0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl aldrig någonsin någon som BEVISAT nånting här inne, men däremot brukar en del kunna MOTIVERA sina svar på ett övertygande sätt. Under de år jag försökt följa diskussionen om LVVP, BVP och solvärme så har man ofta påpekat just nackdelen med två system som är som effektivast samtidigt. Det är bättre med två system som är effektiva under olika delar av året om de ska komplettera varandra. I det här fallet var det Rikard som påpekade att:... varpå jag kompletterade hans svar med...Jag kollade mina siffror igen: juni-aug 150 kWhmaj + sept 750 kWhapril + okt 2000 kWhnov-mars 11500 kWhVad blir motsvarande fördelning över året för bergvärme? Om solvärmen ersätter ALL värme och VV från maj till september så sjunker min elförbrukning bara 900 kWh. Innan jag installerade LVVP låg den på ca 4600 kWh under motsvarande period så då hade den ju verkligen bidragit med nåt, ersatt nåt. Du skrev att din BVP drar 120 under juni-juli? Om vi är frikostiga och säger 120 för sept också så blir det 360 kWh mot mina 150. Men hur ser det ut sen? Det är lite intressant att det som brukar anföras som argument mot LVVP är att de funkar mycket sämre vintertid än BVP, det är plötsligt inte sant. Det är ju i princip det du och Lmf säger. Nu är LVVP lika bra som BVP alla tider på året. PS. Någon som är kunnig kanske kan räkna ut hur mycket energi det går åt att värma 160 liter vatten från 47 till 57 grader?
Men eftersom du tror att vi har samma temperatur på grundvattnet i hela landet frågar jag dig än en gång, vad är det som styr grundvattentemperaturen?
Nu har vi inte fått alla fakta av TS angående om uthuset där flismaskin också behöver värmas, men om inte så känns valet ganska lätt för min del. Jag hade satt en ny B- eller LVVP inne i bostaden och satt en shunt mellan det nya och inkommande kulvert. Då får man optimala betingelser för det nya systemet när det körs samtidigt som det gamla systemet finns kvar för redundans och "gratisenergi" på sommaren.Smurf, om du letar efter bästa cop på en LxVP sommar OCH vinter så är det modeller med elektroniskt styrda expantionsventiler du vill titta på. Temperaturintervallet -25 till +30 är alldeles för stort för att en bulbtemperaturreglerad ventil ska fungera optimalt i hela registret. Så är du ändå på Nibes sidor o letar så titta i installatörsmanualen för 2120 istället. Där får du som grädde på moset kurvor över hela temperaturintervallet.
Gjorde en snabb koll och skillnaden mellan de båda modellerna vid -15 är minimal och tror det är F2030 som har bäst cop men som jag skrev det var en snabb koll.