0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja visst kan det vara 83% mot gödlampor och liknande, det har jag aldrig sagt emot heller utan det är bara jämförelsen mot lysrör som jag hackat på...Om styrelektroniken håller dioderna ut så kan man kanske räkna med 70-100000h mellan byten och då blir de lönsamma i lysrörsarmaturer då kostnaden är högst 15-20ggr högre förutsatt att man inte kan sänka effekten pga riktverkan, då kan de kosta ännu mer.(har räknat med 10ggr längre livslängd och att kostnaden för rörbyte är 50-100% av kostnaden för röret)Så frågan är hur mycket dyrare är de och har de rätt färgspektra för att kunna användas som arbetsbelysning?Hittade även en svensk firma som anger trovärdig data:http://www.eco-lights.se/?gclid=CJ_Dl6OUgZwCFYuB3godSB3Z-w
jag vet att det nyligen gjordes ett repotage angående en del bensin mackar som testat detta.2 tidigare sända i svt. men detta nya repotage berättas det om att detta bolag nu bygger nya mackar i glesbygd o dom har råd att driva mackarna i glesbygd på grund av att dom nu drar så lite energi. detta är vår belysning. 3 mackar redan byggda. fler på kö.
Lite kul att greven 1 hänvisar till SVT, om mitt minne inte sviker mig så var det inte så länge sedan han hade en helt annan åsikt om SVT och dess förträfflighet
Citat från: greven1 skrivet 01 augusti 2009, 01:33:28jag vet att det nyligen gjordes ett repotage angående en del bensin mackar som testat detta.2 tidigare sända i svt. men detta nya repotage berättas det om att detta bolag nu bygger nya mackar i glesbygd o dom har råd att driva mackarna i glesbygd på grund av att dom nu drar så lite energi. detta är vår belysning. 3 mackar redan byggda. fler på kö.Vad Krister refererade till var detta inslaget i SVThttp://svt.se/2.55868/1.1442483/lampbyte_kan_stoppa_mackdodendetta kanske betyder att macken är kvar längre men jag tror att fortfarande att partiet från helvetet sett till att många i Jämtland och Norrbotten kommer att vara utan bränsle och servicefunktioner eftersom många mackar måste lägga ner eftersom de från och med i år måste ha ett förnyelsebart bränsle (Gas/Etanol)detta är extra sorgligt eftersom många mackar samtidigt är post/servicebutiker men det är något annat som skall diskuteras i en separat tråd.
Skulle vara kul om du kunde testa i en armatur med en riktig reflektor. Och sedan röret varit tänt i 10 15 min, samt med hfdon.
HejIntressant test av greven1 Thumbsup . Jag blev helt imponerad av LED röret.Så jag satt och googlade runt en stund om led rör och hittade det här http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/LED-lysror-och-lysrorsadaptrar/Mvo ot
Citat från: Keld skrivet 31 juli 2009, 15:29:42I övrigt använder jag 60W(eller 42W halogenmotsvarig) med dimmer, som i princip aldrig körs fullt utom vid städning odyl.Har funderat på att ersätta den sista vanliga glödisen hemma med en sådan. Ger den samma ljuskaraktär ?MVH/Gano
I övrigt använder jag 60W(eller 42W halogenmotsvarig) med dimmer, som i princip aldrig körs fullt utom vid städning odyl.