Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass  (läst 228192 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35939
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #345 skrivet: 28 december 2017, 21:12:26 »
Gradminutrar och Intergral kan jag ingenting om. Min pump har inte den styr möjligheten vad jag vet.
Men någonstans måste man väl ta hänsyn när jag kommer uppifrån ner också. Dvs den +1h som pumpen står still men fortfarande skickar ut varmt vatten ut på systemet?

Men jag förstår såpass mycket  att oavsett hur du styr eller jag styr eller någon annan styr så skulle de aldrig ske att returen var kallare i 20 min som min graf visar om inte tanken hade varit där. Det är omöjligt. Så oavsett hur vi styr så har jag högre COP under dessa 20 minuterna tackvare tanken.
Om man nu tycker COP är det viktigaste.

Ang termostaterna. Vad bra. Då är vi överens att termostater fungerar med en värmepump? Då kanske man inte ska propagerar att de inte gör det.
Termostater fungerar förjävla bra. Skulle nog inte vara hälften så nöjd utan dem. Jag skulle vilja påstå bättre än innegivare. Men jag återkommer där när jag har kört med innegivare only.
Som sagt. Skiter i kaffepengarna som något av dessa skulle kunna spara.
Nu är det en komfort grej.

Termostater fungerar om de är nya och sitter bra placerade (inte bakom en gardin, säng eller soffa t.ex) men de har som regel ett reglerområde på 2 grader så de är ju inte ett under av precision.
Jag är helt tillfreds med hur det fungerar utan termostater, och jag har ju koppel på mina radiatorer så jag kan montera termostater om jag kände behovet.
Är inte vare sig så snål eller paranoid att jag skulle vägra sätta in termostater om jag såg en fördel med det, de kostar ju bara ett par hundra kronor styck.
Enda stället där jag egentligen skulle ha nytta av termostat har jag faktiskt termostatstyrning, men det är på fläktradiatorn i vardagsrummet (8 fönster mot söder), italiensk med hela grader som gräns vilket blir alldeles för stor skillnad i rumstemp för att jag skall vara nöjd.
Typ om jag ställer börvärde på 22 grader och har 21.1 grader så ökar inte fläkthastigheten, först när det blir <21 grader så ökar den ett steg.
Sen ligger den och brummar på hög fläkthastighet ändå upp till 23 grader vilket kan ta timmar innan den når.
Den stänger av vattnet om övertempen blir 2 grader eller mer, helt värdelöst.
Vissa tider på året aktiverar jag den dock, inte för att det gör någon nämnvärd skillnad på rumstempen, men för att det kanske sparar några ören med drivenergi till värmepumpen om den klipper värmebärarflödet när solen ändå värmer rummet till 28 grader...

Min uppfattning rörande termostater är att de, om de finns, i stärsta möjliga utsträckning skall vara avstängda om man kör utan tank, alla andra råd är direkt felaktiga.
Kör man med tank så möjliggör det att man kör med termostater aktiva, om man har behov av det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35939
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #346 skrivet: 28 december 2017, 21:18:17 »
Förresten. Hur styr en inverter då den ligger på bör hela tiden och går hela tiden? GM och Intergral där med?
För där har du ju inga problem att "acceptera" samt "rekommendera" om utan några egengjorda loggar.
Hur översätter du inverterstyr  till din egen?

Nja, jag vet väl inte om jag rekommenderar Inverter, är själv osäker om jag kommer att köpa det den dag det blir aktuellt.
Det är tyvärr också lite hemligt hur de styr, men Nibe t.ex. använder både gradminuter och temperaturreglering, gradminuter för att stoppa och starta värmepumpen och komma "ungefär" till önskad framledning, och när man väl kommit dit så går den över och försöker hålla så nära önskad framledningstemp som möjligt, man ligger liiite över om gradminuterna ligger under en vissa gräns, och lite under och de ligger över en viss gräns, sen finns det ett dödband där de skiter i gradminuterna och bara fokuserar på att ligga så nära bör som möjligt.
Effektivare än så torde vara svårt att få det.
IVT/Bosch måste styra annorlunda då de verkar ha en mycket snabbare reglering, jag tror de i princip enbart styr mot börvärde och startar/stoppar på hysteres.
CTC har jag ingen aning om hur de styr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #347 skrivet: 28 december 2017, 21:39:40 »
Okej.

Om vi återgår till min körning och graf.
Ang de faktum att pumpen står över 1h och skickar ut värme.
Du har bara "jämfört" själva körningen. Du måste väl ta med stilleståndstider också när gör dina beräkningar.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35939
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #348 skrivet: 29 december 2017, 07:21:37 »
Ja, det var ju det jag skrev några inlägg tidigare, för att räkna ut ditt hus värmebehov "balanspunkten" och jämföra det med börvärdet så måste man ha minst en komplett värmecykel inklusive stilleståndstiden, gärna flera för att undvika små variationer som kan göra stor skillnad på de beräknade värdena.
I min graf finns ju 4 kompletta värmecykler med för att minimera felen.
Först när man kan räkna ut en genomsnittlig vbf så kan man se om tankbörvärdet är representativt för husets egentliga behov av framledningstemp.
Det kan vara så, men innan man anayserat några driftscykler är det ju mer eller mindre bara gissningar.
Inte som sagt oärligt, men det finns inget tillförlitligt som styrker att tankbör = husets egentliga behov av framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #349 skrivet: 29 december 2017, 14:29:47 »
Du fortsätter med dina påhittade argument. Jag skrev ju tidigare att kortslutning i tanken är nonsens d.v.s. skitsnack.

När flödet har gått ett varv genom radiatorerna så har du en kortslutning, om man resonerar som dig. En jättekortslutning om man skruvar på gradminutrarna för längre gångtider.

Varför skriver du en massa om?
Jag får känslan av att du ska plocka fram argument som inte har med saken att göra, bara för att misskreditera tanklösningen.

Tror du verkligen på det där med KB-temp?
Har du täta körningar hinner inte borrcentrum återhämta temperaturen, så då är det en nackdel. Same same.....nonsens.

Rickard jag struntar faktiskt i hur du vill köra din anläggning eller bollar med ord, men jag lider med dom andra som investerar i en anläggning som sedan visar sig vara dålig, även om dom allra flesta inte riktigt förstår det.

Jag tycker absolut INTE att du ska investera i en tanklösning eftersom din enda agenda är att toksåga tanklösningar, hade du velat göra en seriös test hade du redan nu gjort det genom att sätta på termostater på din egna anläggning, idag.  ;)

För en dragkroks kostnad får man en anläggning som är i toppklass och det tror jag det tror jag dom allra flesta tycker är väl värda pengar. Du påstår att 90% är nöjda med sin anläggning, men det är enbart för att dom inte förstår bättre, i mitt område har vi tre med bergvärme och jag har deras el-årsförbrukning. Alla tre är skitanläggningar om jag tittar på elförbrukningen kontra storleken på hus. Den ena huset med dom gamla ägarna i gjorde som du, öppnar fönstret när det blir för varmt inne, hela våren vid soligt väder stod deras 3 fönster öppna i söderläge. Med en tank och fungerande termostater hade alla driftförhållanden fortfarande varit i toppklass. tummenupp

Jag har ändå påtalat att dom har hög elförbrukning i förhållande till att dom har en bergvärmeanläggning och rekommenderat dom att försöka köra så låg kurva som möjligt, även rekommenderat dom att ta alla sina frågor på värmepumpsforum. Hon såg en aning fundersamma ut när jag kommenterade deras elförbrukning och svarade att hennes kille tittar på värmepumpen. ::)

Jag vet egentligen inte varför du kämpar med näbbar och klor för att nästan aldrig hylla tanklösningar. Du bollar och trollar med ord och dessutom tar du dom fattiga husägarna till försvar, det är inte ett dugg synd om dom som investerar i bergvärme för det är inte folket på samhällets botten. Även om den fattige nu skulle bo i hus så försöker dom bara överleva månad för månad och har inte den minsta tanke på ett bergvärmesystem.

Det första och enklaste den fattige gör för att få ner elförbrukningen är att investera i en LLVP, bara för att man inte har pengar är man inte dum i huvudet.

För att spara el snabbt till minsta möjliga investeringskostnad så får bergvärmeinstallation ett bottenbetyg för den fattige husägaren, som du hela tiden värnar om.
 

Har man inte plats så förstår jag verkligen att man måste avstå en tank, eller bor i ett gigantiskt stor enplansvilla "utan källare" med superlativt stora radiatorer som klarar av att ta i mot hela värmepumpens kapacitet, då kan man nog också avstå från en tanklösning.  Med en tank för en drakkrokskostnad kan man även satsa på en fulleffektsanläggning med superlativa driftförhållanden. tummenupp

Jag skulle kunna plöja igenom hemnet och lägga upp massor med exempel på ruttna bergvärmeinstallationer, dom där som du hävdar är nöjda. Jag var också nöjd med min förra bergvärmeinstallation och först långt senare förstått hur värdelös den var, jag har också pratat med CocaCola/Utloggad som förklarade att även en sån rutten anläggning hade han kunnat få att fungera bra med en tank. Eller rättare sagt en sån anläggning krävde en tank för att inte enbart vara en elpanna stora delar av året.


Har man ett hus som kräver en avancerad genomgång av värmesystemet för att ha låg elförbrukning vid en försäljning eller där människan måste anpassa sig efter värmesystemet, ja då har man en skitanläggning.

Knäppningar i rören som gör att folk blir tokiga och inte kan sova, då rekommenderas latexfog. Ska man ha det i öronen då? ::)

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #350 skrivet: 29 december 2017, 17:03:24 »
Vart köper du dragkrok om du får tank cp och installation för samma kostnad jag betalade runt 6000 kr för min dragkrok monterad och klar. En innegivare som följer med många vp i dag löser problemet med övertemp vid solinstrålning jag har termostater överallt men använder dom enbart på ett fåtal ställen (och där som av på reglering) för dom behövs inte på de andra ställena nu tror jag mina termostater är rätt usla för dom verkar behöva rätt rejäl övertemp innan dom stryper helt så med nån bättre typ kanske det funkat bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35939
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #351 skrivet: 29 december 2017, 21:12:37 »
Rickard jag struntar faktiskt i hur du vill köra din anläggning eller bollar med ord, men jag lider med dom andra som investerar i en anläggning som sedan visar sig vara dålig, även om dom allra flesta inte riktigt förstår det.

Jag tycker absolut INTE att du ska investera i en tanklösning eftersom din enda agenda är att toksåga tanklösningar, hade du velat göra en seriös test hade du redan nu gjort det genom att sätta på termostater på din egna anläggning, idag.  ;)

För en dragkroks kostnad får man en anläggning som är i toppklass och det tror jag det tror jag dom allra flesta tycker är väl värda pengar. Du påstår att 90% är nöjda med sin anläggning, men det är enbart för att dom inte förstår bättre, i mitt område har vi tre med bergvärme och jag har deras el-årsförbrukning. Alla tre är skitanläggningar om jag tittar på elförbrukningen kontra storleken på hus. Den ena huset med dom gamla ägarna i gjorde som du, öppnar fönstret när det blir för varmt inne, hela våren vid soligt väder stod deras 3 fönster öppna i söderläge. Med en tank och fungerande termostater hade alla driftförhållanden fortfarande varit i toppklass. tummenupp

Jag har ändå påtalat att dom har hög elförbrukning i förhållande till att dom har en bergvärmeanläggning och rekommenderat dom att försöka köra så låg kurva som möjligt, även rekommenderat dom att ta alla sina frågor på värmepumpsforum. Hon såg en aning fundersamma ut när jag kommenterade deras elförbrukning och svarade att hennes kille tittar på värmepumpen. ::)

Jag vet egentligen inte varför du kämpar med näbbar och klor för att nästan aldrig hylla tanklösningar. Du bollar och trollar med ord och dessutom tar du dom fattiga husägarna till försvar, det är inte ett dugg synd om dom som investerar i bergvärme för det är inte folket på samhällets botten. Även om den fattige nu skulle bo i hus så försöker dom bara överleva månad för månad och har inte den minsta tanke på ett bergvärmesystem.

Det första och enklaste den fattige gör för att få ner elförbrukningen är att investera i en LLVP, bara för att man inte har pengar är man inte dum i huvudet.

För att spara el snabbt till minsta möjliga investeringskostnad så får bergvärmeinstallation ett bottenbetyg för den fattige husägaren, som du hela tiden värnar om.
 

Har man inte plats så förstår jag verkligen att man måste avstå en tank, eller bor i ett gigantiskt stor enplansvilla "utan källare" med superlativt stora radiatorer som klarar av att ta i mot hela värmepumpens kapacitet, då kan man nog också avstå från en tanklösning.  Med en tank för en drakkrokskostnad kan man även satsa på en fulleffektsanläggning med superlativa driftförhållanden. tummenupp

Jag skulle kunna plöja igenom hemnet och lägga upp massor med exempel på ruttna bergvärmeinstallationer, dom där som du hävdar är nöjda. Jag var också nöjd med min förra bergvärmeinstallation och först långt senare förstått hur värdelös den var, jag har också pratat med CocaCola/Utloggad som förklarade att även en sån rutten anläggning hade han kunnat få att fungera bra med en tank. Eller rättare sagt en sån anläggning krävde en tank för att inte enbart vara en elpanna stora delar av året.


Har man ett hus som kräver en avancerad genomgång av värmesystemet för att ha låg elförbrukning vid en försäljning eller där människan måste anpassa sig efter värmesystemet, ja då har man en skitanläggning.

Knäppningar i rören som gör att folk blir tokiga och inte kan sova, då rekommenderas latexfog. Ska man ha det i öronen då? ::)

För det första har jag aldrig toksågat en tanklösning, leta fram ett inlägg där jag gör det är du snäll.

Att folk inte riktigt förstår allt som har med värmepumpar och styr och regler att göra är inte konstigt, det är rätt komplicerat, och det är lätt att bli förledd av både försäljare, installatörer, deras kunder, eller forumägare som tror att de kan mer än andra.

Vad jag skulle göra med termostater har jag svårt att förstå, jag har flera gånger beskrkivit min situation med 1 rum där det finns 8 fönster i söderläge.
På våren när solen ger kanske 4 kW genom dessa fönster när det är 0 grader ute så går min värmepump ca 7 timmar/dygn, 14 kWh fördelat på 175 m2 = 0.08 kWh/m2.
I det rum som blir för varmt är ytan 24 m2 och det blir för varmt ca 7 timmar/dygn.
Det ger en onödig förbrukning om ca 0.56 kWh/dygn under några vår och höstveckor, kanske totalt 30 dagar/år, eller 15 kWh/år.
Mer rör det sig inte om.
Jag har dessutom både termostat och aktiv kyla i detta rum, om det nu är av intresse att veta.
Dock har ju termostaten ingen påverkan på rumstempen, det är så försvinnande lite värme som tillförs detta rum om man räknar bort solinstrålningen att det helt saknar komfortbetydelse, men som sagt, den kanske sparar några tior/år just i detta rum.
Tior som äts upp av driftskostnaden för frikylan - med råge.

Drar man ett nytt rörsystem är latexfog verkligen något att rekommendera, jag har ett par vänner som konverterat (köpt av erfaren installatör) som har gigantiska problem med knäppningar p.g.a. att rören ligger an mot både golvreglar och spånskivor i väggarna.
Det är både bättre och billigare att med lite tanke och omtanke se till att det inte KAN knäppa, än att lägga ut 20 000 kr på en knäpptank.
Rent allmänt kan man väl säga att det är ungeför lika bra att lägga de ca 20 000 kr som en tanklösning kostar (vid nyinstallation eller konvertering) på större radiatorer, som på att snåla på radiatorerna och sätta in en tank.
Jag vidhåller att det troligen är som med mycket annat, man kan satsa extra pengar på en tank och få en bättre anläggning, men det lönar sig inte ekonomiskt under den beräknade livslängden för anläggningen.
Det blir lite som bilfantasterna som träter om huruvida Mercedes eller Toyota är bäst.
Kanske är Mercedes bäst, men du lär inte ha ett billigare bilägande om du kär Mercedes i hela ditt liv, jämfört med om du kör Toyota.
Du kan ha en bättre bil, och du kan tycka att det är värt extrakostnaden, men du kör inte billigare.

Att titta på elförbrukningen i ett hus och utiffrån det dra slutsatser om hur effektiv värmepumpen är, det går inte.
I vårt hushåll förbrukar vi ca 30 000 kWh, värmepumpen drar ca 8000 av dessa, och då värmer vi en pool på sommarn.
I dina ögon har jag en värdelös värmepump baserat på den totala energiförbrukningen, men sanningen är att inte ens med en ny värmepump med högre COP, tank och termostater skulle jag kunna komma ned mer än ca 1000 kWh/år i förbrukning.

Utloggad har fel om han tror att en tank löser problemen med "elpannesyndromet", i vart fall om värmepumpen och eltillskottet är modernt designat.
Elpannesyndromet beror i 9 fall av 10 på för hög kurva i kombination med termostater i drift.
En värmepump med eltillskott som har 1 kW steg går sällan eller aldrig mer än 1 grad över börvärde när det är riktigt kallt ute.
Som jag sagt och beskrivit många gånger tidigare så gör tanken störst nytta när det är varmt ute, då minimerar den översvängningarna och förlänger tiden mellan start och stopp.
När det är riktigt kallt ute, då är påverkan från tanken minimal, ibland t.o.m negativ (kortslutning med sämre COP som resultat).
För att förstå detta behöver man förstå hur en värmepump fungerar, hur temperaturerna påverkas av tillförd elspets och avspeglad effekt, och man måste även ta hänsyn till elpatronernas effektsteg.
Visst, det finns anläggningar (gamla) med för klena kompressorer, för klena radiatorsystem, och för stora effektsteg på eltillskottet, och DÄR kan en tanklösning vara en räddare i nöden, men nu talar vi om kanske 1% av Sveriges hushåll.
Jag tycker inte det är relevant att rekommendera alla att satsa 20 000 kr extra för att det skulle hjälpa 1% av anläggningsägarna.

Tanken är bra, jag skulle absolut sätta in en, om inte annat för att utvärdera nyttan, OM jag hade plats.
Vi får väl se om jag gör plats för den.
I dagens förhanlingar med regeringen blev det i alla fall klart att budgeten tillåter investeringen, men det blir garaget som får bidra med den yta som krävs...
Ni såg bilderna...
« Senast ändrad: 30 december 2017, 09:20:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #352 skrivet: 30 december 2017, 19:40:08 »
Vart köper du dragkrok om du får tank cp och installation för samma kostnad jag betalade runt 6000 kr för min dragkrok monterad och klar. En innegivare som följer med många vp i dag löser problemet med övertemp vid solinstrålning jag har termostater överallt men använder dom enbart på ett fåtal ställen (och där som av på reglering) för dom behövs inte på de andra ställena nu tror jag mina termostater är rätt usla för dom verkar behöva rätt rejäl övertemp innan dom stryper helt så med nån bättre typ kanske det funkat bättre.

Jag kikade på dragkrok om man byggde sin egna Volvo V60 och då fanns det två alternativ av dragkrokar, den ena kostade 8000 kr plus montering och den andre 14200 kr och där stod det inte om montering ingick. Fast dragkroks alternativet är bara en jämförelse, tror inte folk väljer mellan att investera mellan en dragkrok eller tank.

Och hur fel jag än lägger mig så är jag vansinnigt mycket närmare sanningen än Rickards variationer på vad en tank kostar och hur lång tid det tar att tjäna igen en tank. Jag har läst allt mellan 27år till aldrig någonsin och när jag påstår att det är en toksågning så har han aldrig toksågat en tank.

Dessutom klarar Rickard av att analysera hela min förra bergvärmeanläggning på 5 röda utan att ens veta hur den är uppbygg så som radiatorer och storlek på rör kontra storlek på pump, dessutom påstår han att Cocacola har fel som ändå har fått all grundfakta.
Men att INGEN kan analysera hur andras bergvärmepumpar fungerar bara genom att se en skyhög energiförbrukning kontra storleken på hus, foton, byggnadsår och vart det ligger i landet, det är helt enkel bara OMÖJLIGT, även för Rickard. :o

På samma sätt som Rickard värnar om dom fattiga husägarna kommer jag då och då slå ett slag för en tank, alltid är det några förståndiga därute som vill ha en felfri anläggning under många år utan att kladda med latexfog och öppna fönster på våren. Själv investerade jag inte i en tank för att spara pengar utan för att få en anläggning som inte kräver att människan ska anpassa sig till värmesystemet utan tvärtom, på köpet sparar man pengar och får en knäppfri anläggning. Dom allra flesta konverterar inte från direktel utan måste anpassa bergvärmen till ett befintliga system och sen kan villaägaren få rådet här att springa runt och kladda med latexfog.

Fast även om vi har olika åsikter så gillar jag skarpt att Rickard ALDRIG låtits sig köpas av leverantörer och att han även kan bita ifrån, även om handen skulle tillhöra någon som föder honom.  "love"
« Senast ändrad: 30 december 2017, 19:42:31 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19349
  • Karma +15/-15
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #353 skrivet: 30 december 2017, 19:52:18 »
Tror ni ligger rätt varandra i uppfattning vad en tanklösning kostar. Tror inte man ska räkna med att spara några större slantar på tanken inte i drift kostnad i alla fall möjligtvis i livslängd på vp och komforten är i alla fall bra hos mig med icke aktiverade termostater men i vissa hus behövs dom säkert. Jag skulle inte koppla en vp utan tank mot mitt system i alla fall det skulle bli många starter och troligtvis lite kortare livslängd men då ger inte jag 20000 kr för tanken eftersom jag fixar det själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35939
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #354 skrivet: 30 december 2017, 21:56:45 »
Citera
Och hur fel jag än lägger mig så är jag vansinnigt mycket närmare sanningen än Rickards variationer på vad en tank kostar och hur lång tid det tar att tjäna igen en tank. Jag har läst allt mellan 27år till aldrig någonsin och när jag påstår att det är en toksågning så har han aldrig toksågat en tank.
Att analysera nyttan av, och kostnaden för, en tank - och presentera detta i hur många år det tar innan man får pay-off innebär INTE att jag såger tanklösningen, jag tycker att en on/off-värmepump fungerar bättre med tank, och jag tror att det på sikt kan betala sig, men det är inte säkert, och jag har ännu inte sett några bevis för att det finns fog för att rekommendera alla att köpa tank till sin värmepump.
Det finns inte heller något skäl att avråda, och dessutom finns det tillfällen där tank absolut är att rekommendera, t.e.x om du skall värma en källare till 22 grader året runt, eller om du vill värme toalettens klinkergolv året runt.

Citera
Dessutom klarar Rickard av att analysera hela min förra bergvärmeanläggning på 5 röda utan att ens veta hur den är uppbygg så som radiatorer och storlek på rör kontra storlek på pump, dessutom påstår han att Cocacola har fel som ändå har fått all grundfakta.
Men att INGEN kan analysera hur andras bergvärmepumpar fungerar bara genom att se en skyhög energiförbrukning kontra storleken på hus, foton, byggnadsår och vart det ligger i landet, det är helt enkel bara OMÖJLIGT, även för Rickard. :o

Jag har adlig så vitt jag kan påminna mig anayserat din anläggning, jag kommenterade dina slutsatser om "värdelösa värmepumpar" baserat på den totala elförbrukningen (som jag uppfattade det i alla fall).
Vad den totala energiförbrukningen ligger på har väldigt lite att göra med värmepumpens COP, däremot kan för hög kurva och strypande termostater göra att värmepumpen mer eller mindre aldrig bidrar med någon värme från kompressorn.
Tank eller ej.  ;)

Citera
På samma sätt som Rickard värnar om dom fattiga husägarna kommer jag då och då slå ett slag för en tank, alltid är det några förståndiga därute som vill ha en felfri anläggning under många år utan att kladda med latexfog och öppna fönster på våren. Själv investerade jag inte i en tank för att spara pengar utan för att få en anläggning som inte kräver att människan ska anpassa sig till värmesystemet utan tvärtom, på köpet sparar man pengar och får en knäppfri anläggning. Dom allra flesta konverterar inte från direktel utan måste anpassa bergvärmen till ett befintliga system och sen kan villaägaren få rådet här att springa runt och kladda med latexfog.

En felfri anläggning förutsätter rätt kurva, få strypande termostater, och en värmepump med hög COP.
En tank kan på marginalen förbättra komfort, driftförhållanden för värmepumpen - och i förlängningen livslängden, men den sparar inte mycket pengar i direkta driftskostnader.
Det är fakta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #355 skrivet: 30 december 2017, 22:34:00 »
Vart finns den faktan?

Kollade en körning till hos mig. Skulle jag bypassa tanken så hade returen varit +1 grad högre runt 20-25 min. Obs. Då räknat med framledningen jag körde då.
Dvs den hade fått göra högre framledning  och i och med högre temp så borde ju returen bli än mer högre än +1 som jag logga.  De måste ju ge någonting tycker man?
Ska logga nästa gång det blir två siffrigt under nollan.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5225
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #356 skrivet: 30 december 2017, 23:34:13 »
Hej grabbar 25focus är tillbaka , vet i tusan hur jag kom in , är ju bannad av Rickard
Har avhållit mig att kommentera inlägg eller svara på forumet , och det de föesta vad det beror på

Hej Rickard har suttit och läst trådarna om diverse här

Angående tank och inte tank där går meningarna isär ganska kraftigt , men nu är det väl så att du har dupier om du ska skaffa en inverter fast du anser att det är skräp med regleringen .
För att inte glömma en tank ,
Sedan har du en förmåga att rackla ner på andras system , för att dom inte har det du kallar COP och SCOP  och räkna ut vad andra förlorar , på ett avstånd av 600 km och har inte en susning hur det är byggt .

Men bra nyfiken är du på det , och gör allt i skrift för att dom ska avslöja det , men tror det kommer att vara en hemlighet ett bra tag till  och det finner jag utmärkt

Angående din anläggning som jag läst om här , och du beklagar dig över att det eller det inte finns i
dom VP  ( inverter som du prisar nu  )   med styrning som passar dig .

Det ska väl inte vara något problem att bygga något som kan värma din pool , enär du markant framhållit att JAG HAR HÅLLT PÅ MED STYR OCH REGLERING I MÅNGA ÅR

Om jag får säga min mening om detta så vet du inte mycket om reglering när det gäller flöden och temperatur , utan bara gör ett antagande , lite vet du nog , men inte vad varje anläggning är i behov av   .
I dina inlägg startar du ofta med   OM VI LEKER MED TANKEN  , man leker inte med allvaret , det är den krassa verkligheten inget annat

Hur du kan framhålla med sådan kraft att det jag säger är rätt , förstår jag inte och kanske andra med mig , DET HAR JAG RÄKNAT UT  ,  som kommer så glasklart , och om någon motsätter sig det ,
så kommer det SER NI INTE VAD JAG SKRIVER 

NU är det väl så som en del säger på forumet , det är  inte jag som ska rätta mig efter VP , den har att rätta sig efter vad jag vill och inget annat

Din nyfikenhet på Hillers och R2 anläggning lyser som en sol rakt igenom för det är en annan , som du  bannat som utfört dom , tror inte du ska vara så nyfiken på SCOP OCH COP som har fastnat i huvudet på dig som faktor för dessa och andra anläggningar , alla hus är olika och det som bestämmer är naturlagarna med flöde och värme .

Du ondgjorde dig för min enkla anläggning , utan en massa datastyrning , att jag har förlorat 16 000 på den tid som jag haft den , i 19 År  och servat den för 5000 under den tiden  ,det går inte att forlora något som man inte haft

Ledsamt men du har även huggit på mig i andra trådar här , för du anser dig veta bättre och då har jag klivit av för en som bättre  och det finner jag inte är fel
Det finns säkert dom som läser forumet som  sitter och förundrar sig över dina inlägg , men dom säger inget
Och framför allt , det finns säkert dom som har bra  mycket bättre kunskaper  om VP ,flöden reglering , i dubbel skala mot oss 
Så till sist som jag sagt tidigare  glashuset som du sitter i krymper ytterligare , om du inte ändrar lite
på dina inlägg på flera sidor , för att styrka dina i luften tagna teser , som ska vara något av försvar
för dig

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7747
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #357 skrivet: 30 december 2017, 23:52:40 »
Jag tror att det är fler inlägg än Rickards som vissa undrar lite över  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5225
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #358 skrivet: 31 december 2017, 00:07:51 »
Jag tror att det är fler inlägg än Rickards som vissa undrar lite över  ;)
Det har du nog rätt i att det är , men det ska vara sakligt , även du kommenterar det jag skrev och är det inte i sanningen överensstämmande så tala om det , i klartext jag tål det

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35939
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass
« Svar #359 skrivet: 31 december 2017, 08:26:24 »
Vart finns den faktan?

Kollade en körning till hos mig. Skulle jag bypassa tanken så hade returen varit +1 grad högre runt 20-25 min. Obs. Då räknat med framledningen jag körde då.
Dvs den hade fått göra högre framledning  och i och med högre temp så borde ju returen bli än mer högre än +1 som jag logga.  De måste ju ge någonting tycker man?
Ska logga nästa gång det blir två siffrigt under nollan.

"Inte mycket" = några få procent.
I en vanlig villa kanske det går 5000 kWh till värme och varmvatten med en modern värmepump installerad.
Kan man spara några procent ytterligare så är det inte mycket, vi talar hundralappar/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!