0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har tyckt att jag har haft lite kallt i huset de senaste dagarna. Gick därför och drog på lite mer värme från pumpen. Men det verkar som om rumstemepraturerna "svarar" åligt mot mer utställd värme. JAg började känna på elementen och upptäcker att nedre delen av elementen är väldigt kalla mot övre fördelningskanalen. Känner man däremot på inkommande/utgående rör, så är de jämvarma. Jag tolkar det som om det är dåligt flöde genom radiatorerna, och värmen därigenom inte distribueras ut på hela elementytan. Men vad beror det på? Jag har MMA-termostater, som är fullt öppnade. Jag köpte kåken för 1½ år sedan, och förre ägaren hade nyligen bytt termostaterna, så alla löper väldigtl ätt. Cirkulationspumpens (yttre) hastighet tycker jag inte nämnvärt påverkar tempfördelningen över ytan. Annars kan man tycka att man med högre flöde borde kunna få fart på elementet? Är det skit i elementen? Men kan alla element (jag tror jag har 19st) vara skitiga? Visseligen har de hängt med i 30år, men? Jag glömde skriva att elementen är varma i övre och undre fördelningskanalen de närmsta centrimetrarna/decimetern intill där kopplet ansluter. Är det någon som vet något råd? Vbut mot VB in är ca 5,0 på hastighet 3 på externa cirkpumpen och 5,7 på läge 1, vilket inte elementens difftemp är, de måste ha mycket högre difftemp än så i den bortre delen...
OK. Bara så en okunnig fattar, inlopp antar jag är på den sida termsotaten befinner sig?
Har man väldigt långa radiatorer tror jag det är en fördel att ha tilloppet i ena övre hörnet och returen i bortre nedre hörnet.
Du kan ju prova att vända på cirkpumpen, då får du vattnet att gå åt andra hållet