Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
CTC
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Felkod PRESS. H/L CTC Ecoheat 10
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Felkod PRESS. H/L CTC Ecoheat 10 (läst 9405 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MickeBergvärme
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
MickeBergvärme
«
skrivet:
09 februari 2016, 21:12:58 »
Citera
Hej,
Min ctc ecoheat 10 från ca 2003 visar felkod "press h/l".
Jag har återställt larmet flera gånger men felkoden återkommer efter en kort
stund. Jag läste på forumet att högtrycksdelen skulle återställas bakom
nedre skyddsplåten, men jag kan inte hitta någon återställningsknapp där.
Bifogar en bild på hur det ser ut.
Någon som vet var den sitter mer exakt?
Vad kan orsaken till felkoden vara? Jag har luftat högst upp, men där kom
det vatten direkt. Luftas någon annanstans? Något filter att rengöra har jag inte hittat.
Tacksam för svar.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29867
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Felkod PRESS. H/L CTC Ecoheat 10
«
Svar #1 skrivet:
09 februari 2016, 21:37:57 »
Citera
Tror det är den röda pluppen som sitter på hetgasledningen?
Hetgasledningen är det isolerade röret på kompressorn.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2350
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #2 skrivet:
10 februari 2016, 08:08:55 »
Citera
Om det är HP du letar efter så sitter den på höger sida framifrån sett mellan brinepumpen och kompressorn du ser den skymta på bilden bakom den gråa kabeln .....tror dock inte det är hp som löser utan lp skulle hp ha löst så går den inte att starta om
Loggat
MickeBergvärme
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
MickeBergvärme
«
Svar #3 skrivet:
10 februari 2016, 08:31:37 »
Citera
Tack för svar Carl och gäst.
Jag tryckte på röda pluppen/skumgummit men tror inte den hade löst ut.
Går inget bättre efter det iaf.
Det här har uppstått två ggr senaste veckorna i samband med att jag dragit på extravärme på vredet vid behov av mer varmvatten.
Första gången gick den vidare efter återställning, men nu vägrar den.
Tips? Eller är det dags att ringa hit en servicetekniker?
Mvh
Micke
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
22 februari 2016, 21:38:06 »
Citera
Som sagt, om den går igång någon minut eller så efter att ha återställts på manöverpanelen så är det lågtryckspressostaten.
I så fall ska du kontrollera att köldbärarpumpen snurrar och smutsfiltret på köldbäraren.
Det kan även vara luft i köldbäraren, kolla nivån i kärlet (om du har ett plastkärl)?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
thomaslakers
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
thomaslakers
«
Svar #5 skrivet:
02 mars 2016, 20:18:51 »
Citera
Hej Micke!
Jag hoppar in i din tråd då jag har exakt sama problem och hoppas detta är ok, fick detta larm för ca 1 månad sedan kunde starta om men då slog den av igen efter en stund och ingen säkring utlöst, hade en CTC repratör ute efter 4 dagar och när han kom så startade den och gick som vanligt så det blev att kasta pengarna i sjön, nu har den gått i 14 dagar utan problem men igår så började den larma igen och återstartade men den gick bara några minuter varje gång så jag är väldigt intresserad av hur du löste ditt problem!
tack på förhand
Mvh Thomas
Loggat
CTC Eco Heat 8,5, borr djup 140m , Safir 200 Varmvattenberedare. Orust
jorulf
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
jorulf
«
Svar #6 skrivet:
08 mars 2016, 09:56:55 »
Citera
Hej,
sedan ett par dagar sedan får jag samma problem på min CTC Ecoheat 8,5. Jag har rensat smutsfilter och kollat säkringar/kontakter, resultatet detsamma. Kompressorn startar men stannar efter ett antal sekunder. Larmar på "PRESS H/L".
Finns det någon som har lösningen??
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
08 mars 2016, 20:52:43 »
Citera
Om nivån på köldbäraren är OK och om du kontrollerat att köldbärarpumpen snurrar så behöver du ta hem en kyltekniker.
Loggat
Berggren
Kan värmepumpar
Stad/land: Huskvarna
Antal inlägg: 63
Karma +0/-0
Kön:
Data problem..???? Säg till iså fall
Berggren
«
Svar #8 skrivet:
23 april 2016, 20:14:51 »
Citera
Lånar tråden lite.. var hittar man smutsfiltret? har en ecoheat 7 från 2001
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #9 skrivet:
24 april 2016, 10:51:52 »
Citera
Smutsfiltret på kalla sidan kan sitta inuti en frigolit-låda på köldbärarröret, eller som hos mig, väl invirat i armaflex-isolering.
Det finns lite olika modeller, jag har en "filterball" som består av en kombinerad kulventil/filterkorg.
Annars kan det vara en annan typ av filter med ventiler före/efter som måste stängas.
Loggat
Berggren
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Berggren
«
Svar #10 skrivet:
24 april 2016, 22:17:34 »
Citera
Får kolla efter den.
Vad lutar det åt för fel om det inte verkar finnas luft i nån av cirkulationspumparna ( båda verkar funka i alla fall) i pumpen, hittar ingen luft i radiatorsystemet.
det kan gå ett par timmar, ibland en dag och ibland knappt en timme innan den larmar..
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #11 skrivet:
25 april 2016, 09:06:00 »
Citera
OM cirkpumpen kärvar så kan det manifesteras på det sätt som beskrivs, ibland orkar den igång, andra gånger så gör den inte det.
Jag brukar motionera cirkpumpar genom att öppna muttern bakpå motorn och sedan (finns ett rakt mejselspår i ändan på motoraxeln) köra den fram/tillbaka ett tiotal gånger med en skruvdragare samtidigt som jag försöker belasta axeln i sidled, det kan få loss smuts och rost från pumphuset som gör att pumpen går tungt.
Igensatt filter ger liknande symtom, men då borde det vara hela tiden typ.
Käldmedieläckage är inte heller otroligt, men som sagt, först måste man kolla att värmepumpen har flöde på köldbäraren.
En seriös kyltekniker som tillkallas på ett jobb som detta bör mäta upp trycket på både hög och lågtryck (i vart fall på lågtryck) och kunna konstatera om det är lite köldmedia eller för dåligt flöde.
Vad man själv enkelt kan göra är att kontrollera deltaT på köldbäraren när kompressorn går deltaT skall vara max 5 grader när pumpen gått 5-10 minuter, helst runt 3 grader.
Är deltaT högre än 5 grader så är det troligen problem med flödet.
OM cirkpumpen ibland inte startar
alls
så kan man inte lita på vad tempgivarna visar.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #12 skrivet:
25 april 2016, 09:44:22 »
Citera
Går det att se i larmloggen vilka temperaturer man hade vid larmtillfället eller är den för omodern för det?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Berggren
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Berggren
«
Svar #13 skrivet:
02 maj 2016, 19:06:56 »
Citera
Tyvärr går det inte se nåt
Loggat
Berggren
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Berggren
«
Svar #14 skrivet:
04 maj 2016, 20:10:28 »
Citera
En liten fråga.. Hur gör ni när ni luftar systemet? bara på radiatorerna eller gör ni nåt på pumpen också?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
CTC
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1260
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
svenske kocken
TS Comfort AB
HJonatan
ch85st
R_F
Josth
T Ramsmark
dvolod
macman
jälldorf
tyke
lars
Totning
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info