Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa FTX/FLVP kombination och koppla till större ackumulatortank  (läst 12543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Slingan ska inte ligga under huset men är värme behovet lågt så behövs antagligen inte så många hundra meter slang framförallt inte om du kommer elda för en del av värmen men jag skulle nog installera vp och slang som klarar värmen själv så man är säker i framtiden.

Jag tror att jag kan få plats med runt 240m slang runt huset, om slangen ligger på 1,5m avstånd från varandra. På mark som ändå inte ska användas till något speciellt. Marken är till största del blottlagd redan så det kommer inte krävas något direkt arbete för att lägga ner slangen.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
I så fall skulle jag lägga 400 meter det gör inget om den kommer lite närmare varann än 1.5 meter utbytet ökar och slang är billigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35034
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, en Ecopart kopplad mot en tank  med dubbla varmvattenslingor, fast kondenserande, skulle bli enkelt och billigt, resten av pengarna kan du lägga pÃ¥ 3 kW solceller, det borde med rÃ¥ge "betala" vad värme och varmvatten kostar.
Räkna med ca 3.0 i COP om du kör med fast kondensering 50-55 grader i tanken.
400 meter är overkill till en 6 kW värmepump med så lågt energibehov, men visst ger det bättre effekt även om man måste lägga slingorna tätare som Smurfen skriver.

OM jag räknat rätt så skulle det räcka med 191 meter kollektor (+3 °C inkommande KB-medel)
Max effektbehov <3 kW, årlig förbrukning skulle bli 2433 kWh/år om du har 5500 kWh i värme och 2600 kWh i tappvarmvatten (bara värmeförlusterna kan ligga på den nivån beroende på hur välisolerad tanken är).
En 3 kW solcellsanläggning skall väl enligt schablon ge runt 3000 kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Tanken med 400 meter slang var dels ger det bättre brine temp nu och när huset byggs ut kommer slingan även fixa det och kostnaden är minimal eftersom det inte ens behöver grävas extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35034
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Håller med, ville bara visa vad beräkningen gav för svar.
inkommaden KB-medel 0 grader gav 110 meter kollektor, men det larmar för att effektuttaget/meter är för högt.
Det gör det för övrigt även med 191 meter (20 W/meter) så det behövs nog minst 250 meter för att det skall fungera riktigt bra.
(Har inte lärt mig nya dimensioneringsprogrammet riktigt än, så siffrorna får tas med en nypa salt.)
400 meter är bättre, även om de bara hamnar 75 cm från varann.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
 :::_) :::_)
Typiskt! Fick en offert från den lokala återförsäljaren av täljstensugnen/värmesystemet igår kväll. Fantasisummor vill de ha! Både på material och arbete. Inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Jag skrev tillbaka och påpekade att jag blev lite "besviken". Idag återkom de med att de fått felaktiga prisuppgifter... Får se vad de återkommer med för ny offert.

Hur som helst, tack för engagemanget grabbar.  tummenupp Skulle nog behöva ut pÃ¥ tomten och mäta lite. 400m slang blir nog svÃ¥rt, och som ni säger det är bäst att vara garderad för en utbyggnation. Vad säger ni om närhet till dräneringskulvert om diam 30cm. Om slangen gÃ¥r typ 40cm ovanför kulverten, kommer kulverten att pÃ¥verkas mycket tror ni?

Vad tror du Rickard att man skulle behöva för längd på ett motsvarande borrhål? Jag har ju berg i dagen så det är inga problem att borra. Känns som en merkostnad dock när hela tomten är barlagd som den är nu.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35034
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Dräneringskulverten borde inte påverkas om du ser till att lägga "slutet av slingan" där, alltså där den hunnit värmas upp av marken, om det är möjligt.
På utgående ledning kan det bli minusgrader på KB och i marken närmast slangen även om du ligger på flera plusgrader in, så att lägga utgående KB-ledning så nära en dränering skulle jag inte rekommandera.

Sitter inte vid dator med programvaran för beräkningar nu, så jag kan inte jämföra, men ca 120 meter brukar man schablonmässigt säga är minimum för en 6 kW värmepump.
Kanske lite mer längst i norr.
Bergart i området kan också påverka, har du t.ex, kalkstensberg så behövs större borrdjup.
Granit (Vanligast i Sverige) är bra att borra i, det ger högt utbyte.

Ja, vattenmantlade täljstenskaminer är inte billiga...
Det finns en anledning att 90% av alla nya hus har frånluftsvärmepump, det blir helt enkelt billigast.
Enda nackdelen är väl egentligen att det kan bli lite drag från tilluftsventilerna.
« Senast ändrad: 19 maj 2016, 15:59:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Dräneringskulverten ligger längst ut mot vägen så den borde isf hamna nån stans i slutet om man optimerar utläggningen.

Berget där jag ska bygga, i Bua, är granit och ska vara bra vattenförande.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag är ju fortfarande inne på en CZ EX35, de har en tilluftsmodul T12 om man inte vill ha in tilluften via spaltventiler.
Fördelen är som sagt en grej för allt samt att besparingsskillnaden mellan FXT + jordvärme med fast kondensering och en CZ EX35 med flytande kondensering är mycket, mycket marginell.
Fördelen med fast kondensering är dock att man enkelt kan kombinera detta med en vattenmantlad kamin som du snöat in pÃ¥.  ;)
Den stora skillnaden är investeringskostnaden, du tjänar aldrig in extrakostnaden för vattenmantlad kamin + acktank + FTX + jordvärme i jämförelse med en CZ EX35 + T12 + "vanlig" kamin, så de pengarna får du helt klart ta på hobby-kontot.
« Senast ändrad: 21 maj 2016, 10:45:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Det kommer troligtvis inte bli nÃ¥n vattenmantlad tulikivi.  :'( Installatören hade inte lust att justera offerten. :( Helt klart inte värt att installera uppvärmningssystem för vattenmantling samt FTX för 230kkr! SÃ¥ om jag inte bygger hela skiten själv sÃ¥ fÃ¥r det nog blir antingen nÃ¥n kombo typ EX35+T12 eller markvärme+FTX. Vad gör T12'an i sammanhanget? Bara skyfflar luft frÃ¥n/till EX35?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Om du inte ska ha kamin blir det ingen tank och då skulle jag välja markvärme pump med växelventil och inbyggd beredare samt ett ftx agg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kommer troligtvis inte bli nÃ¥n vattenmantlad tulikivi.  :'( Installatören hade inte lust att justera offerten. :( Helt klart inte värt att installera uppvärmningssystem för vattenmantling samt FTX för 230kkr! SÃ¥ om jag inte bygger hela skiten själv sÃ¥ fÃ¥r det nog blir antingen nÃ¥n kombo typ EX35+T12 eller markvärme+FTX. Vad gör T12'an i sammanhanget? Bara skyfflar luft frÃ¥n/till EX35?

T12:an värmer tilluften.

Du kan ju alltid ta in en offert på bådadera bergvärme + FTX och FLVP + tilluftaggregat.
Bergvärme + FTX ger lite mer besparing, så kan du få en hygglig offert på detta är det kanske idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Tack för all hjälp!
Ska ut och kolla in tomten för att se om det finns möjligheter att gräva ner vettig mängd slang. Det finns risk för att det är berg i vägen pÃ¥ vissa ställen.  Inga problem att borra om det skulle vara sÃ¥, men eftersom tomten till största del redan är uppgrävd och sedan ska fyllas med 1.5m material sÃ¥ finns det bra potential för markvärme. Hur mycket jord bör man täcka slangen med innan man kan fylla upp med krossmaterial?

Vilken pump ska man satsa på? Jag är helt nollad här. Har praktiskt taget bara hört talas om CTC GSi-12 som Tulikivi-leverantören rekommenderade om jag ville ha BVP tillsammans med vattenmantlade täljstensugnen. Behöver ju komma ner i pris totalt sett om det ska löna sig med markvärme och framförallt om det blir bergvärme.

Är det EX35 som gäller för mig? Även om jag bygger ut till 130-140kvm? Är det komplicerat att installera, eller kan normal röris göra det? Dvs kanske köpa från nätet och låta kompis göra det tillsammans med mig...
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1,5 m jord ska räcka till jordvärme, 0,5 m jord närmast slangen borde funka.
Du behöver ingen stor apparat om huset är välisolerat, typ Nibe 1255-6 kommer funka.
Sen är frågan varför du bygger i etapper?
För 140 m2 är kanske EX50 bättre, men den är kanske lite stor för 90 m2.
Båda är relativt enkla att installera, en rörkrökare har nog inga problem att installera både bergvärmen och FLVP:en.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Efter mätning på tomten igår får jag bara ihop till ungefär 240m slang. Det är lite för mycket berg i vägen för att få ihop mer, om jag inte drar slang under huset.

Efter lite diskussion med försäljaren av Tulikivi-ugnen så fick jag ner offerten med runt 10.000kr. Dessutom behöver jag inte köpa Tulikivis solpumpgrupp som kostar 19400kr. Löjligt dyrt för en troligtvis rebrandad pumpgrupp med soldator. Efter lite efterforskning hittar jag vettiga pumpgrupper för runt 6000kr! Billigare i Tyskland. För att göra mig gladare så råkade jag hitta ett demoex av täljstensugnen på nätet idag. Endast demoeldad i 1.5år. 30.000kr i rabatt.

Eftersom jag från början ville driva huset så elsnålt som möjligt så svider det att fundera på en Comfortzone EX35/50 + T12.

Så just nu är alternativen
1) BVP där jag kan koppla på en vattenmantling i framtiden tex CTC GSi-12. Borrhålet kostar ca 35.000kr.
2) Tulikivi + markvärme med EcoPart 406. Skulle kunna dra slangen nu och känna pÃ¥ hur uppvärmningen funkar med stöd av elpatron. Om det blir jobbigt, installarera EcoPart och koppla pÃ¥ slangen. 
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!