0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Strålande generöst.Tummen upp för cocacola.
Men gör man inte det?Resultatet av min omröstning rörande deltaT i systemet visar ju än så länge att 100% av de som svarat ligger på max 10 graders deltaT under drift.Som jag tidigare förklarat så har ju Älvsbyhus under en period haft väldigt klena rör och radiatorer, och i "folkmun" är det nog rätt välkänt att man inte kan sätta in bergvärme eller jordvärme i dessa hus utan att göra nåt åt radiatorkretsen samtidigt.Jag vågar nästan lova att det kommer att vara 0% (eller nära på) som kommer att ange deltaT över 10 grader, och det beror nog på en kombination av saker, dels finns extremt få "80/60-system" (i praktiken), och dels så installeras det sällan värmepumpar i denna typ av system utan att göra åtgärder i radiatorkretsen.
utan att lägga den minsta värdering i hur viktig denna climacheck är så skulle jag vilja veta vilka parametrar som mäts vid denna kontroll, om man tittar på tex nibe 1245 vilken är den enda pumpen jag över huvud taget haft med att göra så verkar det ju som att många av de parametrar som mäts redan är mätta i pumpen och går att avläsa där?? vilka är det som saknas för att kunna utvärdera driften av vp??.för övrigt undrar jag vilken nivå vi vanliga svenssons (läs användare) anses ligga på? vi läser troligtvis här för att vi vill få vp att gå så optimalt som möjligt UTAN att ringa in en röris som kostar oss x antal dollars. och om man skall ha en chans att på något sätt räkna fram eller för den delen se eller uppskatta vilken typ av lågflödes/högflödes samt högtemps/lågtemps system man har och även anta eller på nåt sätt mäta hur igengrodda alla gamla 3/4" blårör är (de kanske egentligen har flöde som ett 12mm cu) så har detta kanske blivit en så stor affär att förtjänsten av att ta in en röris fullständigt uteblir i dom närmsta 10-15 åren?? frågan som jag ställer mig är då om inte ir picka o dt över pump ändå kan vara ett vettigt alt??.