0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med temp justering så ser man inte avkylningen om inte ute temp är dut och flöden och effekter är konstanta vilket ju inte inträffar ofta.
Varför måste du dela upp trådar...det är sjukt jobbigt att hålla i ordning på grejer nu och man svarar på saker i fel tråd
Fast nu ställdes frågan om deltaT över värmepumen. Inte om man har arbetstank och deltaT över den? Så omröstningen kanske inte visar riktigt det du tror...
Utetemperaturen saknar betydelse, så länge tillförd effekt är känd, och det är ungefär normal rumstemp så får man rättvisande mätvärden så snart temperaturen i systemet slutar stiga.Termostaterna skall självfallet vara fullt öppna under denna typ av test.
Korrekt noterat av dig.Skall komplettera med att frågan bara gäller de som inte har arbetstank.
Tror du att värmepumpen anpassar sig efter distributionssystemet Kan du inte förklara lite vad du vill uppnå med den omröstningen ?Du märker att fler än jag blandar ihop trådar för nu snackar vi om omröstningen här
Jag är nog ett typexempel på forumsdeltagare, måttligt kunnig, lagom händig, gammal kåk.kunde minska förbrukningen med flera tusen kWh/år, höja innetempen 2 grader, och minska antalet starter.Med hjälp från forumet. Så lärde jag mig en del om min pump också.Att man skulle bli desinformerad tror jag inte på. Det blev jag däremot av min installatör, som faktiskt var en gammal rörfirma. En gammal VVSare som inte kunde ett smack om värmepumpar, som det skulle visa sig.
Men grabbar @ Jiri Va fan tror du jag skriver för ! Just för att visa och hjälpa till en sista gång ,Kan en villaägare genom att ställa rätt frågor till sin tilltänkta Installatör solla bort TV/radiohandlarn. Bilförsäljare som jobbar åt säljbolag Mm och få en installation som faktiskt är värd sin investering Utan att behöva spräcka hysteres Ställa om intergralet så övertempereringen blir katastrof Flödet blir så högt att det uppstår ljud Det går inte att reglera , och med den farten även riskera att stanna på Hög retur ,Vad blir åtgärderna ?En knapptryckare , som sträcker ut styret , kompressorn går kretsen går och allt är med en felaktig process , när egentligen familjen är lurad på sin investering , tillverkarens garantier blir lurade , försäkringsbolagen blir lurade , och alla vi människor får betala för en klippares okunskap , Har jag hjälpt 1 med att förstå är jag nöjd , Att stjälpa 1000 tals med felaktiga råd undermålig kunskapsnivåGenom att skriva vad man tror är sant är lika felaktigt som klipparnas Besök i pannrummet,
Om jag har en maskin som går med 7- 10 K hysteres som tex Rikard har. Hur mkt bättre går den då än en fast kondenserande billig värmepump ? Vi förutsätter att du har ett radiator system med 55 grader fram vid DUT Som jag ser det så har vi köpt en maskin som endast tillverkar VV temp vilket ger oss ett cop på runt 3 istället för de 4,5 som kalkylen säger. Du verkar uppenbarligen inte ha några problem med detta, men jag tycker det är synd Vad gäller CC:s parallella universum så,, en kollega till mig gick en sälj kurs för en större dansk tillverkare, och på den kursen var det 25 delatgare. Man fick starta genom att presentera sig för de andra och berätta om vad man gjort tidigare osv. 2 st hade tidigare erfarenhet av VVS, min kollega och ytterligare 1 enda deltagare. Resterande del 23 st var mäklare, hade jobbat på Siba, sålt försäkringar bilar och sådana saker. Är dessa rörisar anser du ? det anser INTE jag och jag ser gärna att vi försöker ändra på detta på systemfel i samhället. Tyvärr är de flesta tex du inte intresserade av sådant och du har kanske rätt i att det är bättre att bara strunt i det