallation men visst det funkar. Du får en Nibe 1226 för ca 43000 kr och den har inbyggd beredare samt flytande kondensering koppla den så att acktanken (du ska köpa men se till att den har slingor i stället för beredare) blir arbetstank med förvärmning av vv och när du eldar så kommer tanken bli så varm så vp stoppar och eldningen står för både vv samt värme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Känns helt galet att köra en vp med fast kondensering i ett hus med golvvärme vid en nyinstallation men visst det funkar. Du får en Nibe 1226 för ca 43000 kr och den har inbyggd beredare samt flytande kondensering koppla den så att acktanken (du ska köpa men se till att den har slingor i stället för beredare) blir arbetstank med förvärmning av vv och när du eldar så kommer tanken bli så varm så vp stoppar och eldningen står för både vv samt värme.
Det är säkert en bättre lösning. Jag är inte riktigt med på hur värmen överförs från ack till 1226an förutom när man använder varmvatten. Och hur ser det ut inne i 1226an? Alltså blir golvvärmeslingan ihopkopplad med varmvattenberedaren?

Räcker en TS 500 med 9.5 m VV slinga (länk) tro?

Lösningen med 1226an borde inte bli så mycket dyrare då färre saker behöver köpas till (vad jag kan se).

Enda nackdelen jag kan se är att mängden varmvatten är begränsad på sommarhalvåret (när ack-tanken är kall).

/Anton

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Fast på sommaren har du ju hela bergvärmelösningen som BARA behöver jobba för varmvatten och ingenting annat. ;)

Ska du ha golvvärme i hela huset?

En annan sak 90% stämmer inte! Jag duschade och kunde följa hur mycket fukt som ökade i rummet längst bort ifrÃ¥n duschen. Det steg frÃ¥n 27-27.5%  RF till 28-28.5% RF i 4 timmar. Fukten växlar tillbaka bättre dÃ¥ det är kallt ute och pÃ¥ vintern behöver man nästan tillsätta fukt för att mÃ¥ bra ;) När det gäller skitlukten skulle jag hÃ¥lla med dig om du hade samma aggregat till tvÃ¥ lägenheter där den ena var en indisk familj som bÃ¥de lagade stark mat och rökte vattenpipa. Enda gÃ¥ngen jag känt dÃ¥lig lukt inne är när lukten kommit utifrÃ¥n..

Som du märker kan du hänvisa till vilka grafer du vill men det smartaste landar ändå på det som nästan alla andra vill ha, bergvärme, roterande FTX och golvvärme.

Nästan i varje inlägg nämner du påfrysning, har du haft ett FTX eller är det helt taget i luften, har själv inte en endaste minut i tillsatsvärme på min FTX under våra ca 5år, aggregatet sitter inomhus. Inte på min förra värdelösa FTX heller, det var visserligen en plattvärmeväxlare som jag hade i över 10år och den satt på vinden.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det verkar som att huvudsyftet med anläggningen är att tillåta att ni eldar inne oavsett hur varmt det är snarare än att värma huset och varmvattnet på billigaste och enklaste sätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det är säkert en bättre lösning. Jag är inte riktigt med på hur värmen överförs från ack till 1226an förutom när man använder varmvatten. Och hur ser det ut inne i 1226an? Alltså blir golvvärmeslingan ihopkopplad med varmvattenberedaren?

Räcker en TS 500 med 9.5 m VV slinga (länk) tro?

Lösningen med 1226an borde inte bli så mycket dyrare då färre saker behöver köpas till (vad jag kan se).

Enda nackdelen jag kan se är att mängden varmvatten är begränsad på sommarhalvåret (när ack-tanken är kall).

/Anton
Det överförs ingen värme från 1226 till acken utan värmen överförs från 1226 till acken förutom vv då som går andra vägen. De bör sitta en shunt och shunt styrning på acken så inte värmen går direkt ut på systemet vid eldning övrig tid ska shunten vara helt öppen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #65 skrivet: 11 oktober 2016, 19:58:59 »
beräkningsingenjörSvensk!
försöker du att vara lustigt? Eller har du vaknat från Törnrosa dröm?
Allt du nämner, avhandlat och testat för länge sen och förkastat. Men man kan alltid dra fram det, kanske glömda gamla kunskaper?
Hur ligger det till med alu-undertak-strålningseffekt?

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fast på sommaren har du ju hela bergvärmelösningen som BARA behöver jobba för varmvatten och ingenting annat. ;)

Ska du ha golvvärme i hela huset?

En annan sak 90% stämmer inte! Jag duschade och kunde följa hur mycket fukt som ökade i rummet längst bort ifrÃ¥n duschen. Det steg frÃ¥n 27-27.5%  RF till 28-28.5% RF i 4 timmar. Fukten växlar tillbaka bättre dÃ¥ det är kallt ute och pÃ¥ vintern behöver man nästan tillsätta fukt för att mÃ¥ bra ;) När det gäller skitlukten skulle jag hÃ¥lla med dig om du hade samma aggregat till tvÃ¥ lägenheter där den ena var en indisk familj som bÃ¥de lagade stark mat och rökte vattenpipa. Enda gÃ¥ngen jag känt dÃ¥lig lukt inne är när lukten kommit utifrÃ¥n..

Som du märker kan du hänvisa till vilka grafer du vill men det smartaste landar ändå på det som nästan alla andra vill ha, bergvärme, roterande FTX och golvvärme.

Nästan i varje inlägg nämner du påfrysning, har du haft ett FTX eller är det helt taget i luften, har själv inte en endaste minut i tillsatsvärme på min FTX under våra ca 5år, aggregatet sitter inomhus. Inte på min förra värdelösa FTX heller, det var visserligen en plattvärmeväxlare som jag hade i över 10år och den satt på vinden.
Men för att få varmvatten på sommaren finns mycket billigare lösningar än BVP :) Fördelen med BVP är då framförallt att man kan få frikyla!

Jag tänkte sätta golvvärme i bottenplattan (1.5-planshus, 110 m^2 nere, 75 m^2 uppe).

Intressant att du mätt fukten! Om jag får gissa så var det inte särskilt kallt ute. Då kondenserar inte vattnet i frånluften i den roterande värmeväxlaren. På vintern gör den det och förångas sedan av att tilluften är uppvärmd. Apropå lukten (och framförallt utbytet av luft) så har du nog rätt, problemet är överdrivet i normala hus.

"nästan alla andra vill ha" tror jag är en kraftig överdrift. De flesta bryr sig nog inte om vilken teknisk lösning det är utan vill ha bra komfort, fräsch luft och vettig driftekonomi samt rimlig inköpskostnad.

För roterande värmeväxlare så är inte påfrysning något problem, det ligger i deras natur. För motströmsvärmeväxlare är det ett faktiskt problem som tillverkarna löser på lite olika sätt. Vissa har en förvärmare, andra minskar tilluften (vilket gör att kall luft sugs in i otätheter), REC kortsluter aggregatet (släpper förvärmd tilluft tillbaks in FTX) för att förhindra påfrysning. Effekten blir oavsett att verkningsgraden minskar drastiskt, vilket är anledningen att roterande värmeväxlare är så populära. När det är som kallast funderar motströmsvärmeväxlaren sämst.

Problemet är också klart större för nyare motströmsvärmeväxlare eftersom att påfrysningen sker när avluft och uteluft båda är under 0°C. Räkneexempel:
ti = tilluft temperatur (efter växlaren/till rummen)
tu = uteluft temperatur
tf = frånluft temperatur (från rummen)
ta = avluft (ut ur huset)

90 % effektiv motströmsvärmeväxlare:
tu = 0 C -> ta = 0 + 0.1*(21+0) =  2.1°C
tu = -10 C -> ta = -10 + 0.1*(21+10) =  -6.9°C
tu = -20 C -> ta = -20 + 0.1*(21+20) =  -15.9°C
Mer specifikt börjar påfrysning redan vid en utetemperatur på -2.3°C. Om vi istället räknar på en gammalt FTX aggregat som det jag har nu som kanske har en verkningsgrad på 60 % så får man:
tu = 0 C -> ta = 0 + 0.4*(21+0) =  8.4°C
tu = -10 C -> ta = -10 + 0.4*(21+10) =  2.4°C
tu = -20 C -> ta = -20 + 0.4*(21+20) =  -3.6°C
Mer specifikt börjar påfrysning vid en utetemperatur på -14°C. Notera att det är då påfrysning börjar. Det går nog alldeles utmärkt att ha några procent av värmeväxlaren lite frostig :) Det måste nog vara bra många minusgrader under en längre tid för att aggregatet ska frysa igen helt.

Det verkar som att huvudsyftet med anläggningen är att tillåta att ni eldar inne oavsett hur varmt det är snarare än att värma huset och varmvattnet på billigaste och enklaste sätt...

Eldningen är väldigt viktig för oss. När vi tar fram målbilden för hur det ser ut när vi byggt klart vårat hus kommer kaminen i de första två meningarna. Vi har båda längtat efter att få elda igen sen vi flyttade hemifrån, så det är väldigt laddat :)

Som jämförelse kan vi ta vårat nuvarande hus, ett 121 m^2 kedjehus byggt -83. Det har en uppvärmningskostnad (inkl. varmvatten) på 12 000/år (fjärrvärme). Då låter 6 000/år (ved för 2 000/år och elpatron för 4 000/år) för ett 185 m^2 stort hus väldigt lite. Nuvarande hus är ändå välisolerat för sin tid (3-glas fönster, betongplatta med isolering under och FTX).

Det överförs ingen värme från 1226 till acken utan värmen överförs från 1226 till acken förutom vv då som går andra vägen. De bör sitta en shunt och shunt styrning på acken så inte värmen går direkt ut på systemet vid eldning övrig tid ska shunten vara helt öppen.
Okej, intressant! Så acken har 1 slinga för förvärmning av varmvatten (som går in i varmvattenberedaren på 1226an), sedan sitter värmesystemet, 1226an och kaminen direkt kopplade mot vattnet i acken? Då har man alltså acken iaf ljummen under sommaren vilket borde betyda att det går fort att få nytt varmvatten om man tappar upp ett bad.

/Anton
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 20:56:19 av beräkningsingenjörSvensk »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Vad gör mycket billigare vv än bvp ? Acken ligger ju på ca 20 grader på sommaren men bvp gör ju vv utan problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
beräkningsingenjörSvensk!
försöker du att vara lustigt? Eller har du vaknat från Törnrosa dröm?
Allt du nämner, avhandlat och testat för länge sen och förkastat. Men man kan alltid dra fram det, kanske glömda gamla kunskaper?
Hur ligger det till med alu-undertak-strålningseffekt?
Va?  Sc:,h

Som ni märker är jag inte insatt (jag gissar att ovanstående inlägg hintar på det), jag har aldrig valt (eller utformat) ett värmesystem för ett hus. Allt jag skriver om är idéer eller saker jag läst under de senaste två veckorna. Ni får väldigt gärna hjälpa mig tänka :) Kanske slutar det med en vanlig BVP och FTX, men på väldigt många ställen hör/läser jag att bergvärme är kraftigt overkill för ett litet (nåja) välisolerat hus med värmeåtervinning. En ökning i investeringskostnad på 60 000 som sparar in 2 000 kr/år innebär 30 års återbetalningstid, om man inte tar hänsyn till ränta... Billigaste lösningen för en fix tid på säg 15 år (livslängd för de flesta kompressorer) om man räknar med allt blir omöjligen BVP, men det finns andra fördelar (frikyla, tystgående, värdehöjande).

Vad gör mycket billigare vv än bvp ? Acken ligger ju på ca 20 grader på sommaren men bvp gör ju vv utan problem.
En VPB gör varmvatten med nästan samma COP (4 jmf med 4-4.5 för en BVP) och kostar klart mindre än hälften.

I nuvarande hus har vi golvvärmen på i badrummen (efter duschning) minst 10 månader om året. Så då håller ju även acken ca 35 grader och förvärmer vattnet in till varmvattenberedaren i 1226an till kanske 30 grader. Att sedan värma upp till 40 är ju en snabb procedur. Om vi vill räkna med att ha nog varmvatten för två vuxna och två tonårsdöttrar.

/Anton

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hörru kaminmannen!
Det som raserar din kalkyl hela tiden är ju inte en liten bvp med 100 borra, utan ett FTX aggreat som du vill få att ständigt gå med 90% verkningsgrad.
Vore det inte bättre att tänka helt fräsch tilluft via ett tilluft system och sedan ett enkelt batteri i frånluften som förvärmer brine till en bvp?
Det kommer att dra lite mer men eftersom ni kommer att elda hårt blir ju inte det något problem.
Bvp ger alltid uppvärmning o vv men vilar när ni fyller acken från kaminen.
Keep it simple...
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 21:22:12 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Beror lite på vart man läser, men för att göra spannet stort så ska luftfuktigheten vara mellan 30-70% RF för att människan ska må bra.

Redan nu är jag under 30% RF och när det blir kallare hoppas jag verkligen att den roterande växlaren förhindrar att vi sjunker i RF allt för mycket,  därför är en roterande värmeväxlare bättre för människan, framförallt vintertid.  ;)

Struntar du i att installera vedanläggning har du pengar över till måånga års drift för huset, dessutom är vedenergin dyrare än värmepumpens. ;) Du gillar ju att räkna, lägger du in tiden för vedhanteringen inser du nog att det är idiotiskt.

Jag tycker VPB är en flopp och det är väll därför dom slumpats bort nya på blocket för halva priset. *roflmao*


« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 21:48:36 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hörru kaminmannen!
Det som raserar din kalkyl hela tiden är ju inte en liten bvp med 100 borra, utan ett FTX aggreat som du vill få att ständigt gå med 90% verkningsgrad.
Vore det inte bättre att tänka helt fräsch tilluft via ett tilluft system och sedan ett enkelt batteri i frånluften som förvärmer brine till en bvp?
Det kommer att dra lite mer men eftersom ni kommer att elda hårt blir ju inte det något problem.
Bvp ger alltid uppvärmning o vv men vilar när ni fyller acken från kaminen.
Keep it simple...
Raserar och raserar... Men absolut, FTX-aggregatet är dyrt (29 kSEK om den ska klara av att styra både värme- och kylbatteri). "Helt fräsch" tilluft tror jag inte på, vill inte få in -20 C luft på vintern. Men ett förvärmningsbatteri klarar ju av den saken (vilket jag ska ha även i FTX-fallet).
Totalt blir det då tre batterier:
- Ett som värmer tilluft med värmeslingan som golvvärmen är kopplad till.
- Ett som förvärmer brine med frånluft (värmeåtervinning som ökar COP, även vintertid).
- Ett som kyler tilluft med brine (ökar också COP, men bara sommartid).

Faktiskt inte en dum idé, det enda som jag funderar på är hur jag styr kalaset... En stor fördel med FTX-aggregaten är att de verkar rätt smarta. De innehåller en del sensorer och ger utsignal som gör att man kan styra ventiler till värme- och kylbatterier. Tips på styrsystem? Nått sånt här: Länk?

Systemet består då av
1. BVP, t.ex. F1226 (42 kSEK)
2. Borrhål, ca 100 m (25 kSEK)
3. Ackumulatortank, t.ex. TS 500 med slinga (8 kSEK)
4. Kanalfläktar, 2 st 160 mm EC (3 kSEK)
5. Kyl+värmebatterier (15 kSEK)
6. Filterlådor, ljuddämpare, rör (20 kSEK)
7. Kamin (20 kSEK)
8. Tillbehör kamin (15 kSEK)
9. Golvvärmeslang i bottenplattan, inkl. läggning (10 kSEK)
10. Installation av hela skiten (30 kSEK).
Totalt: ca 188 kSEK.

Hur gör man förresten om man vill ha värme i badrummen men inte i resten av bottenplattan (typiskt sommartid)?

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beror lite på vart man läser, men för att göra spannet stort så ska luftfuktigheten vara mellan 30-70% RF för att människan ska må bra.

Redan nu är jag under 30% RF och när det blir kallare hoppas jag verkligen att den roterande växlaren förhindrar att vi sjunker i RF allt för mycket,  därför är en roterande värmeväxlare bättre för människan, framförallt vintertid.  ;)

Struntar du i att installera vedanläggning har du pengar över till måånga års drift för huset, dessutom är vedenergin dyrare än värmepumpens. ;) Du gillar ju att räkna, lägger du in tiden för vedhanteringen inser du nog att det är idiotiskt.

Jag tycker VPB är en flopp och det är väll därför dom slumpats bort nya på blocket för halva priset. *roflmao*
Jo, så kan det nog vara. Vi har dock inte märkt av några problem med att inomhusklimatet är för torrt vintertid. Det kan iofs bero på att vi inte ventilerar så hårt som normen säger...

Att strunta i vedanläggningen är uteslutet ;) Vi ser fram emot vedhanteringen, men det går säkert över. Visst är vedenergin dyrare om man ser den endast som energikälla. Men om man endast ser den som en myskälla och att man får värmen på köpet är den ju gratis! :)

/Anton

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad säger kommunens bygglovsavdelning om vad du bör ha för värme- och ventilationssystem, installerad elektrisk effekt, etc? Vad säger detaljplanen om eldning i kamin?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Passiv markvärme+värmeåtervinning avlopp för varmvatten
« Svar #74 skrivet: 11 oktober 2016, 22:14:25 »
Om jag inte har fel så finns det färdiga regler för nybyggnation, och inte så mycket avdrift.
Från forumets håll mest välmening. Du försöker få det till alldeles för stor spektrum!
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!