Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 hög returtemperatur  (läst 2672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe F370 hög returtemperatur
« skrivet: 07 september 2016, 19:44:08 »
Hej, jag har precis börjat logga min Nibe F370 (sedan ett dygn tillbaka) och ser nu att returtemperaturen ligger högre än framledningstemperaturen, just nu är returen 26,8 grader och framledningen är 25,0 grader. Det har varit varmt det senaste dygnet, ca 18 grader på natten och runt 25 på dagen.

Pumpen är fem är gammal, har fungerat helt utan problem och vi har haft varma element på vintern. Den har alltid stått i läge Auto och jag har endast justerat tempkurvan och vid behov ökat vatten eller värme tillfälligt. Jag har egentligen bara kontrollerat framledning- och returtemp under vintern och då har det alltid varit högre framledning än retur.

Tacksam för lite förklaring om vad det kan tänkas bero på, jag har googlat och inte hittat någon bra beskrivning på detta scenario.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 hög returtemperatur
« Svar #1 skrivet: 07 september 2016, 20:05:20 »
Troligen visar någon av tempgivarna ca 2 °C fel, det är inte ovanligt att kvaliteten på givarna är lite si och så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 hög returtemperatur
« Svar #2 skrivet: 07 september 2016, 20:20:22 »
Det som händer när värmen och cirk.pumpen är avstängd är att arbetstanken bara jobbar med vv och givarna visar lite uppskruvade siffror vanligen med just den effekten du beskriver här.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1866
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 hög returtemperatur
« Svar #3 skrivet: 08 september 2016, 07:40:31 »
Om du mäter med en ir-termometer så får du värden som är jämförbara (och kan verifiera om givarna ev visar fel)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F370 hög returtemperatur
« Svar #4 skrivet: 08 september 2016, 07:52:02 »
Börja med att kolla om cirkpumpen gÃ¥r.  StÃ¥r den still för att det inte finns nÃ¥got värmebehov kan givarna visa vad som helst beroende pÃ¥ hur dom sitter och hur mycket dom värms av pannvattnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 hög returtemperatur
« Svar #5 skrivet: 08 september 2016, 20:40:55 »
Tack för alla svar och tips, toppen med lite förklarande text. Konstigt att inte Nibe har den informationen på sin hemsida.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 hög returtemperatur
« Svar #6 skrivet: 13 september 2016, 22:16:04 »
Samma på min 730. Nu när det är varmt ute och värmebärarpumpen går lite eller inte alls så är värdena ej tillförlitliga. När det blir kallt ute och pumpen går för fullt ska det stämma.

Detta är enligt mig en bugg som måste fixas. När pumpen ej går bör det stå --:-- istället för fel värden, och övrig tid när den bara visar lite fel måste lösas.

Beräknas inte gradminuterna på just framledningstemperaturen? Om inte framledningstemperaturen stämmer så gör väl inte gradminuterna det heller?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!