0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alltså, att driva en LVVP eller BVP är inte den dyra kostnaden. Det dyra är att införskaffa den! För mig som behöver mindre än 7000kWh för uppvärmning och varmvatten så tar det i runda slängar 22 år att betala av en LVVP (vid en installationskostnad om 95kkr) och 28år för en BVVP (vid en installationskostnad om 143kkr). Det känns inte som en fantastiskt bra investering med tanke på att livslängden på en LVVP eller BVP är under 20år.När jag bygger ut huset med 50kvm så kan det bli intressant att koppla på en BVP. Det lär dock dröja runt 5-7år. Har ingen bra plats att ställa LVVP.
En liten jordvärme pump fast kondenserande eftersom en stor del lär vara vv förbrukning och den är billigare och solceller på taket då är det inga problem att hamna på 0 kwh.
Jag har inte sett att det handlar om ett lågenergihus MEN ca 5000 kWh brukar handla om enbart varmvatten ?
Låter intressant! Jag har ju en snutt tomt som kan användas för markvärme. Det ska ändå fyllas med material där så slingan skulle hamna på 1.5m djup. En bra och billig liten jordvärmepump skulle kunna hjälpa till där. Vad finns det för vettiga alternativ? CTC Ecopart 406 har jag sett finns som modul. Den verkar ha fast kondensering. Finns det fler alternativ? Hur lång slang skulle behövas för att hjälpa till med varmvattnet? Gör det något om en del av slingan hamnar under huset? Isf med 1.5 meter material med bottendelen sand/jord-blandning samt 90cm bottenplatta ovan.