0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Tommy,eftersom jag själv bor nära Ö-o så måste jag bara säga att du får en Sanyo 123EHN 5.8kW för 19.990:- på Säljar'n inkl el...Men själv valde jag Toshiba Ras-13.//IROC-Z
Citat från: IROC-Z skrivet 17 januari 2006, 23:19:46Hej Tommy,eftersom jag själv bor nära Ö-o så måste jag bara säga att du får en Sanyo 123EHN 5.8kW för 19.990:- på Säljar'n inkl el...Men själv valde jag Toshiba Ras-13.//IROC-ZKan du berätta varför du valde Toshiba Ras-13 i stället för Sanyo 123EHN?Sanyo-pumpen finns ju testad med mycket goda värden i Råd o Rön-testet 2005.Toshiba Ras-10 (men inte Ras-13) finns med där med väsentligt högre bullernivå inomhus.Kanske ger Ras-13 högre (hur mycket?) effekt och du fick ett mycket bättre pris???
Ja, om jag köpt en 10kW pump för 35,000kr hade jag tjänat omåttligtHade jag eldat i en braskamin varje kväll, så hade jag naturligtvis sparat mycket mer. Också om jag hade sänkt inomhustemperaturen. Men... det gjorde jag inte,
Citat från: larryd skrivet 18 januari 2006, 15:11:27Ja, om jag köpt en 10kW pump för 35,000kr hade jag tjänat omåttligtHade jag eldat i en braskamin varje kväll, så hade jag naturligtvis sparat mycket mer. Också om jag hade sänkt inomhustemperaturen. Men... det gjorde jag inte,Vilket flyt det varit, en 10 kwpump för ca 20000kr Om jag skulle idas elda varje kväll så har jag självfallet sänkt min elförbrukning ytterligare men faktum är att vedförbrukningen också minskat drastiskt efter vp:nSkrev faktiskt att att jag inte behöver elda förrän neråt -20 och kallare
Jag undrar om någon kan hjälpa mig välja l/l-pump . Jag förstår att det kanske är som att fråga om vilken kvällstidning som är bäst (smaken är som baken) men ändå så kanske jag kan få hyfsat opartiska tips jämfört med försäljare som pratar väldigt bra om just det märke de säljer.De 4 varianterna jag är intresserad av ligger alla runt 20000 kr installerat å klart .toshiba 6.6 kw 19990:- exkl. elinst.panasonic 5 kw 20000:- exkl. elinst.sanyo 5kw 21480:- inkl. elinst.mitshubishi 5kw 20000:- exkl. elinst.Vad har ni för erfarenheter av dessa ? Är det någon som sticker ut positivt/negativt ?Har jag missat någon annan lämplig pump ? Är detta rimliga priser för pumparn ?Jag bor i Lindesberg och alla pumpfirmorna förutom sanyos finns i Örebro !Otroligt tacksam för svar / Tommy
Citat från: runte skrivet 18 januari 2006, 15:25:45Citat från: larryd skrivet 18 januari 2006, 15:11:27Ja, om jag köpt en 10kW pump för 35,000kr hade jag tjänat omåttligtHade jag eldat i en braskamin varje kväll, så hade jag naturligtvis sparat mycket mer. Också om jag hade sänkt inomhustemperaturen. Men... det gjorde jag inte,Vilket flyt det varit, en 10 kwpump för ca 20000kr Om jag skulle idas elda varje kväll så har jag självfallet sänkt min elförbrukning ytterligare men faktum är att vedförbrukningen också minskat drastiskt efter vp:nSkrev faktiskt att att jag inte behöver elda förrän neråt -20 och kallareEn 9,5kW Panasonic får man för 24000:- iaf. exkl installation då.