Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Pannan lagt av
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Pannan lagt av (läst 3124 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alexe
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Alexe
Pannan lagt av
«
skrivet:
07 september 2016, 10:49:12 »
Citera
Hej allihopa!
Har ett litet problem, kanske stor?
Jag kan inte återställa larmet om "motorskydd kompressor" jag trycker på återställningsknappen, men inget händer, försökt hålla in knappen också, men går ej att återställa. Har även provat att stänga av pannan i 5 - 10 minuter och återstarta, men går inte att återställa larmet ändå.
Jag misstänker att detta har hänt i samband med att 1 propp i "huvudledningen" dvs vid elmätaren har gått sönder, och då har min sambo gått ut och bytt 2 proppar (förutom den som var sönder)
och sedan bytte jag den trasiga när jag kom hem från jobbet.
Men iallafall, detta har hänt säkert när proppen gick... och nu kan jag inte återsälla larmet... någon som har en bra tips på problemet??
Pannan är en CTC ecoel v2 2004, och ctc ecoair 107, installerad i huset 2005
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Pannan lagt av
«
Svar #1 skrivet:
07 september 2016, 11:28:04 »
Citera
Börja med att kolla att har spänning fram på alla tre faserna.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #2 skrivet:
07 september 2016, 11:35:50 »
Citera
Jupps, det har jag gjort, och det var rätt spänning fram....
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
07 september 2016, 12:34:45 »
Citera
Med "tryckt på knappen" menar du då att du tryckt på återställningsknappen på själva motorskyddet, eller på en återtällningsknapp i displayen?
Om det är som på Nibe så måste man fysiskt återställa överströmsskyddet.
Om det är det du försökt, men utan framgång så kanske överströmsskyddet är trasigt, de kan nog smälta om det blir fööör varmt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #4 skrivet:
07 september 2016, 12:37:44 »
Citera
Jag menar då att jag har tryckt på en knapp på framsidan av värmepumpen, inte på någon mekanisk motorskydd... detta är då en ctc, finns det någon sådan på min i så fall, och var skulle den då kunna sitta?
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
07 september 2016, 12:53:08 »
Citera
Nja, har försökt läsa i manualen men kan inte se att det skulle behövas mer än återställning på fronten.
Du skulle kanske titta på denna tråd?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57003.0
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #6 skrivet:
07 september 2016, 13:16:40 »
Citera
kanon, tack för tråden... som det ser ut så kommer detta innebära en djupare undersökning.... om det nu inte finns någon annan som har en lättare lösning....??
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
07 september 2016, 13:29:54 »
Citera
jag skulle i alla fall kolla det här innan jag ringde efter hjälp.
Återställning vid larm
Du återställer larmet genom att trycka på återställningsknappen på panelen. Om flera
larm uppstått visas dessa efter varandra. Om någon av pressostaterna (hög- eller lågtryck)
har löst ut, måste den först återställas bakom värmepumpens frontlucka innan du kan
trycka på panelen.
Luckan öppnas genom att den lyfts upp så att luckans nedre kant går fri från
bottenplåten. Pressostaterna finns i en så kallad dubbelpressostat som är monterad
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #8 skrivet:
07 september 2016, 14:33:35 »
Citera
Det är inget med hög/låg presostaten iallafall... den varnar för motorskyddet till kompressorn och går ej att återställa... måste ha hänt när proppen i huset gick... däremot så kan jag köra pumpen manuellt i menyn... tja, vi får väl se när jag väl kommer hem å pillar lite
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #9 skrivet:
08 september 2016, 06:26:00 »
Citera
Problemet löst!
Jag gjorde såhär att jag öppnade upp pannan, och kollade lite snabbt om vad som finns bakom plåten på panelen, och mycket riktigt, det var lite komponenter där, och några kontaktorer. Bröt spänningen in, och pillade lite på all kontaktorer som var där... sedan satte jag igång strömmen till pannan, och då funkade allt igen...
Så att med andra ord måste man våga göra lite själv....
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #10 skrivet:
08 september 2016, 06:34:17 »
Citera
Det låter inte bra om det räckte att pilla lite på nån kontaktor. Förmodligen är kontakterna brända eller nåt och det är bara en tidsfråga innan det blir nya problem.
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #11 skrivet:
08 september 2016, 08:30:08 »
Citera
Inte nödvändigtvis, detta hände som sagt i samband när en propp i huset gick (proppen vid elmätaren) och sedan gick min sambo ut för att byta ut den, fast hon bytte de 2 som var OK, och inte den som egentligen var trasig, så att hon bröt hela huset om man säger så, förmodligen hände något just vid det ögonblicket.... så att vi får hålla tummarna...
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #12 skrivet:
08 september 2016, 08:32:05 »
Citera
En kontaktor är väl antingen på eller av om den har spänning eller inte. Som du beskrev det så ändrades kontaktorn när du pillade på den med spänningen avstängd. Det är inte normalt...
Loggat
Gävleborg.
Alexe
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Alexe
«
Svar #13 skrivet:
08 september 2016, 08:37:23 »
Citera
En kontaktor kan även ha en inbyggd motorskydd, och enda sättet att nollställa motorskyddet är att trycka på motorskyddet som är på kontaktorn, jag tittade inte så noga tyvärr vad det var för en kontaktor, men kan mycket väl varit en sådan med en inbyggd motorskydd....
Men som sagt, hoppas verkligen att det var bara ett tillfälligt avbrott... det kan också mycket väl vara så att om motorskyddet löser flera ggr nu i veckan, då är det något fel på kompressorn...
Loggat
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #14 skrivet:
08 september 2016, 09:16:03 »
Citera
Det som är helt vanligast är att motorskyddet är sammanbyggt med kontaktorn, tanken är att man kan använda samma kontaktor för en mängd olika motorstorlekar och det "bara" är själva motorskyddet som är olika.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Pannan lagt av
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1339
dolda: 0
användare: 21
Användare online
:
Jisse
25fOCUS
svmh906
BiggerDigger
roffe800
larsit
tipo874
T Ramsmark
danne824
uecjs
jewe
Jonasotto
DonPablo
David_L
Rick80
Mike
TS Comfort AB
RobertG
ThomasK85
macman
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info