Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering om Comfortzone?  (läst 1928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hydromatte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Fundering om Comfortzone?
« skrivet: 10 januari 2006, 20:31:39 »
Hej min ES 280 FLVP har börjat strula,så en ny anläggning är på gång.Jag som många andra står ock väger mellan en sk. vanlig FLVP eller en CZ.
Min fundering handlar om hur det skulle bli om CZ går i konkurs.Skulle det gå att få tag på reservdelar? samt hur blir det med garanti o försäkring.
Tack för ett bra forum

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Fundering om Comfortzone?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2006, 00:28:12 »
Jag ställde samma fråga innan jag beställde CZ för ca 2 år sedan. Svaret jag fick var att det mesta är komponter från underleverantörer, kompressor, styrelektronik mm. Den 6-åriga försäkringen som ingår i köpet (kan förlängas till 10 år) bör gälla även om CZ inte skulle finnas längre. Försäkringen är ju tecknad hos ett försäkringsbolag. Dessutom finns ju faktiskt folket, som kan maskinen, kvar, reparatörer mm.

Det räckte för att jag skulle slå till. Ännu har jag inte ångrat mig.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Fundering om Comfortzone?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2006, 01:58:44 »
Tror knappast att CZ gÃ¥r i kk, snarare kanske man skulle köpa lite aktier i friman?  ;)
Var själv sugen på deras, men valde L/L istället, pga lite ekonomisk försiktighet, då var dom väldigt nya.
Idag skulle jag gjort tvärtom efter det jag läst om dom, men som sagt det är jag!!
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!