0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hm, det här var ingen bra tråd för mig som okunnig att läsa. Jag funderade lite på tank lösning under första året med BVP, men kom fram till att jag inte behöver någon. Nu är jag inte alls lika säker nå mer
Du fortsätter med dina påhittade argument. Jag skrev ju tidigare att kortslutning i tanken är nonsens d.v.s. skitsnack. När flödet har gått ett varv genom radiatorerna så har du en kortslutning, om man resonerar som dig. En jättekortslutning om man skruvar på gradminutrarna för längre gångtider. Varför skriver du en massa om? Jag får känslan av att du ska plocka fram argument som inte har med saken att göra, bara för att misskreditera tanklösningen. Tror du verkligen på det där med KB-temp? Har du täta körningar hinner inte borrcentrum återhämta temperaturen, så då är det en nackdel. Same same.....nonsens.
Det mesta om tråden verkar handla om radiatorer så jag kommer in med en golvvärme fråga.Just nu är det 1 grader ute. Framledning bör är 27 grader. Returtemp vid stillestånd 23 grader. Mina gradminuter är -135. Vid vp drift kommer framledningen att stiga till 31 grader och den sista tiden stiger tempen till 32 grader. Returen blir 24 grader.Med hgw aktiverat blir framledningen 2 grader lägre eller ett delta på 6 istället för normala 8.17 starter per dygn och en drifttid på 9,3 timmar.Finns inga termostater.Är detta normalt? Har ju nu 5 grader högre framledning än nödvändigt?! Skulle en tank förbättra läget för mig? Just nu kan jag inte sänka kurvan mera för då blir det för kallt inne.
Loggbilden är från en nybyggd villa med golvvärme i betong samt FTX med 80% verkningsgrad.Ska du söka en begagnad tank så sök en "ackumulatortank" med många anslutningar typ 6-8 st. Ofta finns det en 2-tums el-patronanslutning i mitten på tanken.
Jag har försökt sänka kurvan lite, men det blir svalt direkt då, så jag har dragit upp den igen.Vi har 17 raddar i huset. Om jag inte minns fel så Nere 9st helt öppna, 2st är i läge 5 av (max 6), 2st av de helt öppna är fläktkonvektorer.Uppe 4st i läge 3 eller 4, 3st av dessa har termostater (sovrum). 2st i läge 1 och har termostater (fick inte ner dom nog i temp).Pumpen rapporterar nästan alltid flöde 60% med DT 8C, vilket flöde det motsvarar vet jag inte.Det känns som om jag borde starta en egen tråd om detta, men det gör jag när/om jag känner att jag *måste* gå den här vägen. Eller om någon har lust att hjälpa till och titta på det i förskott så att säga, då vi inte kommer att göra något åt värmesystemet den här vintern.