0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan för att kontrollera ev. läckage, ex i utedelen, ta bort luckan på höger sida där röranslutningarna sitter och känna efter om det det finns olja där. Läcker gasen ut kommer också kompressoroljan med.Att mäta temp.skillnaden in ut vid inneaggregatet kan ej avgöra pumpens funktion. Jag hade vid mitt läckage en skillnad på ca 14 grader ändå.Å se'n det här med igensatt inneaggregat tvivlar jag på. Inte har du väl så skitigt inne att filteren i aggregatet inte klarar av att rensa luften. Sitter pumpen i ett garage och filtrena är borttagna kan jag tänka mig att aggregatet skitas igen.Det man skall göra ca 1ggr/veckan är att suga filtren rena med dammsugare för bra funktion.Kolla anslutningarna i uteaggregatet !
Citat från: flugis skrivet 16 januari 2006, 10:18:53Du kan för att kontrollera ev. läckage, ex i utedelen, ta bort luckan på höger sida där röranslutningarna sitter och känna efter om det det finns olja där. Läcker gasen ut kommer också kompressoroljan med.Att mäta temp.skillnaden in ut vid inneaggregatet kan ej avgöra pumpens funktion. Jag hade vid mitt läckage en skillnad på ca 14 grader ändå.Å se'n det här med igensatt inneaggregat tvivlar jag på. Inte har du väl så skitigt inne att filteren i aggregatet inte klarar av att rensa luften. Sitter pumpen i ett garage och filtrena är borttagna kan jag tänka mig att aggregatet skitas igen.Det man skall göra ca 1ggr/veckan är att suga filtren rena med dammsugare för bra funktion.Kolla anslutningarna i uteaggregatet !Vänta så får du se flest igensättningar sker vid 5 år och hur mycket har du då losat åren innan!problemet är stort och joniseringen påskyndar förloppet om ej kyldrift används.min teori om detta är att filtret är inget filter det fångar gråsparvar mm. partiklar som blir negativt laddade passerar detta nät och fångas mot flänsarnas positivt laddade ytor, fuktionen blir som elektrostatfilter.
Tackar för infon.Jag har ingen tryckluft så hör gör jag då?Behöver jag göra det då du nämner villkoret om fläkten går på fullvarv.Om det är inomhusfläkten så tycker inte jag att den går för fullt. Bland annat händer ingenting när jag trycker på powereffekt. Jag och min sambo har båda reagerat på att förra vintern kunde man knappt sova för oväsendet när det var kallt men idag så upplever vi det som det saknas ett eller två steg i hastigheten.