0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Gradminutrar och Intergral kan jag ingenting om. Min pump har inte den styr möjligheten vad jag vet.Men någonstans måste man väl ta hänsyn när jag kommer uppifrån ner också. Dvs den +1h som pumpen står still men fortfarande skickar ut varmt vatten ut på systemet?Men jag förstår såpass mycket att oavsett hur du styr eller jag styr eller någon annan styr så skulle de aldrig ske att returen var kallare i 20 min som min graf visar om inte tanken hade varit där. Det är omöjligt. Så oavsett hur vi styr så har jag högre COP under dessa 20 minuterna tackvare tanken.Om man nu tycker COP är det viktigaste.Ang termostaterna. Vad bra. Då är vi överens att termostater fungerar med en värmepump? Då kanske man inte ska propagerar att de inte gör det. Termostater fungerar förjävla bra. Skulle nog inte vara hälften så nöjd utan dem. Jag skulle vilja påstå bättre än innegivare. Men jag återkommer där när jag har kört med innegivare only. Som sagt. Skiter i kaffepengarna som något av dessa skulle kunna spara.Nu är det en komfort grej.
Förresten. Hur styr en inverter då den ligger på bör hela tiden och går hela tiden? GM och Intergral där med?För där har du ju inga problem att "acceptera" samt "rekommendera" om utan några egengjorda loggar.Hur översätter du inverterstyr till din egen?
Du fortsätter med dina påhittade argument. Jag skrev ju tidigare att kortslutning i tanken är nonsens d.v.s. skitsnack. När flödet har gått ett varv genom radiatorerna så har du en kortslutning, om man resonerar som dig. En jättekortslutning om man skruvar på gradminutrarna för längre gångtider. Varför skriver du en massa om? Jag får känslan av att du ska plocka fram argument som inte har med saken att göra, bara för att misskreditera tanklösningen. Tror du verkligen på det där med KB-temp? Har du täta körningar hinner inte borrcentrum återhämta temperaturen, så då är det en nackdel. Same same.....nonsens.
Rickard jag struntar faktiskt i hur du vill köra din anläggning eller bollar med ord, men jag lider med dom andra som investerar i en anläggning som sedan visar sig vara dålig, även om dom allra flesta inte riktigt förstår det.Jag tycker absolut INTE att du ska investera i en tanklösning eftersom din enda agenda är att toksåga tanklösningar, hade du velat göra en seriös test hade du redan nu gjort det genom att sätta på termostater på din egna anläggning, idag. För en dragkroks kostnad får man en anläggning som är i toppklass och det tror jag det tror jag dom allra flesta tycker är väl värda pengar. Du påstår att 90% är nöjda med sin anläggning, men det är enbart för att dom inte förstår bättre, i mitt område har vi tre med bergvärme och jag har deras el-årsförbrukning. Alla tre är skitanläggningar om jag tittar på elförbrukningen kontra storleken på hus. Den ena huset med dom gamla ägarna i gjorde som du, öppnar fönstret när det blir för varmt inne, hela våren vid soligt väder stod deras 3 fönster öppna i söderläge. Med en tank och fungerande termostater hade alla driftförhållanden fortfarande varit i toppklass. Jag har ändå påtalat att dom har hög elförbrukning i förhållande till att dom har en bergvärmeanläggning och rekommenderat dom att försöka köra så låg kurva som möjligt, även rekommenderat dom att ta alla sina frågor på värmepumpsforum. Hon såg en aning fundersamma ut när jag kommenterade deras elförbrukning och svarade att hennes kille tittar på värmepumpen. Jag vet egentligen inte varför du kämpar med näbbar och klor för att nästan aldrig hylla tanklösningar. Du bollar och trollar med ord och dessutom tar du dom fattiga husägarna till försvar, det är inte ett dugg synd om dom som investerar i bergvärme för det är inte folket på samhällets botten. Även om den fattige nu skulle bo i hus så försöker dom bara överleva månad för månad och har inte den minsta tanke på ett bergvärmesystem. Det första och enklaste den fattige gör för att få ner elförbrukningen är att investera i en LLVP, bara för att man inte har pengar är man inte dum i huvudet.För att spara el snabbt till minsta möjliga investeringskostnad så får bergvärmeinstallation ett bottenbetyg för den fattige husägaren, som du hela tiden värnar om. Har man inte plats så förstår jag verkligen att man måste avstå en tank, eller bor i ett gigantiskt stor enplansvilla "utan källare" med superlativt stora radiatorer som klarar av att ta i mot hela värmepumpens kapacitet, då kan man nog också avstå från en tanklösning. Med en tank för en drakkrokskostnad kan man även satsa på en fulleffektsanläggning med superlativa driftförhållanden. Jag skulle kunna plöja igenom hemnet och lägga upp massor med exempel på ruttna bergvärmeinstallationer, dom där som du hävdar är nöjda. Jag var också nöjd med min förra bergvärmeinstallation och först långt senare förstått hur värdelös den var, jag har också pratat med CocaCola/Utloggad som förklarade att även en sån rutten anläggning hade han kunnat få att fungera bra med en tank. Eller rättare sagt en sån anläggning krävde en tank för att inte enbart vara en elpanna stora delar av året.Har man ett hus som kräver en avancerad genomgång av värmesystemet för att ha låg elförbrukning vid en försäljning eller där människan måste anpassa sig efter värmesystemet, ja då har man en skitanläggning. Knäppningar i rören som gör att folk blir tokiga och inte kan sova, då rekommenderas latexfog. Ska man ha det i öronen då?
Vart köper du dragkrok om du får tank cp och installation för samma kostnad jag betalade runt 6000 kr för min dragkrok monterad och klar. En innegivare som följer med många vp i dag löser problemet med övertemp vid solinstrålning jag har termostater överallt men använder dom enbart på ett fåtal ställen (och där som av på reglering) för dom behövs inte på de andra ställena nu tror jag mina termostater är rätt usla för dom verkar behöva rätt rejäl övertemp innan dom stryper helt så med nån bättre typ kanske det funkat bättre.
Och hur fel jag än lägger mig så är jag vansinnigt mycket närmare sanningen än Rickards variationer på vad en tank kostar och hur lång tid det tar att tjäna igen en tank. Jag har läst allt mellan 27år till aldrig någonsin och när jag påstår att det är en toksågning så har han aldrig toksågat en tank.
Dessutom klarar Rickard av att analysera hela min förra bergvärmeanläggning på 5 röda utan att ens veta hur den är uppbygg så som radiatorer och storlek på rör kontra storlek på pump, dessutom påstår han att Cocacola har fel som ändå har fått all grundfakta. Men att INGEN kan analysera hur andras bergvärmepumpar fungerar bara genom att se en skyhög energiförbrukning kontra storleken på hus, foton, byggnadsår och vart det ligger i landet, det är helt enkel bara OMÖJLIGT, även för Rickard.
På samma sätt som Rickard värnar om dom fattiga husägarna kommer jag då och då slå ett slag för en tank, alltid är det några förståndiga därute som vill ha en felfri anläggning under många år utan att kladda med latexfog och öppna fönster på våren. Själv investerade jag inte i en tank för att spara pengar utan för att få en anläggning som inte kräver att människan ska anpassa sig till värmesystemet utan tvärtom, på köpet sparar man pengar och får en knäppfri anläggning. Dom allra flesta konverterar inte från direktel utan måste anpassa bergvärmen till ett befintliga system och sen kan villaägaren få rådet här att springa runt och kladda med latexfog.
Jag tror att det är fler inlägg än Rickards som vissa undrar lite över
Vart finns den faktan?Kollade en körning till hos mig. Skulle jag bypassa tanken så hade returen varit +1 grad högre runt 20-25 min. Obs. Då räknat med framledningen jag körde då. Dvs den hade fått göra högre framledning och i och med högre temp så borde ju returen bli än mer högre än +1 som jag logga. De måste ju ge någonting tycker man? Ska logga nästa gång det blir två siffrigt under nollan.