0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du för pump? Nibe F750?Hur gammalt är radhuset?Snabbaste lösningen är kanske att be en granne med likadant hus att dela sina inställningar (dock kanske lika o-optimala som dina tidigare).Det låter ju som om din kompis ställt in framledningen för golvvärmen men kanske inte riktigt tagit hänsyn till att du har radiatorer som kräver högre framledning.Generellt funkar det så att det system (ett system är tex golvvärme eller radiatorer) som kräver högst framledning måste vara styrande. Har du en F750 så har du nog 2 system och där man kan du ha 2 olika kurvor för de olika systemen. Du måste se till att kurvan för radiatorerna är högre än för golvvärmen. Är värmen ok för nedervåningen?Jag minns inte riktigt hur det är på nibe F370 men tror bara man kan ha 1 kurva där så då får man helt enkelt ställa in det som ger bra värme däruppe och sen låta givare/termostat styra nedervåningen.Prova att öka på kurvan tills du märker att det blir varmt däruppe.
Visst kan man göra en egen kurva på detta sätt, men först måste man hitta nått som funkar någorlunda bra.Så börja med att ställa in kurva 5 i meny 1.9.1 (den manuella du har motsvarar ungefär kurva 4).Nu står det en 0-a i 1.9.1 och det gör att man kan ställa in en egen kurva i 1.9.7, men vänta med detta tills du åtminstone grovjusterat grejerna.Denna kurvan ska du öka om det är för kallt inne och sänka om det är för varmt inne.Termostaterna på radiatorerna ska stå på MAX under tiden som du justerar in rätt kurva (detta kan ta nån månad).Ändra max en gång om dagen, det tar ett tag för grejerna att stabilisera sig.Termostaterna på golvvärmen kan du ha på lite mer än 20 °C, säkert 22 °C.Sen är min fråga om det är varmare i vissa rum och kallare i vissa?(Skit i radiatortemp, det kan växla mycket med tiden, det är temperaturen i rummet du ska koncentrera dig på)
Jag undrar om grejerna är kopplade med 2 klimatsystem?Annars kanske nått är knas med golvvärmen så att denna tar all värme som produceras?Sen fattar jag inte vad det är för Verisure-grejer du har? När jag kollar upp dem ser det ut som de säljer larm-grejer till smarta hem och fjärrstyrning till Panasonic-värmepumpar?De har inga termostater eller styrning till golvvärme vad jag kan se? Det är svårt att ge råd utan vettig information om hur systemet ser ut eller är ihopkopplat, men ändra inte min framledning till 40 °C.Du ska enbart ändra kurva tills det blir rätt värme inne.