Ja, tanken är god, men hur man än vänder och vrider på det hela så blir det husets kallaste rum som avgör vilken framledningstemp som krävs.
Och då tycker jag i så fall att det är bättre att börja med en grundjustering som ger alla radiatorer rätt grundflöde, sen ställer man in kurvan så att temperaturen blir rätt i hela huset med alla termostater öppna.
Med rätt menar jag så rätt som möjligt, du kommer troligen att få lite för varmt i vissa rum, och lite för kallt i andra rum.
Grundjusteringen görs så att deltaT över varje enskild radiator är ca 7 grader (vad som rekommenderas som deltaT över värmepumpens varma värmeväxlare av tillverkaren) när kompressorn går kontinuerligt.
Helst skall kompressorn ha gått så länge att temperaturen i systemet inte stiger längre för att hela värmetappet skall ske över radiatorerna (det kan hinna bli lite varmt inne, men det påverkar inte denna injustering.
Nåväl, när grundflödet är rätt kommer du troligen att ha några rum som blir lite för varma och andra som inte blir tillräckligt varma, istället för att öka kurvan så att det kallaste rummet blir tillräckligt varmt (som en smart styrning skulle göra) och samtidigt strypa flöde på de andra termostaterna så kan man balansera om flödet så att de kalla rummen får mer flöde (kanske 4 graders deltaT över radiatorn) och de varma rummen får lite mindre flöde (kanske 9 graders deltaT över radiatorerna).
På detta sätt behöver kurvan höjas så lite som möjligt, men man kan ändå få 7 graders deltaT över värmepumpens värmeväxlare.
Vill du i detta skede. när du vet att flöden och kurva är optimala så kan du aktivera några termostater i rum som påverkas av sol, elektronik, människor eller matlagning, och låta dem strypa bort lite värme i för varma rum.
Själv föredrar jag att vädra om rumsgivarens påverkan inte räcker till för att hålla nere temperaturen, t.ex. vår och höst om solen ligger på och värmer.