0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Flödet ska ha en för driftfallet lämplig temperaturdifferens(värmedrift: 5 - 10 °C, varmvattengenerering: 8 -10 °C, poolvärmning: ca 15 °C) mellan framledningstemperaturen(BT2) och returledningstemperaturen(BT3).
"Kopplad till värmesystemet med en bypassledning "Tror det kan bli fel på bild för inverter, tror inte det blir samma som tank + inverter (med 4 anslutningar). Kan mycket väl ha fel. Hur som helst så var detta min fråga i tidigare tråd.Mvh
Min tanke om bypassen och arb.tanken är att jag tror jag vill ha två oberoende flöden. Dvs inte två CP som kan påverka varann. Jag vet Inte om bypassen röret kan göra detta på samma sätt som en 4 kopplad tank.Som sagt jag kan ha fel. Vore kul och veta och varför?
I så fall har de nåt fel i styrningen, i princip borde det ju inte finnas nåt som hindrar att man anger 6 gradminuter som startvärde, alltså 10 gånger snabbare start och stopp, har man ökat systemvolymen med t.ex. 3 gånger med en 300 liters arbetstank så borde 20 gradminuter ge exakt samma översvängningar som innan, men avsevärt mycket längre drifttider (och väldigt många + gradminuter)För att det inte skall bli så många plusgradminuter måste man alltså sänka gradminutvärdet till mindre än 20 om man flyttar ut givaren, runt 5-10 kanske skulle fungera bra, OM nibe inte har någon form av spärr som gör att regleringen inte fungerar med så korta tider. Att fortsätta köra med givaren på sin ordinarie plats är i och för sig inget problem, man får helt enkelt kolla på vad som händer och justera därefter.Rent reglertekniskt är det bättre med givaren efter tanken, först då styr man vad som verkligen sker med energin som går in i huset.
Nu näms 4 kopplad tank igen Skulle vara kul att läsa och förstå mer om det. Finns det någon som har en tråd att hänvisa till såhär på rak hand. Eller om någon pallar att förklara fördelar och skillnader mellan 4 kopplat och en "vanlig" kopplad arbetstank?
Vet inte om det går förstå så mycket mer om det.Enda skillnaden är att man ansluter två rör på olika punkter i tankbotten istället för att ansluta dem till en T-koppling innan returen går in i tankbotten.Fördel?Nackdel:Man får inte garanterat lägsta möjliga temperatur till värmepumpens returledning, den riskerar blandas upp med varmare vatten från tanken.
Du hänger fortfarande inte med på att vattnet skiktar sig eller ?