Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering direktverkande el till Nibe 730  (läst 6376 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« skrivet: 02 augusti 2016, 23:13:40 »
Jag har ett Hjältevadshus från -99 med direktverkande el och llvp. En nibe p100 Frånluftvärmepump värmer tappvattnet.
Jag håller i skrivande stund på med en konvertering till vattenburen värme via radiatorer och en Nibe f730.

Jag tänkte lägga ut några bilder om någon är intresserad.

På bottenvåningen ska värmen dras rakt ner i krypgrunden under pumpen och vidare till radiatorernas placering.
På övervåningen kommer värmen rakt upp ovanför pumpen där det är två rum sedan ut i kattvinden och vidare till radiatorernas placering.
Det blir synliga rör längs väggen i endast två rum uppe plus vid två radiatorer nere vid burspråken som hänger i luften.

Håll tummarna för att det blir bra.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2016, 07:42:36 »
Glöm inte att se över isoleringen på avluftkanalen. Det blir ju kallare luft med den nya VP'n, så om det inte är korrekt isolerat finns det risk för kondensbildning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2016, 09:22:50 »
Hur kallt blir det på kattvinden, kan det finnas risk för frysning om det blir strömavbrott?
Samma i krypgrunden, om den är ventilerad  med ventiler kan där bli minusgrader pÃ¥ vintern, lite beroende pÃ¥ hur det ser ut och var i landet huset finns.

JAg har gjort som du tänkt göra i krypgrunden, men isolerat rören väl och tätat all ventilation och istället satt in en avfuktare som sköter en kontrollerad ventilation, har aldrig haft minusgrader under huset sedan jag fixade ventilationen.
(Innan uppmätta jag -12 grader mitt under huset när det var -15 grader ute)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2016, 10:36:51 »
Jag tänkte lägga ut några bilder om någon är intresserad.

 tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2016, 15:42:05 »
Tack för synpunkter:)

Avluftningen "ska" vara rätt enligt hustillverkaren, för säkerhets skull kommer jag att stoppa in en hygrometer från bägge håll i isoleringen runt röret för att ha koll på fuktigheten.

Rören i krypgrund samt kattvind är isolerade (se bilder i albumet). Rören i krypgrunden kommer att isoleras extra utöver det ni ser på bilderna. Kan det räcka tro? I kattvinden är det ju inte värme idag men öppna ventiler in i huset.

Hör kommer en länk till bilderna, jag vill gärna veta om det fungerar för alla att se.
https://goo.gl/photos/pYrJ9brpvjCGke4q8
Bilderna går att kommentera och några har jag själv kommenterat. Men det är kanske bäst att göra det här?
« Senast ändrad: 04 augusti 2016, 15:55:24 av sethakan »

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2016, 19:39:46 »
Jag har en fråga.
Tydligen ska elementen hänga 20cm från golvet enligt byggstandard, det ser helt fel ut, kan jag sänka 10cm? Vad skulle det innebära?

Lägger in en bild i albumet som jag länkade till så får ni se och tycka.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2016, 20:26:54 »
Behåll standard. Det handlar om flera aspekter man tar hänsyn till. Du lär inte att ångra dig, själv så; till och med lite högre på visa element.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2016, 20:49:52 »
Kan man få reda på vilka aspekter, för just nu ser det bara knasigt ut ??? :-\

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2016, 21:05:49 »
Man kan börja med rätt placering av element med tanke pÃ¥ kallras och fÃ¥ till naturligt luftcirkulation, kanske lite tanke pÃ¥ montering, städning, lätt att se om problem med läcka. Hitta pÃ¥ själv annat. Inget som hindrar dig att bygga element under golvet? 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2016, 21:38:19 »
Mina radiatorer sitter 12 cm från golvet överallt, fast jag har utskjutande fönsterbänkar och behöver då ett avstånd upptill också, där är det ca 8 cm.
Bilden ser OK ut, det ska vara lite mer avstånd undertill än upptill för att det ska se bra ut.

Det är bara för att dina elraddar satt knasigt och du är van vid det som du tycker det ser "fel" ut.
« Senast ändrad: 04 augusti 2016, 21:46:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2016, 07:28:38 »
Jag tror det mest har med konventionen att göra, att de "ska" placeras högt, det ger bättre tillflöde av kall luft in på undersidan.
Kommer de "för nära" fönsterbänken så ger det dock en negativ effekt på luftutsläppet ovanpå, så jag rekommenderar därför (helt oventenskapligt) att man sätter dem så det ser bra ut, och så att de sitter lite högre från golvet, än de sitter med avstånd från fönsterbänken.
Att sätta en radiator 20 cm från golv, men 5 cm under fönsterbänken blir inte bra, och inte ser det bra ut heller.
Det man kan fråga sig är väl om du valt rätt höjd på radiatorerna...

Vid vår konvertering (år 2002) har jag för mig att rekommendationen (i vart fall från radiatortillverkaren) var 15 cm över golv, men i några rum hade vi fönstren så lågt monterade att det bara blev typ 7-8 cm trots att vi valde 30 cm höga radiatorer.
Som jag ser det finns det inget absolut rätt eller fel här, i ett gammalt hus får man nog räkna med lite kompromisser, hellre en 2-panlesradiator som sitter med lite för dåligt utrymme nedåt/uppåt än en lägre 3-raders som misspryder rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #11 skrivet: 05 augusti 2016, 09:18:27 »
Vi sänkte elementen 5cm till 15cm över golv, det ser mycket bättre ut och jag tror knappast det skulle ha någon större betydelse.
Se bild i albumet, här kommer länken igen.

https://goo.gl/photos/pYrJ9brpvjCGke4q8
« Senast ändrad: 05 augusti 2016, 09:30:08 av Rickard »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #12 skrivet: 05 augusti 2016, 11:18:56 »
Själv tycker ju jag att de ska sitta lite högre, och att de smala elraddarna nära golvet ser kufiskt ut.
Men man tycker ju olika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #13 skrivet: 05 augusti 2016, 13:04:41 »
Man vänjer sig. Så länge det funkar rent tekniskt så spelar det ingen större roll.
Sitter dom för nära golvet så kan det bli krångligare med rördragning och sånt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvertering direktverkande el till Nibe 730
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2016, 22:27:03 »
Nu är elementen på plats och kopplade, jag har lagt in nya bilder i albumet på länken.
https://goo.gl/photos/pYrJ9brpvjCGke4q8



Jag är inte jätteglad för rören längs väggen men det visste jag ju innan.

Sista bilden är en skärmdump från nibeuplinkappen och jag har två frågor. När jag slog av värmen idag visar temperaturerna helt fel, varför? Och längst ner ser man symbolen för fläkten, det ska vara tre symboler till där men dom dyker bara upp ibland, undrar också här varför?
« Senast ändrad: 13 augusti 2016, 22:30:34 av sethakan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!