0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Där har du fel torbjorn_forsman. Efter 1994 SKALL alla uttag vara jordade både i tak och på väggar. Det har aldrig varit tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum.
Vi har en stor salong där elen är orörd sen 20-talet. Svart bakelit, tygkablar. Finns ett enda ojordat uttag. Jag måste sätta dit sex uttag till. Jordat eller ojordat är frågan. Vill helst ha jordat. Det finns SEX takarmaturer (ljuskronor), alla ojordade med tygkablar. Enligt reglerna, som är logiska, ska jag inte blanda jordat och ojordat i samma rum. Men det kommer knappast att gå att få igenom jordkabel till alla takarmaturer utan att göra ett större ingrepp i väggar och tak, som är original sedan 20-talet. Ett litet dilemma. I praktiken har jag svårt att se hur det skulle kunna ske en olycka utifrån det att takarmaturerna är ojordade.Undrar hur många olyckor som sen 1994 skett pga jordningen?
Det är bättre att låta allt vara ojordat än att blanda, blandar man sänker man säkerhetsnivån betydligt. Vill man höja säkerheten kan man montera en eller några jordfelsbrytare i huset, det höjer säkerheten betydligt mer än vad jordade uttag gör.
Det värsta jag råkat ut för, visst klantigt men men.Jag bryter huvudströmbrytaren på centralen för att klippa ner elen i en tvättstuga, när jag rotar bland den avstängda strömmen åker jag på en kyss så armarna blev helt matta, kändes som jag burit sten hela dagen, även dagen efter var dom hängiga. Det visar sig att någon hade kopplat förbi huvudströmbrytaren med tre faser som jag tog i.Givetvis skulle jag kontrollerat med spänningsprovaren innan
Har sett den gamla varianten av telefontråd som belysningskabel i en pizzeria i gamla stan i sthlm.
Och jag tror att folks medvetenhet är en bidragande orsak till dom få olyckorna, så nått gott har kanske "reglerna" fört med sig. Några olyckor som skett i mitt område är skarvsladd till motorvärmare som var felkopplad så att hela bilen blev spänningssatt, en annan var en tvättmaskin där fasen var kopplad till "skalet" bägge ledde till dödliga olyckor. Så visst finns det några fall men det handlar om enstaka per år. Och dom allra flesta skulle kunna undvikas om man monterade in en jordfelsbrytare, kanske den billigaste livförsäkringen man kan få.