0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om han är utbildad då vet han väl hur skall göra eller
Kan du säga var cirkpumpen skall sitta?Och förklara varför?Alternativa placeringar?För och nackdelar med olika placeringar?Fördelar med mer än en cirkpump?Nackdelar med flera cirkpumpar?Vilket val av cirkpump skall man göra (märke och modell)?
Är det inte bättre att prata med brorsonen istället, han borde veta vart CP ska sitta så slipper du ta skit på forumet.Vet han inte det, klarar han aldrig av att koppla in en tank heller utan handledning.För vissa blir det tydligen raketforskning Själv är jag förvånad att ens CC är beredd att hjälpa till trots allt motstånd.
Elda upp kåken bara för att man har en vattenmantlad ved kamin jag ser den så här , 1, Trivsel människan blir rofylld av en fin eldstad , 2. reserven tar man en sån här tex http://www.waltherab.se/produkter/vattenmantlade-eldstader/wallthermhar han en som täcker hela effektbehovet vid DUT om något händer med VP, Utan tvekan skulle jag montera något liknande vid en nybyggnation ,, Det går på trivsel och funktions kontotEn sak stämmer ,, vem som helst kan linda lin på en koppling hålla mitt för och snurra åt rätt håll, precis lika lätt som att stoppa en kabel i plinten skruva in och ur en säkring tex , Bara man vet vad man håller på med så är inget svårt ,,, men fram tills dess då man vet och förstår vad man gör är allt rymdforskning ,
Jag tycker ändå att det är på sin plats att fundera över om man VERKLIGEN tror sig uppskatta den där brasan så mycket att det kan få kosta i princip lika mycket varje år (extra) som det kostar att värme både hus och tappvarmvatten med värmepumpen som redan står där och puttrar på halvfart.En vanlig braskamin kostar väl i runda slängar 15 000 kr, + minst lika mycket (troligen mer) för skorstenen, alltså totalt 30 000 till 35 000 kr + sotning då och då.