0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tycker det borde ge mera vv men den är ju tät rullad pga av plats brist så det ger ju sämre växling.
Jag har 25 meter slinga i en acktank och håller man tanken på hög temp 60-80 grader kan man tappa hur mycket vv som helst jag brukar tappa upp 2000 liter 38 gradigt vv och det funkar bra så en slinga ger bra med vv om man har varmt media som värmer den och effekt att hålla tanken varm.
Nix den värmer enligt kurvan aldrig över 50 grader men eldar jag ved kan det bli drygt 90 grader och mycket vv.
Ibland är du lite rolig Smurfen. Tråden diskuterar hur man ska få ut tillräckliga mängder vv ur ett LVVP-system som innehåller CTCs EcoEl och EcoAir. Ena sekunden vet du tydligen inte hur EcoEl ser ut innuti. Nästa stund vet du tvärsäkert att om bara slingan är rätt gjord så funkar allt:När jag då lite undrande frågar om du får 60-80 grader i tanken med en LVVP så svarar du:Så du har bergvärme kompletterad med vedeldning? Okej... Jag, erp och Jiri har alla kombinationen EcoEl+EcoAir och har några års erfarenhet av hur systemen funkar. Det största enskilda problemet är antagligen det som erp påpekat tidigare (som Jiri påminde om): folk har dom radiatorer osv som dom har, och dom har erfarenhet av hur det funkade med vv med nåt slags äldre värmesystem (oftast elpanna) och hänger sen på en LVVP-lösning på det. Sen blir dom förvånade att det inte funkar likadant, och förvånade över att dom själva måste lära sig hur systemet ska ställas in för att funka optimalt i just deras hus, med deras förutsättningar och dusch-/badvanor. Om 10 år kommer alla LVVP-system förmodligen vara smarta nog att själva ställa in sig rimligt bra (systemet borde exv själv kunna hitta rimlig huskurva), men den som lär sig hur systemet funkar kommer ändå kunna minska elförbrukningen ytterligare genom att finjustera inställningarna.Men snälla Smurfen, det vore klädsamt om du nån gång kunde acceptera att vi som har några års erfarenhet av CTCs system antagligen vet åtminstone lite om hur de fungerar...
Tycker det känns lite som att ni experter på ctc inte vill inse att den lämnar mindre vv mängd än andra modeller finns rätt många trådar om det på forumet det kan ni inte missat. Jag har en viss erfarenhet av ctc har en bekant som har en och han har också problem med vv mängden om han inte kör med extra vv.
Min bild av det hela är att CTC har fokuserat för mycket och för länge på legionellasäkrat tappvarmvatten, och att det gått ut över mängden tappvarmvatten.
På den nya invertern har de frångått tanklösningen och kör nu med växelventil.Tanken finns där enbart för tappvarmvattnet.
Jag talar om bergvärmepumpen Gsi, vet inte nåt om CTC:s luft/vattenvärmepumpar, så om dem kan jag inte uttala mig.