Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Komplettera med LLVP
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Komplettera med LLVP (läst 18598 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9128
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: Komplettera med LLVP
«
Svar #15 skrivet:
23 september 2016, 19:50:01 »
Citera
Det skillnad på effekt på 9 och 12
Dom som heter Comfort eller exclusive är den modellen som är lägre på höjden och har bättre värden på både effekt och effektivitet, men dom är dyrare än priset du uppger för en ren maskin utan installation.
Vilken som är bäst för respektive fastighet beror på planlösning, isolering och hur kalla vintrar man brukar ha.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
erikssonr
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 53
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
erikssonr
«
Svar #16 skrivet:
24 september 2016, 08:32:56 »
Citera
OK.
Det är alltså den här jag kikat på
http://www.samsung.com/se/consumer/home-appliances/air-conditioners/wall-mount/AR09FSFKBWTNEE
Planlösningen är ganska öppen, huset från mitten på 90-talet och i Stockholm kan vi väl ha neråt -15 (typ)
Totalpriset inkl installation blir strax över 12000
Behöver ta ett beslut ganska snart då erbjudandet bara gäller den här helgen...
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36075
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #17 skrivet:
24 september 2016, 08:56:31 »
Citera
Skillnaden i uteffekt brukar vara mellan 500 och 1000 W när det är kallt ute, om man jämför en 9 och en 12-maskin.
En 9 ger ca 3 kW vid -15 grader och en 12 ger ca 4 kW.
Du måste själv räkna på hur mycket effekt du behöver, och hur stor del av huset värmepumpen kommer åt att värma.
Räkna med att huset har ett effektbehov på ca 50W/m2 på årets kallaste dag.
Oftast innebär det att en 12 är bättre än en 9, men det är klart, är priset tillräckligt bra så blir den totalekonomiska kalkylen lite annorlunda.
Jag gissar att allt fler väljer de större maskinerna, och att de sitter med ett lager 9-maskiner som de vill sälja ut, men det kan vara helt fel tanke från mig - det är ju trots allt tidigt på säsongen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #18 skrivet:
24 september 2016, 11:54:19 »
Citera
ok tack.
Jag räknar på 120kvm, och då räcker varken 9 eller 12 till. Hur står sig ex FH35 mot Samsung?
Tycker ni att 12000 (efter ROT) är ett bra pris för en Smart 9? Jag har tidigare varit inne på FH35 och den blir ca 4000kr dyrare.
O gällande garanti så verkar båda ha 5år
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #19 skrivet:
24 september 2016, 13:13:55 »
Citera
12000 kr är mycket bra pris, du kanske skulle löpa 2 sådana?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9128
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #20 skrivet:
24 september 2016, 18:35:58 »
Citera
Svårt att täcka in hela värmebehovet med en luft/luft värmepump utan att få en hel del temperaturskillnader i dom olika rummen.
Dom är egentligen tänkta som komplement.
Smart 9 ser ut att motsvara FH25VEHZ
Vilken som är bäst visar sig först på livslängd och eventuella reparationskostnader efter garantin löpt ut.
12000:- efter rotavdrag låter som ett bra pris, har inte sett dessa i drift så någon på forumet med en sådan kanske kan ge dig lite mer info.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #21 skrivet:
24 september 2016, 19:25:57 »
Citera
Tack för svar.
Jo absolut så är det, en bekant till mig har en Smart12 som tuffat på i 3 år utan några konstigheter.
Man kanske inte ska rekommendera folk på internet o köpa saker men hade ni hoppat på erbjudandet? Jag hade ju nästan bestämt mig för en FH35 innan men nu när den här Samsung:en dök upp för ca 4000kr mindre så blev jag lite sugen på den...
Loggat
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #22 skrivet:
25 september 2016, 16:47:00 »
Citera
Jag tog det tunga beslutet o införskaffade mig en Samsung Smart 9, jag hoppas att jag blir nöjd
Nu till elen, rekommenderar man att ha pumpen på en egen säkring? Vet ni om Samsung kopplar elen till uten eller innedelen? Som jag förstått kan det vara båda
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #23 skrivet:
25 september 2016, 17:16:33 »
Citera
Jo det var ett bra pris på den inklusive installation. Man bör ha den på en egen säkring. Jordfelsbrytare är ett krav. Gärna en personskyddsautomat PSA med både säkring och jordfelsbrytare i ett. Vet heller inte om elen ska till ute- eller innerdelen på Samsung men installatören kan säkert lösa det. Kan nog tillkomma en del kostnad för elinstallationen. Fundera gärna på var utedelen ska sitta och hur vattnet från avfrostningarna ska rinna ut. Finns tråg med värmekabel och smalt "avloppsrör". Kanske lämpligt att gräva en stenkista under marken?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #24 skrivet:
26 september 2016, 07:05:34 »
Citera
Min son monterade en Smart 12 för ett par veckor sedan, till den togs elen vid innerdelen.
Men det går ju bra att dra ut en kabel samma väg som rören om man hellre matar den utifrån.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #25 skrivet:
26 september 2016, 10:19:03 »
Citera
Nu är elinstallation inte min starkaste sidan men du menar jordfelsbrytare i anläggningen? För det finns, PSA är jag osäker på.
Brukar installatörerna vara elektriker också? Fått för mig att dom inte brukar vara det fast man kan ju kanske ha tur o få en som är båda
Tror jag har bestämt mig för var utedelen ska sitta och där kan jag nog få till en lösning för vattnet. Hur skulle en stenkista kunna se ut? Ska den vara direkt under eller en bit bort?
Då jag inte har något separat uttag varken ute eller inne där pumpen ska sitta så kvittar det men tack för info om att det "ska" kopplas inne. Kanske gör saken lite enklare..
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #26 skrivet:
26 september 2016, 11:03:40 »
Citera
Brukar stå att jordfelsbrytare krävs i installationsanvisningarna. Har man en jfb för hela huset blir det mörkt och efter en tid också kallt i huset om jfb löser ut. Är en fördel om saker som sitter på utsidan huset har en egen jfb då risken för fel där är större. Att komplettera med en ny PSA för LLVP är relativt enkelt om det finns plats kvar i centralen. Om den skulle lösa ut så är det fortfarande ljust i huset och elradiatorerna värmer när temperaturen sjunkit till vad deras termostaterna är inställda på (t.ex. 16 °C). Det är nog olika om installatörerna också är elektriker. De kan ha en begränsad behörighet som tillåter vissa installationsåtgärder. Annars får de skicka en till person som är elektriker.
För en stenkista gräver man en djup grop ner till frostfritt djup, fyller med stenar nertill, lägger ner isolerad avloppsslang (kan vara liten diameter) eller avloppsrör, lägger på markduk och återfyller med jord. Omkring någon halvmeter längre ut från fasaden där utedelen ska sitta så att man inte gräver bort makadam som husets grund står på. Eluppvärmda tråg under utedelen kräver normalt att det också finns ett jordat vägguttag där de kan anslutas.
«
Senast ändrad: 26 september 2016, 11:06:10 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #27 skrivet:
26 september 2016, 13:07:08 »
Citera
OM jag inte missminner mig satt det stickpropp på Samsungen.
Begränsad behörighet har i princip alla installatörer, men företaget måste ju ha någon elansvarig med ackreditering som kan delegera ansvaret på dem för att firman skall få installera det elektriska.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
erikssonr
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
erikssonr
«
Svar #28 skrivet:
01 oktober 2016, 07:48:22 »
Citera
Tack!
Känns som det får bli en PSA med utanpåliggande kabel till där uttaget ska sitta i vardagsrummet. Min tanke var EKK-light från centralen till ett uttag eller kopplingsdosa (om kopplingsdosa är OK). Min EKK kabel går direkt på PSA:an?
Jag kommer få hjälp av en elektriker men materialet blir att inhandla själv.
Har ni tips på någon vettig PSA? Kikade på AEG från Classe men vet inte om den är sjyst
Tack för infon om stenkista, det kanske är vettigt och få till en sån redan i år.
Jag pratade med företaget som ska installera pumpen och dom informerade om att det inte är någon elektriker som kommer ut och att dom förutsätter att det finns ett uttag på egen säkring med jfb.
Han nämnde inget om att dom kunde ordna med elektriker men jag frågade iofs inte heller..
«
Senast ändrad: 01 oktober 2016, 07:50:30 av erikssonr
»
Loggat
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1839
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
«
Svar #29 skrivet:
01 oktober 2016, 16:42:31 »
Citera
Är pumpen placerat en bit från elcentralen bör man dra 2.5kvmm.
Mindre spänningsfall.
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Komplettera med LLVP
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 914
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
BiggerDigger
ErikB
NiJa
Mike
johanfl
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info