Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min Rexovent bidrar till den globala uppvärmningen, vad göra?  (läst 21806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snömannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tänkte söka hjälp i den samlade kunskapen här när det gäller värmeåtervinning.
Bor i ett hus byggt på 80-talet. Välisolerat och med en total yta att ventilera på ca 220 kvm (inkl inredd källare). Aggregatet är vindsmonterat (kallvind) och heter RDAA-141 eller så (små fläktar och 1,8kW värmeelement).

Ventilationen (FTX) sköts av en Rexovent som suttit sedan huset var nytt. Den förbrukar ström, massor av ström. Den drar ca 6000 kWh/år. När det var -30 grader ute förbrukade den 2-2,2kWh/timme. (Vid -2 ute förbrukar den ca 1 kWh/timme).

Denna Rexovent har bara värmespiral före återvinningen vilket innebär att när det är kallt och den går mycket så värms inkommande luft upp innan återvinningen som därmed uteblir. När det var -30 grader ute så var luften som kom in i ventilerna ca +16 grader och luften som lämnade huset ca 21-22 grader. Utgående luft var alltså lika varm som innomhustemperaturen. Aggregatet som sådant funkar fint, luften är bra men känns lite dyr liksom. Vissa månader förbrukar aggregatet ca 1100 kWh/månad.

Såg i en annan tråd att en som kallar sig mape17, förbrukar 500 kWh på ett år... Nu bor jag i Norrbotten och han bor i mellan/södra Sverige vad jag förstår men till de siffrorna har jag långt. Sommartid drar inte aggregatet mer ström än fläktarna behöver så termostaten fungerar.

Förbrukningen får jag genom en elmätare separat för aggregatet och temperaturen från en ute-/innetermometer som jag använt. Förutom aggregatets förbrukning, så "förbrukas" en hel del energi som inte återvinns i aggregatet utan blåser rätt upp i himlavalvet.

Ett Reoventaggregat med värmespiral efter återvinningen skulle nog klara det hela bättre, men om det nu blir så att vi ska byta aggregat så funderar jag på ett med högre verkningsgrad. Ett med roterande värmeväxlare kanske. Jag har dock ryktesvägen hört att de har problem med isbildning då det är kalt. De saknar ju dessutom ofta röranslutning för kondensvatten. (Enervent LTR-3, Heru 75 etc.)

1. Kan man göra något åt vårt 24 år gamla aggregat? Rengöring och justering är gjort. Man kan kanske sänka temperaturen på värmespiralens termostat, men jag vill inte riskera kallras. Sover under en takventil.

2. Vad har ni för erfarenheter av FTX och kyla? Jag bor i Norrbottens kustland/inland och kyla är inget ovanligt. När man tittar på specifikationer för FTX-aggregat så sägs det aldrig något om verkningsgrad och utetemperatur. Vårt aggregat har förmodligen bra verkningsgrad på sommaren... men ingen på vintern. Kunde gärna ha det tvärt om.

Med lite humor kan man säga att Rexoventen är så (in-)effektiv att den värmer upp luften både ute och inne.

3. Förslag på aggregat önskas.

Vill byta uppvärmningskälla till något mer ekonomiskt, men så länge som ventilationen förbrukar så mycket ström känns det som det kan vänta.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Min Rexovent bidrar till den globala uppvärmningen, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2006, 16:54:32 »
Hej,
Vi har ett Rexonet från tidigt 80-tal, jag tycker att våran hushållsel skjutit i höjden nu när det blivit kallt  (första vintern i huset).
Det du beskriver kanske stämmer in hos oss med, att aggregatet drar en betydande del el vintertid.

Tillfällig lösning kan ju vara att helt enkelt sätta timer på aggregatet vintertid, slår av vid 23 tiden på kvällen och på vid 7 på morgonen. 33% förbr.minskning, kanske mer eftersom det är kallare nattetid.

Bara en tanke.....
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Jag har också en Rexovent från tidigt 80-tal. Förra vintern drog den upp till 15 kwh/dygn när det blev 6-7 minusgrader och kallare.

Jag gjorde ett hål i röret som tar in uteluften. Uttaget gjordes på vinden och hålet gjordes med en Morakniv och jag satte där ett grenrör.  I början av vintern stoppade jag en handduk i fortsättningen på röret och nu hämtas alltså luften från vinden som är en kallvind. Där är det några grader varmare än ute och jag skulle tro att om det är -20 ute är skillnaden ganska stor.
Effekten av detta blir att tillskottsvärmen går på endast vid lägre temperaturer och går på först vid 4-5 minusgrader.

En klar skillnad i strömförbrukning för Rexoventen.

På vår/höst och sommar stänger jag vinterintaget och öppnar det vanliga uttaget.

Jmfr också det som Mape skrev om vinterintag respektive sommaruttag. Han har väl någon automatisk omkoppling om jag inte minns fel.   
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Snömannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luften på vinden är också väldigt kall... så jag tror inte det blir någon större skillnad här tyvärr. Behöver en mer resultatgivande lösning. Att sätta tidur ser jag heller inte som något alternativ då jag vill bibehålla luftkvaliten och huset är väldigt tätt.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo, den är nog kall men inte riktigt så kall som utomhus. Det är ju en ganska enkel åtgärd som inte kostar något.

Du kan ju koppla in en timer på värmaren så den går t. ex varannan timme. 
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Glenn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har svårt att tro att där skulle bli is på värmeväxlaren, inte ens med 30-... Den snurrar ju runt i 20 gradig luft (den snurrar bra fort...), och kondens blir där inte.. Jag har kollat mitt egna aggregat när det var 7-8 minus och där var ingen kondens i lådan...

Är jätte nöjd med mitt aggregat.. Jag ha 100 mm isolering om mina rör (dock inte de gammla där är bara 50mm) stenull... Samt en folie film....

HA det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad wicke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Braskaminägare med rexovent
Jag har en annan lösning på samma problem. Jag har monterat ett 100mm påstick på röret för uteluft före VVX där jag blåser in varmluft från min Contura braskamin. Detta medför att värmeelementet inte behöver gå igång när det är kallt. Om jag är hemma och eldar i kaminen vill säga. Visserligen eldar man ju lite för kråkorna oxå men eftersom jag har kaminen stående i ett hörn  av huset så är det ju ett sätt att sprida värmen. Har kollat tempen på tilluften och den ökar genast med 3-4grader när man eldar.
Bor i 1o.1/2 plans Prefabhus i Norrbottens kustland byggt 1978. Värmer 225m² fr.o.m 2010-09-01 med fjärrvärme. Rexovent RDAA 1-4-1 och en contura 470 braskamin. Förbrukade sedan 25år i snitt 15000 Kwh/år direktel för uppvärmningen. Vet ej ännu vad förbrukningen blir efter konvertering till vattenburen uppvärmning.

Utloggad Snömannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är ju också ett alternativ... leda in varm luft... men då minskar väl samtidigt tillskotet av frisk luft?

Jag vet vad jag vill uppnå, minskad elförbrukning och högre grad av återvinning. Frågan är egentligen om jag kan uppnå det med befintligt aggregat, som dessutom varit i drift i 24 år. Det är inget fel på det som sådant, fläktar och så verkar vara i bra skick, men att börja bygga om det känns inte lockande. Skulle ju egentligen behöva mer tillskotts värme efter återvinningen och mindre före.

På något sätt tror jag man har justerat termostaten till värmespiralen att slå till så att luften blir minst 16 (istället för 11) grader, men egentligen vill jag ju inte att den ska vara kallare heller. Problemet är bara att all tillskott kommer INNAN återvinningen, som då uteblir.

Är det många (någon) här som bytt från korsströmsväxlare (exempelvis Rexovent) till aggregat med roterande värmeväxlare och sett om det blivit någon skillnad?

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Glenn>> Heru har en annan konstruktion och har överhuvudtaget inget extratillskott av värme.

Snömannen>> Tyvärr tror jag inte det är något fel på din termostat. Jag bytte termostat förra året och det blev ingen förändring. F.ö., om du har separat avläsning på Rexoventen kan du jämföra mina siffror: Senaste dygnet hade jag 10 kwh på Rexoventen, förra året vid ungefär samma kyla (-15 till -20) hade jag kanske 17-18 kwh. Alltså en hyfsad skillnad efter min ändring av vinterintag av luft.
Jag har också funderat på att byta till t.ex en Heru, totalkostnaden för Rexoventen förra året låg på drygt 1000 kwh, vilket ju blir ganska liten besparing. Ändringen skedde i början på april förra året så årets siffror blir lägre.
Sätter du in en Heru måste du har separat köksfläkt.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Snömannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Senaste dygnet hade jag 10 kwh på Rexoventen, förra året vid ungefär samma kyla (-15 till -20) hade jag kanske 17-18 kwh. Alltså en hyfsad skillnad efter min ändring av vinterintag av luft.
Jag har också funderat på att byta till t.ex en Heru, totalkostnaden för Rexoventen förra året låg på drygt 1000 kwh, vilket ju blir ganska liten besparing. Sätter du in en Heru måste du har separat köksfläkt.

Vi gör av med upp till 55 kWh/dygn och ca 6200 kWh per år så vi har lite mer att spara på.

Separat köksfläkt är ju bara en fördel tycker jag med avseende på rengöring.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9819
  • Karma +19/-4
Jag har inget FTX-aggregat i huset, har enbart funderat på att skaffa ett. Vet alltså inget om det praktiska.

Problemet är att värmespiralen värmer upp luften från -30 till kanske +25 grader, utgående luft är ju ca 22 grader, innan den går in i värmeväxlaren. Värmeväxlaren fyller då inte någon funktion eftersom luften från huset är ca +20.

Värmespiralens funktion, som jag har uppfattat den, är att se till att luften in i värmeväxlaren har sådan temperatur att det inte blir påfrysning när den fuktiga inomhusluften kyls ner. Det skulle räcka med att luften efter värmespiralen är noll grader. Det skulle nästan halvera elförbrukningen vid -30.

Risken för kallras borde inte vara så stor om värmeväxlaren fungerar som den skall. Jag tror att problemet där snarare handlar om dålig isolering av tilluftrören. Om utgående luft från Rexoventen är 22 grader och inomhustemperaturen 20 måste tillluften alldeles efter Rexoventen vara över 20 grader. I annat fall fungerar transporterar den värme från en lägre temperatur till en högre vilket är en omöjlighet. Tilluften tappar åtminstone 4 grader efter Rexoventen.
Tillägg: Det kan naturligtvis också vara så att frånluften kyls av så att den har lägre temperatur än 20 när den kommer in värmeväxlaren.

Är det då inte en eftervärmare eller bättre isolering som är lösningen i stället för en helt ny värmeväxlare? Att försöka få varm tillluft genom att värma före värmeväxlaren måste vara dömt att misslyckas.

1,8 kW på värmaren och 55 graders temperaturskillnad, från -30 till +25, över den betyder ett flöde på ca 100 m3/h om jag har räknat rätt. Tycker det verkar för lite för ett hus som borde ha en volym på 500 m3. Är verkligen flödena vad de skall vara?

Tycker det verkar lite väl tidigt för att kasta in handduken för Rexoventens räkning. Vad som än ersätter den kommer att kosta i storleksordningen 20000 kr. Även om Rexoventen kanske inte är lämpad för ett mycket kallt klimat borde det gå att göra något åt den. Skulle det t.ex. inte gå att sätta en timer på värmaren som gör att den är tillslagen ett antal minuter varje halvtimme? 100 m3/h ger högst en halv liter vatten i form av is under den ouppvärmda perioden som (förhoppningsvis) smälter när värmen går till. Det blir då ungefär som avfrostning av luftvärmepumpar.

Men jag vet som sagt inte mycket som Rexoventer.
« Senast ändrad: 23 januari 2006, 19:37:45 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Snömannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Flödet in är uppmätt till ca 220m3/h. Ut är det något högre... inte mycket men lite. Går inte värmespiralen blir luften som kommer in väldigt kall när det är -30... inget alternativ alltså. Luften som kommer in i huset är +16 grader och inte 25, men fortfarande en skillnad på 46 grader då det är -30 ute.

Jag skulle vilja ha en värmeväxlare som drar ur all tänkbar värme ur utgående luft, innan något som hellst tillskot sker. Då skulle utgående luft vara väldigt kall (under 0 grader) när den väl lämnar huset vintertid, och inte som nu +22  grader eller så. Detta kan jag inte uppnå med Rexoventen i dagsläget.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Vet inte om det är genomförbart hos dig, men jag har rexov.RDAA 131 och på den kopplade jag bort elvärmeslingan, termostaten får styra ett relä med ställbar tillslagsfördröjning som styr tilluftfläkten. När tempen faller så istället för att elvärmaren slår till så stannar tilluftfläkten och frånluftsfläkten fortsätter att gå. När termostaten säger att tempen är över inställt värde så har jag ställt tillslagsfördröjningen på 2 minuter och sedan startar tilluftsfläkten. Funkar kanon än så länge, inte en spänn till elvärmeslingan utan bara till fläktarna.   
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Snömannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Koppla bort elvärmeslingan skulle nog raskt medföra att inkommande luft var minusgradig. Även om återvinningen skulle vara hundra procent så räcker inte det då det är -30 ute och + 22 inne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Min Rexovent bidrar till den globala uppvärmningen, vad göra?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2006, 00:15:20 »
Lite kvällslektyr:
http://flaktwoods.devainvision.se/dokument/meny/index.asp?hhc=katalog

Det verkar som din förvärmare går för fullt hela tiden.  Kan givaren vara kass?
Har du gjort rent den någon gång?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!