0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sommar tid kör väl båda modellerna full temp varje körning ? Visst har en lv pump svårare med låga temperaturer men det är ju normalt en ganska liten del av året den inte klarar tempen däremot effekten kan ju behöva kompletteras med elpatron.
Nu räcker vv för mig utan problem, skulle jag behöva mer kan jag givetvis höja tempen i nedre delen av tanken och köra +50'C vatten dit men vad är vitsen med det då jag redan har tillräckligt med vv.
Gör du inte redan det på sommarn ?
Ganska värdelöst att starta med kallt system det gör man 1 gång på 10-20 år man mäter förluster och cop på det man tappar vad mer behövs ? Att förneka vv problemen är ungfär lika löjligt som att jag skulle förneka att många direkt kopplade vp med växelventil lider av knäppningar i rad systemen bara för att jag har en vp med växelventil.
Lol! Övre 57’C och Nedre 35’C Räcker hur bra som helst för mig.
Men cop jämförs väl vid 35 graders framledning, inte 47, eller hur? Man borde rimligen mäta cop vid samma temperaturer som när man värmde tanken för att producera varmvatten. Det du inte tycks förstå är att man inte kan jämföra system under olika förutsättningar. Om CTC har 49 grader i övre 65-70- literstanken men mycket lägre (35-40?) i nedre 150-literstankentanken, så kan man inte jämföra det med när Nibe har 47 i hela 280-literstanken. Om jag har 47 i snitt i hela EcoEl så kan jag också tappa upp 150-200 liter 40-gradigt vatten. Dessutom, vad i testet säger att Nibes elpatron är avstängd? (... apropå din bekant som vill ha låg temp i tanken, ingen elpatron men massor av varmvatten)Apropå inställningar: har din bekant aktiverat VVhöjning? (... om det finns i BVP-systemet)
Min arbetskamrat kör numera med extra vv efter att jag tipsat om det men funderar på extra beredare efter men jag tror det löser sig snart ändå när dottern flyttar ut.
Om du menar Ecoheat 406 som det står du har så har den en annan lösning den har växelventil som växlar mot övre pannan när den kallar på värme sen har den modellen andra nackdelar men det tar vi en annan gång