Greven, vilken information sitter du på som inte vi andra har när det gäller olyckan i Östersund. Att nån journalist tar tillfället i akt och skriver nått (som vanligt) inte underbyggt är ju inte direkt ovanligt. Men om du vill försöka vara det minsta seriös bör du nog ta avstånd från den typ av påstånden.
Nu skev du inte det direkt, men din antydan kan bara vara menad så.
SCFTT8120 är ett diodlysrör 120 cm långt här kommer en liten jämförelse
Diodlysrörets pris 997,5/st
Auoras (vanligt lysrör) 155:-
Dessutom är den drifttiden på "vanliga" lysrör som tex. Auora longlife ca 45 000 timmar med vanliga driftdon och upp till 84 000 med elektroniska driftdon. Så livslängden imponerar inte, priset imponerar inte, ljusets (Ra) imponerar inte, Lumen per Watt ca 70lm/W Imponerar inte (lysrör ca 90 lm/W).
Så jag hävdar bestämt att ni blir lite lurade om ni går på "propagandan" om lysdiodernas totala överlägsenhet.
hej.
vad gäller olyckan i östersund så den enda info jag har är genom en bekant i östersund (hörsägen)sedan har vi haft möten med komunen som ville testa detta med dioder så dom slapp olyckor på grund av mörka vägar.
vad gäller folk som anser sig säker på att dioderna inte kan eller bör ersätta vanlig belysning erbjuder jag som jag skrev tidigare jag skickar 2 lysrör med retur frakten betald så får ni prova !! har testat dioderna på sp o dom är som alla andra som testat otroligt imponerade. du skriver om long life rör. 45 000 timmar. mycket möjligt att dom kan lysa så länge jag betvivlar inte detta.
men ta ett 1 år gammalt av dessa longlife rör sätt det brevid ett nytt !! avmattningen mmm katastrof!!
dioderna jag fått tag i skall klara 200 000 timmar det är 50-80 år beroende på brinn tid / dygn
nu kommer kretskort/ lödningar att gå sönder betydligt tidigare. så vi säger 50 000 timmar
avmattning max 5% på hela brinn tiden.
om man sedan skall prata priser så har du säkert rätt att dom ligger runt dessa priser för ett inporterat dåligt rör.
de ställen vi monterat dioder har det fört bok om exakt förbrukning både innan o efter.
nu har det gått nått år så nu har vi facit på detta. vi gick ut hårt o lovade en payoff på 12 månader på de som andvändes i offentlig miljö. både inne o utomhus. stämde då detta med 12 månader. ok q8 presenterar en payoff på 9 månader & andra på ca 10 månader. då är inte den ute blivna servicen o underhålls kostnaden inräknad. inte heller minskad energi åtgång för att kyla lokalerna.
vi tillverkar dessa rör o andra diod armaturer själva så pris bilden ser helt annorlunda ut än vad du presenterar.
gatu ljusen är billigare än de som komunerna köper i dag ca 1000 kr billigare spar ca 77% energi med samma ljus på gatan.
lys rör ligger på runt 350 kr
men helt klart kan man diskutera om det är lönt att byta rör i taket hemma i garaget.
bulb lampor otroligt effektiva som ute ljus i stolparna. lyser otroligt kraftigt & full effekt även om det är -40 ute.
färg temperaturerna har varit akilles hälen länge med dioder men det är löst nu. nu andvändes våra dioder även i växt hus.
färg återgivning har även detta varit problem men nu ligger vi på mer än 83%. vanligt lysrör ligger på 80%.
det enda som en diod är känslig emot det är värme. har man dessa som ute lampor på tid ur o dessa råkar tändas mitt i sommaren då solen gassar då är det fort förstörda.
jag har bytt ut mina 4 år gamla lysrör i min butik. 12 st dubbel rörs armaturer 2ggr 40 w nu har jag 1 st 18 w rör i varge armatur o mer ljus än de 5 år gamla avmattade rören. dessutom är nu energi behovet så litet att jag försörjer nu både verkstad o butik med ström från 3 st 230w 24 volt sol paneler o en inwerter.kanske inte ekonomiskt men kul att det funkar.
nu under sommaren de heta dagarna har även ac i butiken gått på sol el.
för att återgå till dina hemtrakter så sitter det mina armaturer på flera ställen i östersund. hör av dig om du vill titta på dom så får du adress. även komunen testar dessa.
krister