Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
A-02 fel medelande på NIBE fighter 410p
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: A-02 fel medelande på NIBE fighter 410p (läst 1643 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mem79
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
mem79
«
skrivet:
19 januari 2016, 15:54:32 »
Citera
Hej alla glada,
I fredags så felade min nibe fighter 410p med felkoden A-02 risk för sönderfrysning i tilluftsbatteriet. Vi hade haft våran brasa på och hade ganska varmt inne. VI har även en innegivare som är satt till cirka 21 grader. Den hade felat tidigare men då hade jag blockerat elpatronen. Jag tittade i manualen och luftade tilllufts batteriet men där fanns inget luft så jag ökade kurvan från 8(-2) till 9(-2) och det verkade åtgärda problemet men huset blev som ett bastu och elpatronen var väl på hela tiden! Ute tempen var -18 och temperaturen på framlednings temperaturen var mellan 21-24 när den felade. Sänkte kurvan dagen efter till 8(-2) och då blev det ok värme i huset.
Jag undrar nu efter att vi har satt in en innegivare är om vi eldar och det är kalt ute (under -10) att anläggningen inte klara av det eftersom framlednings temperaturen är för liten när man har en annan värmekälla igång? Jag tycker det vore jättedumt för då kan man inte spara några pengar när det är kallt ute! Någon har några tips om hur man undviker detta? Vore jätteglad över att veta hur man kan "trimma" aggregatet för att spara pengar på vintern. Tycker att elpatronen är igång förjämnan nu.
Tack på förhand.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: A-02 fel medelande på NIBE fighter 410p
«
Svar #1 skrivet:
19 januari 2016, 16:25:48 »
Citera
Precis, det blir för låg framledningstemperatur med innegivaren inkopplad. Tilluftsbatteriet är kopplat parallellt med radiatorkretsen och värmer husets tillluft. Ta bort innegivaren och använd bara termostater på radiatorerna istället så att värmen i radiatorerna minskar i alla rum dit värmen från kaminen når.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
mem79
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mem79
«
Svar #2 skrivet:
20 januari 2016, 08:42:45 »
Citera
Hej Josth,
Tack för svaret, jag mistänkte det men det står ju inget i manualen i vilket det borde, att man måste gissa sig fram är inget bra!
Hur kopplar man bort inne givaren? Finns det någon enkel sätt att göra, att sätta någon sorts knapp för att stänga av den när det blir för kallt vore det bästa. Jag spenderad 2500kr för att sätta dit en innegivare och det verkar som nu att det är pengar i sjön!
Har ni några tips för att sänka förbrukningen på en NIBE fighter 410P? Tanken var att en innegivare skulle dra ned på kostnaderna men så verkar det inte vara.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
20 januari 2016, 08:48:51 »
Citera
Du skulle kunna flytta innegivaren till ett rum som inte värms av din vedeldning istället, och så låter du termostaterna strypa bara i de rum som värms av vedelningen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
mem79
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mem79
«
Svar #4 skrivet:
20 januari 2016, 09:48:55 »
Citera
OK, Hur är det bäst att flytta givaren alternativt ha någon knapp som stänger av innegivaren? Själv känner jag att det vore elkare att kapa kabeln till innegivaren och sätta dit en knapp.
Känner nästan nu att det skulle ha varit bättre att installerat nGenics utrustning då hade man fått bättre koll på pumpen.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
20 januari 2016, 10:08:33 »
Citera
En 2-polig strömbrytare som bryter kontakten i givarkabeln på ledningen med börvärde respektive ärvärde borde fungera. Då kan man välja innegivare på eller inte. Enklast är väl att hitta en stor 2-pol brytare för 230V men en liten för svagström blir kanske snyggast.
nGenics utrustning har jag inte koll på men tror att det skrivits lite om det här på forumet så sök på det om det är aktuellt.
Sedan kan man sätta in en luftluftvärmepump i huset som komplement till 410P för att spara elenergi åtminstone när man inte eldar.
«
Senast ändrad: 20 januari 2016, 10:43:31 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
20 januari 2016, 10:35:53 »
Citera
Annars kanske du kan ställa ned innegivarens påverkan så att den bara finjusterar lite grann?
Är innegivaren så enkel att det går sätta in en brytare, bara två trådar?
Du måste antagligen koppla in ett simulerat värde som motsvarar 21 grader istället, annars lär du få larm, om det blir avbrott på givaren. (Men det kan du ju testa genom att koppla ur den och se vad som händer.)
Ngenic tune skulle väl inte fungera på annat sätt än en innegivare, den skulle också känna att det blev för varmt inne och dra ned börvärdet.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #7 skrivet:
20 januari 2016, 10:53:24 »
Citera
På 310P/410P ansluts innetemperaturgivaren med 3-ledare till vänstra plinten bakom stora mellersta luckan som först måste skruvas av. Elströmmen till pannan måste vara avslagen med säkerhetsbrytaren på väggen. Givarens påverkan går inte att justera den har alltid stor påverkan om den är inkopplad. Visas bara "--" (oändlig resistans) på kanal 15 och kanal 16 finns ingen givare inkopplad för tillfället utan styrsystemet använder bara inställd värmekurva och förskjutning.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1040
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
R.nord
ing
alvinpalv
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info